Friday, January 23, 2015

Lambat bercakap


Saya mempunyai satu masalah, sehingga hari ini masih belum dapat Diselesaikan. Saya mempunyai seorang anak lelaki yang sangat lambat untuk bertindak balas. Untuk bercakap juga sangat pelat walaupun umurnya sudah 6 tahun pada mac lalu. Saya telah membawanya berjumpa pakar namun kata pakar tersebut, anak saya tidak mengalami sebarang masalah. Sudah bermacam-macam makanan dan vitamin yang mampu merangsang otak telah saya berikan namun, tiada perubahan.


KOMEN KAA fb kendalian pak yoep

Hamba Binti Hamba Sabar.. Ada hikmahnya.. Teruskan usaha memberi apa2 bentuk rangsangan untuk die berckp. Anak saya dulu pun x mahu berckp. Skrg dh 6 tahun. Tapi berckp apa yg perlu sahaja. Kecwali apa2 yg di hafal ayat2 yg panjang. Cth. Ayat Al Quran. Kite cuba sampai berjaya. K.

Berita Positif Guna flashing card.. latih dia supaya cepat.. satu lagi beli kamus yg ada gambar org buat kerja spt menari, menyapu, berborak etc.. ajar dia supaya dia tau terangkan apa yg org buat.. lagi satu bila bawak dia keluar explain kt dia benda sekeliling cthnya kata tgk tu tupai melompat, eh kete merah lg laju dari kereta putih, tgk tu bas berhenti ambik org dan lain.. cara ni galakkan otak anak jadi berfikir n faham apa yg berlaku.. alhamdulillah dgn gunakan cara ni anak saya dh kurang masalah attention deficit disordernya..

Eila Azila aha..anak sya 3 thun dah appt speech nga occoputional therapy memg kene berulang2 perkataan bila berckap nga dia.kene tulis perkataan yg dia boleh sebut.br kt tau byk mane prkataan yg leh sebut.sya stuju nga berita postif katakn.flashing kad pom membantu.asal kite jgn brputus asa..

 Riduan Narawi's photo.

Azmie Shimi kategori anak mcm ni kira normal atau ada masalah...anak saya 5 tahun pun ada masaalah ni....mcm mn saya nak mengatasi nya...


Azmie Shimi perlukah saya masukkan dlm sekolah pendidikan khas...

No comments:

Post a Comment