DESLEKSIA
Ciri kanak Bermasalah Pembelajaran
• Kecerdasan normal, tetapi prestasi pembelajaran di bawah tahap yang dijangkakan
• kurang memberi perhatian terhadap pembelajaran
• perkembangan kognitif lambat
• keupayaan koodinasi motor yang lemah
• masalah membuat persepsi dan tanggapan
• kesulitan dalam pertuturan
• kesukaran dalam bacaan
• kesukaran dalam tulisan
• kesukaran dalam matematik
• t.laku sosial tidak sesuai.
MEMAHAMI MURID DISLEKSIA
• “ Kanak-kanak disleksia membingungkan.Dia tampak cerdik dan berkemampuan, segar dan berminat, mempunyai kemahiran lisan yang baik….. Tetapi kemahiran membaca dan menulis lemah daripada apa yang dijangkakan, semacam di bawah potensinya. Dia senang dianggap tidak menumpukan perhatian, malas atau cuai “
DISLEKSIA
• Mengenali disleksia sebagai suatu kesukaran pembelajaran sepesifik
• Memahami bahawa kanak disleksia mempunyai kekuatan yang boleh membantu mereka mengatasi kesukaran spesifik
APA ITU DISLEKSIA
• Perkataan disleksia ( dyslexia ) gabungan dua perkataan Greek iaitu ‘dys’ bermaksud kesukaran dan ‘lexia’ bermaksud perkataan.Diterjemah membawa maksud ‘ kesukaran dengan perkataan bertulis’.
• British Psycological Society ( 1999 ) - “Dyslexia is evident when accurate and fluent word reading or spelling develops or with great difficulty”( Disleksia terbukti wujud apabila ketepatan dan kelancaran membaca atau mengeja berkembang dengan kesukaran yang amat sangat )
MASALAH BAHASA
• Masalah membaca : -
• a. disleksia audiotori
• b. disleksia visual
• c. disleksia fonologikal
• d. disleksia pusat
• e. disleksia emosional
• f. disleksia pegagogik
Istilah dan makna
• Susah menguasai kemahiran membaca dan menulis TETAPI memiliki bakat, kepintaran atau kecerdasan yang lain.
• Disebabkan oleh perbezaan dalam cara otak memproses maklumat- terutama sekali berkenaan dengan bunyi, simbol dan makna
• .
OTAK TERBAHAGI KEPADA DUA SFERA
• Sebelah Kiri - Penggunaan bahasa, Pemikiran Logik , Susunan dan struktur
• Sebelah kanan visual, daya kreatif dan kemahiran seni.
Otak Sebelah Mana ? Disleksia
• Orang disleksia cenderung menggunakan otak kanan.
• - Cara berfikir dan belajar mereka berlainan.
• - Berbakat kreatif/ seni
• - Lemah dalam kemahiran bahasa, logik, turutan dan struktur.
Lelaki atau perempuan ?
• Lebih ramai budak lelaki berbanding budak perempuan pada nisbah 3:1.
• Membawa kesan yang berbeza, pada darjah yang berbeza, kepada individu yang berbeza.
• 10-15% mengalami tahap ringan manakala 4% mengalami masalah teruk.
TEORI PENGENALPASTIAN DISLEKSIA
• 1. Teori kepincangan ( Discrepancy
• - Kepincangan antara kecerdasan murid dengan kegagalan menguasai kemahiran membaca.
• 2. Teori Pengasingan ( Exclusion )
• - Disleksia tidak boleh dikategorikan sebagai masalah pembelajaran, pendengaran dan penglihatan. Kerana mereka tidak mengalami masalah gangguan emosi yang teruk.
FAKTOR KEJADIAN DISLEKSIA
• Genetik ( kromonsom 15, 1 dan 16 )
• Biologi ( lahir tidak cukup bulan )
• Kemantangan ( Saraf lambat berkembang ) kajian - kanak lelaki lambat berkembang dibandingkan dengan kanan perempuan
• Faktor lain- ( bahasa, visual, ruang dan motor )
CIRI DAN MASALAH KANAK DISLEKSIA
• 1. Bahasa dan Pertuturan - Kesukaran fonologikal dalam proses pertuturan termasuklah ( perkataan, salah sebut, mencampur adukkan perkataan, lemah sintaksis
• 2. Urutan ( sequencing ) - kesukaran visual dan audiotori. Sukar dalam memadan, mengasing, sukar memakai pakaian, masalah membuka/tutup paip, butang baju, buka pintu.
• 3. Kemahiran motor -motor kasar dan halus ( penggunaan garpu, sukar gunting, menekap, memegang pensil, ikat tali leher, melompat, menangkap bola, sukar naik tangga,naik basikal, menyiapkan kerja, berenang, arahan kiri, kanan, undur, maju kehadapan.
CIRI DAN MASALAH DISLEKSIA
• 4. LATERALITI - Lateraliti bersilang menggunakan kedua belah bahagian kiri dan kanan dalam melakukan pekerjaan.
