Thursday, December 1, 2011

Kerisauan seorang ibu

Rosmarlina Binti Abd Gani
bila saya bace komen dlm ape jua entry kt group ni, saya dapati, agak sukar untuk mengawal anak-anak autisma bila umur 3 tahun hingga 5 tahun, agak aktif dan tidak tahu bahaya, dan saya harap ia akan makin kurang bila anas sudah besar, kerana saya agak risau dengan keadaan anas yang kurang memahami arahan dan suke berlari tanpa tujuan, ape pendapat parents semua, pada usia berapakah kita perlu banyak bersabar dan perlu lebih peka pada setiap perkembangan anak istimewa kita ini? semoga kerisauan saya ini tidak berpanjangan....atau boleh juga berkongsi tips dalam menangani masalah ini.”

Zaidatul Azra Ahmad hmm..betul..aiman pun bulan depan genap 5thn..sgt2 aktif..siang tadi masa gi speech therapy hilang kejap kat hospital..dahla nak tengok adik dia yg meraung2 lagi huhu..nasib baik teringat yg dia suke lif.mmg betul dia ada depan pintu lif dok tgk..nasib dia tak naik..huhu.kena sentiasa tengok tak leh kelip mata sikit pun huhu

Khabir Ghazali
Anak saya Hariz Ihsan pernah terjatuh dlm taliair di sawah padi masa umur 4 tahun...nasib baik kami cepat sedar kehilangannya...tengok2 dah tenggelam timbul...kalau lambat 5 minit, entah apa yg berlaku...masuk umurnya 7 tahun dia sudah tidak teruja lagi dgn air...mungkin sebab kes terjatuh tu...so berwaspadalah selalu...

Rosmarlina Binti Abd Gani
saya pula masa baru satu hari balik dari jepun, anas hilang, saya dah nangis2 dah, sbb masa tu anas baru 2 tahun setengah, dan jiran-jiran tak kenal dia, rupanya dia dah jalan sejauh 1km kejalan raya, nasi baik jalan raya kampung, tak byk kenderaan, jalan kaki tanpa kasut dan bawa keyboard, sejak hari tu, saya sangat fobia dan pastikan grill pintu rumah dikunci, klu takde depan mata, saya akan carik anas....tapi skrg bila buka pintu dia main2 dekat garaj kereta je dan tak pergi ke jalan raya lagi, saya sgt lega....tp masih kena monitor....peristiwa tak dpt saya lupakan....nasib baik anas dijumpai...uwaaa...
Zuhra Abdul Halim Saya rasa setiap masa & ketika kena byk2 bsabar & peka dgn ank2 istimewa ni.

Rozilawaty Alias Fahmi ms umur 5 thn penah hilang ketika sy blk kmpng. panik 1 kmpng dibuat nye..kebetulan blkang umah ayh sy ade kolam ikan..trs sy terjun dlm kolam 2 ..dah x ingat kolam 2 dlm ataw x....cr dlm kolam 2 x ade. Jd anak sedara cari kat jln besar ..rupa-rupanya dia kayuh basikal g kedai burger..kedai 2 dlm 1km dr umah ayh sy....nsb baik bdk kedai burger 2 kenal dia....di balik je sy trs campak basikal 2 dlm longkang dan dia tny ngapa mama nangis smbil dia lap air mata sy.....rs dah nak cabut nyawa ne dibuatnye...sy ckp kat dia abang jgn buat macam ne lg..sejak dr 2 hyper dia berkurang seiring peningkatan umurnye..skrng umurnye dah 10thn..
Rosmarlina Binti Abd Gani aduhhh mcm2 history ya....semua tu buat kita lagi peka kan.....thanks ya pada yang berkongsi pengalaman, ros appreciate sgt

Zamri Tembol locking them too much may affect them in certain things, not locking also not good... but don't take for granted attitude definitely keep him safe...

Haslinda Murni Sani dulu pernah bincang dgn parents pasal safety anak-anak. ada yang bagi cadangan suruh pakaikan tag or jahit di kolar baju anak2 no.tepon parents...jika tiba2 mereka hilang especially in public, sekurang2nya sesiapa yang jumpa boleh tolong call kita

Liza Jailani
ank liza pun x pndai duk diam, ada jer keje ia buat, x boleh terlepas pndang, klau dlm umah ok lg, apa kita buat msti smbil2 tngok ia, pntu buka msti kuar,....kdang2 kita x boleh nk ckap juga...ank kwan lizalelaki 12thun hiper, prnh juga hilang, jmpa sbb jiran2 kenal, mknya selalu sorok knci rmah, ia pndai cari, gate bsar kunci ia pnjat umh jran sblah...kata maknya nk kena beli gelang tngan tulis no tpon ibu @ ayahnya...

