Thursday, December 22, 2011

Anak autisma baring dilantai di tempat awam

Marliza Mohamad

Baru je blk dr BSN.pepagi nasom call mtk no akaun.bsn dh lama hold cheque danish
.tunggu punya la lama.pastu officer plak mak aii lemah gemalai nye buat keje..tu antara sbb saya xde akaun (soory kl ada parents yg keje kt bsn sbb x sensor nama bank)mcm anak anak lain dh lama tggu dia terbaring kt lantai bank..semua org tgk kt danish..mcm sesuatu yg pelik budak baring kt lantai...singgah kt kedai makan nk beli grg pisang.lg sekali dia baring... saya ada danish sorg aje..nk tanye sahabat sahabat yg ada anak normal.anak normal ada tak yg suka baring baring kt lantai tempat public?let say ada gak anak normal yg suka baring so benda tu bkn nye sesuatu yg luarbiasa..abis tu nape org org ni stare anak aku td mcm tgk benda pelik...

Suzilawati Ghazali anak saya masa awl2 umur 3-4 thun ..masa tu blm tau autism lagi..saya ngajar sk rendah, so mlm2 tusyen kena bwak dia la kan sbb adik dia bby abah dia jga..skolah murid2 kampung je,so ajar juga la mlm pun , aanak saya tiap kali g skolah dia akan berenang terkepakk2 atas lantai ..mcm dia nampak air pula.. lama pas tu habit tu ilang tak ingat la bila..sbb jarg bwk dia kluar dr kreta kalo g supermarket letak je dlm troli da ok la.. umur danish brpa tahun ye skrg?

Darnalis A Rahman anak2 saya klu masuk sppedmart,diorg akan p baring kat tempat mainan sambil membelek mainan dan berborak sesama diorg dlm bahasa diorg.Saya selalu biar,saya pilih barang,beli, byr and ajak diorg balik.Klu saya angkat awal2 sure dia mengamuk.kang satu kerja x jadi,abis brg dlm kedai tu dia punggah..so biarlah..org speedmart kat Pck Alam pun dah kenal budak 2 org nie..mula2 dulu diorg pelik gak,but skg dah x kisah

Nor Hayati Mohamad Sulaiman saya dah kebal dah dgn pandangan orang tu. anak saya kalau nak baring dia bukan kira kat mana. kalau dia tanak balik dan kita tarik tgn dia, baring ialah defense mechanism dia yg paling ampuh (sbb dia berat, kita tak larat nak angkat).. kat sume tempat pun dia baring. kat klinik smlm pun dia baring jugak sambil pegang kaki saya... dah mcm cite si tanggang pulak.. :)

Marliza Mohamad Mohd Razuan ...ye betul kata awak buat deek aje..tp kalu dgn mummy dia sekali kena stare itu yg jd jiwa saya kacau...rasa mcm nk tunjuk jari telunjuk.tp tgk public gak kan ada yg educated skit tu depa jeling jeling manja aje lps tu senyum kt kita..mcm last sun kt bowling centre danish dh duk betul betul dpn lane gentleman tu..dia dh ambik angle dgn gaya nk baling tetiba senyum kt saya ckp tak pe puan amik masa pujuk anak.saya rehat jap.pastu tlg pujuk danish..kl la semua org mcm tu tak le jiwa kita kacau sgt kn ibu ibu.daddy daddy semua biasa le cool aje..selain dr buat dunno aje mcmana kita nk alih kn pandangan jelek ni ehh..any advise sahabat sahabat?


Nurasma Nawawi
Ckp psl baring ni,anak saya Izzan tak baring tp duduk kalau mana2 tempat ada carpet terutama yg ada corak bunga @ kartun.Dia akan tanggal selipar & duduk bersila.Pergi rumah org pun takkan duduk atas lantai,at least atas tikar.Baru je hari Isnin g kurnia,dlm ofis tu semua karpet.Jd masuk tanggal sendal,duduk atas karpet tunggu papa dia renew insurans.Suruh duduk atas sofa,dia ckp 'sini bersih'.


Marliza Mohamad
Sbb malas nk vacuum nk jimat masa...so pasang laminated floor..itu la gamoknye dia suka baring kt lantai kedai ke bank ke or tempat2 public..ishh kl nk pk mcm mcm kan..sya pun mcm hubby akak kl ada org tanye or stare saya ckp aje ank sya ni istimewa sket.seblhnye xnak mention psl autisme dpn danish.sbb kl sya ssbut autisme je mesti dia pandang kt sya.kesian plak tgk muka dia..sbb sya pernah tgk kt youtube antara benda yg ank autistic xsuka ialah kl kita mention yg diorng ni autistic sbb autistic is not a personality.it's only an abnormality

No comments:

Post a Comment