• ( contoh : sepak kaki kiri, lensa kamera mata kanan )
JENIS-JENIS DISLEKSIA
• A. Dyscalculia ( diskalkulia ) - Matematik
• B. Dysgraphia ( disgrafia ) - bahasa
• Dysparaxia ( dispraksia ) - masalah kordianasi motor-mata- tangan
FAKTOR KEWUJUDAN MASALAH DISLEKSIA
• Faktor pengajaran dan pembelajaran
• - kesesuaian kaedah P&P
• Faktor deria dan Fizikal –
Masalah Murid Disleksia
• 1. Keliru dengan bentuk huruf seakan-akan sama.
• Contoh : ( h --n, c -- e, f -- t, g --q )
• 2. Keliru huruf yang terbalik.
• Contoh : ( w -- m, h -- y, u -- n )
• 3. Keliru huruf songsang.
• Contoh : ( p -- q , b -- d )
• 4. Keliru dengan bunyi seakan-akan sama
• Contoh : ( b -- p, d -- t, m -- n )
• 5. Keliru dengan konsonan berganding
• Contoh : ( sy, ny )
• 6. Keliru semasa menyebut bunyi suku kata
• Contoh : ( lari disebut ‘ lali ‘
MASALAH MATEMATIK
• Keliru dengan nilai nombor
• Keliru angka 6 : 9
• Bilang mengikut urutan.
• Keliru dengan angka belas
• Tidak boleh mengenal angka
• Tidak boleh menulis angka dengan betul
• Tidak boleh melengkap nombor turutan menaik.
• Tidak boleh menyusun dua kumpulan nombor untuk menjadi ayat matematik
• Tidak boleh menulis ayat matematik bagi operasi tolak
MASALAH FIZIKAL/PENGURUSAN DIRI/ SOSIAL
• Pakaian sentiasa tidak kemas/ kotor
• Butang baju salah butang
• Tali kasut tidak diikat rapi
• Kidal
• Tidak berminat dalam pelajaran
• Perhatian singkat dan keliru
• Pengamatan lemah.
MASALAH PERTUTURAN
• Lisan
• Artikulator tidak sempurna
• Sebutan kurang jelas
• Intonasi bacaan
MASALAH DALAM PEMBELAJARAN
• Lemah dalam bacaan
• Lemah menyelesaikan masalah matematik
• Perlakuan mengigit jari dan pen ketika melakukan kerja bertulis
• Bahasa lisan baik dibandingkan daripada penulisan
• Tulisan sukar dibaca, menekan semasa menulis,
• Kerap menggunakan pemadam dan tidak memulakan huruf besar memulakan ayat
PENGENALPASTIAN DISLEKSIA
• PEMERHATIAN
• PELBAGAI UJIAN PIAWAI
• PENAFSIRAN REKOD PRESTASI
• REKOD PROFIL
PROGRAM MEMBANTU DISLEKSIA
• Program kemahiran keibubapaan
• Program peningkatan akademik
• Program Peningkatan Konsep dan Keyakinan diri.
• Program Kaunseling Kelompok
• Program kerjsama antara disiplin
• Program Perkongsian Mengajar Berhasil
Bagaimana Guru Membantu ?
• Kenalpasti kekuatan dan kelemahan
• Kenalpasti bakat, kebolehan atau kemahiran khusus.
• Mengenalpasti pola kesilapan atau masalah spesifik dalam bacaan, tulisan atau cara menjawab matematik.
• Kenalpasti sebab jejas kemajuan
• Pelbagai cara tarik minat
• Memahami gaya pembelajaran
Pendekatan Pengajaran
• Gunakan pelbagai deria : sebut, dengar, lihat, rasa, sentuh
• Kerap ulang : Cara berbeza mengukuh kefahaman dan ingatan
• Berstruktur dan turutan : Dari unit kecil dalam turutan jelas, usahakan kemajuan melalui langkah kecil dan berperingkat.
• Kumalatif : Kaitkan maklumat baru dengan yang dipelajari
• Strategi ingatan/ hafalan : peta minda, lukisan, carta
Dekati kanak-kanak melalui kekuatan
• Ingatkan ciri otak kanan :
• - Kecerdasan visual, kepekaan warna, bentuk dan pola.
• - Kreatif, berbakat seni atau muzik
• - Daya imaginasi kuat
• - Fikiran spontan, intuitif, holistic
Izinkan kanak-kanak bentang hasil kerja melalui cara yang sesuai dengan bakat/ keupayaan
thank you so much, it's realy helps me...i feel alone for a while but now i know that it's true that i have smart boy...they just don't know it.
ReplyDeletewhen i test my boy in home he always get good mark but i don't know why he always got the worse in school...
i agree with you..i think my girl is having the same problem
ReplyDeleteMy girl also...just wants to know is it our schools have their methods to solve this problem....
ReplyDeleteSaya sebenarnya memang mempunyai masalah ini.. Samada saya autisme atau disleksia.. ataupun saya kedua duanya..
ReplyDelete