Saturday, December 31, 2011

Daftar anak autisma ke sekolah

Luahan sedikit. Kembar saya akan masuk darjah 1 thn 2012. Proses Alif berjalan seperti biasa.Tp masalah last minute pd anak autisme saya Adam. First sekali saya pegi PPD tanya bagaimana saya nk register Adam masuk pendidikan khas? Katanya Selangor semua online so pendidikan khas pun online. Saya register kedua2nya dan Adam saya letakkan status OKU. Proses berjalan dgn lancar sehingga hari pengesahan bln 8. Saya ke Sekolah Kebangsaan Sek 20, Shah Alam buat pengesahan kedua2 anak saya dan saya beritahu pd kerani sekolah yg Adam di sekolah pendidikan khas saya minta penjelasan apa yg perlu saya lakukan. Jawabnya x pe saya note kt nama dia pendidikan khas. Saya tanya lg, mcm tu je? Dia panggik PK sekolah pun beritahu hal yg sama, nanti masa orientasi kita akan suruh dia ke bagunan pendidikan khas. Hati saya ada sedikit gusar. Yelah kalau ada apa2 proses blh saya lakkan awal2 krn saya x suka proses last2 minit nanti saya panik. Bln 12 saya pegi lagi ke sekolah saya tanya lg hal pendidikan khas nanti dtg sekali ke hari orientasi 31/12. Org pejabat jwb, Ya. Dtg sekali hari orientasi nanti kami serahkan pd pendidikan khas. Saya x pas hati saya ke bangunan pendidikan khas sekolah berkenaan. Kebetula pembantu guru ada dan saya tanya. Dorang jwb x payah kak, akak dtg masa hari sekolah 4hb. Orientasi x perlu. Saya agak lega. Smlm 30/12 saya ke sekolah nk beli buku sekolah Alif, saya ke bangunan pendidikan khas dan pembatu guru tu kenalkan saya pada PK pendidikan khas. Blh PK tu tanya ngan saya, puan dh dpt pengesahan PPD. Mcm petir sekejap saya rasa, kerana sepanjang saya bertanya dgn pelbagai org di sekolah x ada seorang pun sebut pasa PPD. Smlm PK bgthau saya kena dpt pengesahan PPD baru blh terima. Aduh kelam kabut saya ke PPD masa tu jam 12.00tghari, org punyalah ramai dan dh x dibenarkan masuk kena dtg lepas pukul 2. Dtg semula pukul 2, nasib baik saya x perlu beratur mcm org lain, terus ke kaunter tp tk dpt jumpa ngan En. Azwa krn katanya ada emergency. Tinggalkan not ngan dokumen aje. 4hb dh nk masuk sekolah hal Adam x setel lg. 3hb kena follow up semula, Semoga ALLAH permudahkan. Yg menjadi saya nk marah kenapa satu sekolah x tahu prosedur antara masing2. Nmpk sgt aliran perdana x suka amik tahu pasal pendidikan khas, Dan org pejabat, awak tu front line mesti tahu semua prosedur. Hari ni 31/12 alif pergi untuk orientasi dan mmg tidak mengejutkan nama Adam tersenarai dalam aliran perdana. Inilah sistem online konon! Sekian terima kasih.

Rujukan: Intan Maizura

1 comment:

  1. saya pun dok risau gak anak autisma saya daftar tahun 2017. Cikgu kata x perlu daftar onli...tp pergi PPD minta borang untuik daftar..pergi PPD kata kena online walaupun kemasukan PPKI....pening gak..

    ReplyDelete