Tuesday, April 24, 2012

Pengalaman mendidik anak autisma

salam..hai, saya baru join kelab nii n saya ade ank istimewa autisme brumur 7thn lebih.. dsini saya ingin brkongsi pgalaman saya brsama ank yg saya sayangi.. Sya melahirkn ahmad fitri pd pg syawal,comel sgt sampai skg pon still comel coz mukanya bby face dtambah kulitnya putih gebu..tanpa sya duga stlah usianya 3thn,dia xpandai brkata ape..panggil name pon wat dek jee,dia hanya tahu isyarat tangan bila nk sesuatu n brmain gan dunianya..sebak hati saya bila semua org brckp nape ank ko nii cacat ke..saat tu hanya allah saje yg tahu perasaan sya.. saya bawa ke hospital pakar,doc check ank puan normal cuma lbat saje..bila sudah 4thn keadaannya still same saya mula risau n doc mula syak ank sya autisme.. sya pasrah ujian tuhan wat sya..biasa bdk camni sukar dkawal aktif,tp alhamdullilah berkat doa brusaha tanpa jemu memandangkn fitri xsek tadika saya masukkn pdk pd usianya 6thn.. dsane dia d'ajar tuk pengurusaan diri,n brgaul brsama kwn2..sthn dsane,saya hantar ke sek,pendidikn khas..dia dh byk sgt brubah,dh ade eye contact bila panggil dh say:ya..dh tahu semua name keluarga dia..yess dia dh mula brckp walaupon pelat tp sudah cukup brmakna wat saya..dh tahu urus diri,buang air ,beso semua dlakukn sendiri. selama belajar dsek pendidikn khas byk fitri dh pandai n dpt no.1 dlm klass..bdk autisme nii allah cipta mpunyai otak yg luar biasa,dmane fitri hanya boleh hafal saje tanpa mgeja spt bdk yg normal..dia boleh hafal surah al.fatiha,n skg surah yassin..lg 1 matematik dia ya allah subanaallah,memg menajubkn..kuasa allah..cuma dia still xsuka brbual,prckpan pelat.. kenangan yg xdpt sya lupakn,bln posa jgn xpercaya dia boleh posa penuh,cuma waktu trtentu sparuh hr..waktu sahur sya xmkn byk nasi saya sikit jee,yg lain mkn cam biasa,sya tegok nape dia xmkn:fitri mkn.. Dia jwp ma nasik sambil nasinya dhulurkn saya,amik ma..dia suruh sya mkn..sebaknya..perasaannya nape mama mkn sikit,nasi abis ke,sian mama nasi sikit.. lg 1,saya sebak suatu hr kaki sya trcucuk duri n bjerit..dia brlari dptkn saya: ma nape ma,sambil tegok kaki saya brdarah..akit ma,gan muka brdebar..ma jap,yah gan kuatnya cari ayahnya..:yah tlg yah ma akit aki ara yah,pat yah..sambil duduk dia gosok kaki sya.. dia trlalu emosi n amik berat trhadap family dia..sya sgt brsyukur pd allah mepermudahkn saya mjaga ank istimewa nii.. maaf jika ayat sya brterabur n sukar bg sesiapa mbaca kerna saya xpandai mgarang cuma sekadar brkongsi brsma ank istimewa nii..sekian.. By Rahimah Esa (Kelab Anak Autisma)

No comments:

Post a Comment