Zeera Yatt semua ade pengalaman anak "hilang" sec tibe2.saya pon ade juga.dis year.ade kenduri kt umah mak ngah.saya tolong merewang,masak2.sesambil tu tengok afif kt buaian di balkoni.mmg kt situ aje die selalu main klu ke rumah mak tok nye...n saya minta sepupu2 nye tlg tengok.dlm mase x smpi 5 min,saya g jenguk semula afif dh ilang..berlari saya mencari.mak,makcik,ngn sepupu saya (sbb kami ber3 aje ade kt umah) mencari menjerit2 panggil.kebetulan rumah makngah saya tepi jalan besar,main road...Ya Allah berderau darah...panggil2 nasibla die menyahut dgn ketawa.rupenye die ke jalan sebelah depan rumah,turun bukit ade anak sungai..nasibla die x terjun...uhuhuuuu die tahu jalan situ sbb abah saya selalu bawa die meronde2 naik motor kt jln tu sambil tgk sungai,monyet dan lembu...uhuhuuu
klu ilang keliling rumah mmg selalu la..kdg2 diam bawah pokok pisang,dlm reban ayam tp yg paling die suke mmg ke sungai..nasibla sepupu2nye klu nampak mmg cepat2 kejar.sorg kejar sorg panggil org besar...uhuhuuuu

Ummu Fudhail Amin
twin saya selain autism ada adhd tapi alhamdulillah semakin besar..semakin ok..kalau dulu pergi shopping mesti dikawal ketat 2-2 letak dlm troli sbb ada kwn utk jln2 dan explore mainan2 di situ. kdg2 beri peluang juga mereka explre tapi mata kena alert dan iring mereka dr jauh. Kalau buka grill..selalu lesap..pnjt pagar bertandang rm jiran. Dh tebal muka mencari d rmh jiran2. Doa yang saya amalkan sejak 2002 smpai sekarang - DOA CARI BENDA HILANG.. BACA SAMBIL CARI..insyaAllah jumpa: Allahummayassirli min amrinyyusra(berkali- kali selagi x jumpa). Alhamduliillah..blm mengecewakan setakat ini. Sekarang dh besar..x ada dah perangai lawat rmh jiran..lepak d rmh je dgn pelbagai aktiviti. masih suka jln2 window shopping berdua bila g shopping..kena tegas ..beri taklimat dulu sebelum masuk( jgn p jauh, kalau mama nk balik, x cari dah..tinggal je..tahu takut..sekejap2 mereka cari kita. Kdg2 bg hp supaya mudh ctct)
Ibu Imanihsanislam ‎Ummu Fudhail Amin nak tau makna doa di atas...

Ummu Fudhail Amin ‎~ Ya Allah, ya tuhanku, perrmudahkan urusanu dgn urusan yg mudah - lbh kurg terjemahnn. Satu lg boleh baca surah AL_Fil sampai habis selagi x jumpa.

Ummu Fudhail Amin dlm melatih anak sy berdikari, sy biasanya simpan 'perktaan'/label autism..train mcm bdk sebaya mereka yg lain, selain hntr sekolh nrmal yg tnm nilai2 hidup disiplin islam mcm slat jemaah hari2, tilawah dn tasmid quran, disiplinkan mcm bdk lain yg sebaya juga.(w'pun risau..sy x pernh stay menemani anak sejk tadika...walaupun risau sgt2 sebenarnya semata2 nk mereka bljr berdikari dan berani)kesannya..alhmdulillah..mereka berani buat mcm anak2 jiran yg lain..dulu kecil memg takut mereka merayau, bila umur 8 thn minta nk ikut anak2 jiran gi slat terawih di surau..naik basikal..balik sendir(kdg2 p mengendap aktivt mereka d surau)i..smpai sekarang. selalu bw mereka ke masjid2 lain hujung minggu. latih mereka slat jamakqasar di mana2 shj kalau travel, alhmdulillah sush pyh dulu rasa terbalas sbb sekarang semuanya dipermudahkan dan mereka bleh bw diri dan urus sendiri..mereka perlu ckp je nk pergi mana2 nk ke toilet ke, nk ke surau k, nk beli mknn ke tnpa kita perlu ikut...cuba beri kepercyaan dan bina keyakinan diri mereka......hanya iringan doa menemani selain tawakkal kpd Allah

Zalina Ita slam semua...saya ada anak autism yang agak hyperaktif..senantiasa kena pegang tangan kalau bawa kuar dari umah.sedih tengok anak kita tak sama dgn anak orang lain.adakah sintom2 ini sehingga dia dewasa...?

Mie Ahmad ‎Zalina Ita....buangkan perasaan sedih tu jauh2...

Noradilah Abdullah
harap2 hyper berkurangan. biasanya akan semakin kurang

Hidayati Basri Insyaalah hyper tu akan berkurang.. Hazim semasa 2 hingga 7 tahun mmg hyper (badan slim).Tak tahu takut asyik berlari.. semua dia langgar sampai sliding door kaca pecah. Dia boleh ketawa tgk kaca tu pecah. Beberapa kali hilang.. at one time dah pasrah ingatkan tak jumpa.. Sekarang dah form 3 jalan mcm kura2 pulak.. Side effect dari dudk dpn computer je... badan dia jadi gemuk .. susah jugak hati..

Zalina Ita
ye ke ? ? alhamdulillah...lega sikit dengar..terima kasih kawan 2.

Khairul Hazim Zainudin
Yang mama saya cerita tu lah saya - hazim

Noradilah Abdullah hi hazim!

Zalina Ita hi hazim ..

Eya Maria alalalalala hazim.....gudboy! ;p

Maslina Samidi Hi hazim.... :)

Rujukan: Autisma.my

No comments:

Post a Comment