Sunday, November 27, 2016

Ubah persepsi Masyarakat tentang Autisme

Sukar, mustahil dan tiada peluang untuk sembuh. Ia antara beberapa komentar di laman sosial kala isu autisme diketengahkan.
Nyata komen itu menunjukkan betapa ceteknya pemahaman sebahagian masyarakat Malaysia mengenai penghidap autisme ini.
Autisme dihidapi kira-kira satu peratus daripada penduduk dunia dan berdasarkan statistik dikeluarkan Kawalan dan Pencegahan Penyakit Amerika Syarikat (CDC), satu daripada 68 kanak-kanak dilahirkan dengan keadaan itu.
Ketika ini usaha meningkatkan kesedaran masyarakat mengenai autisme giat dianjurkan di seluruh dunia dan menampilkan pelbagai aktiviti untuk menyalurkan ilmu kepada guru, pekerja kesihatan serta ibu bapa cara yang sesuai atau efektif dalam mengendalikan penghidap autisme.
Apakah sebenarnya autisme? Autisme ialah masalah perkembangan sepanjang hayat yang memberi kesan kepada cara individu terbabit berinteraksi dengan persekitarannya selain daya kemahiran sosial dengan orang lain.
Segelintir penghidap autisme masih boleh menjalani kehidupan normal. Bagaimanapun, sesetengah lain berhadapan kesukaran, cabaran dan memerlukan sokongan pakar secara berterusan.
Cabaran utama bagi penghidap autisme merangkumi komunikasi sosial, interaksi sosial, sikap tertumpu pada sesuatu saja serta perlakuan dan minat yang berulang-ulang.
Rawatan konsisten dikenal pasti sebagai langkah penting untuk memastikan masa depan terbaik buat kanak-kanak autisme selain menggalakkan masyarakat menerima golongan itu dengan terbuka.
Malangnya, individu dewasa autisme sering berhadapan dengan diskriminasi yang wujud akibat kurangnya pengetahuan mengenai autisme ini.
Sikap toleransi yang biasanya ditunjukkan kepada kanak-kanak autisme, kurang atau langsung tiada pada individu dewasa yang turut berada dalam keadaan sama.
Keadaan itulah yang cuba diubah Persatuan Kebangsaan Autisme Malaysia (NASOM) menerusi pelbagai aktiviti serta kempennya hampir setiap bulan.

#HMetro

No comments:

Post a Comment