Friday, January 16, 2015

Autism - Ketenangan seorang ibu


salam..saya ibu pada XXXXXXX..anak saya berumur 22 bulan..saya mula sedar anak saya ada ciri2 autism sejak dr dia berumur 16 bln..apabila dia masih tidak pndai brckp..hnya berckp bhasa dia..flapping hand dn xde eye contact..hati ibu mana xsedih..menangis sudah puas bila fikirkn masa depan dia..saya kuatkn diri untuk terima kenyataan dn redha dgn ketentuan Allah..baru2 ini saya berjumpa pakar dari SDMC dan DR sahkan anak saya mg menghidap autism.saya hanya tenang terima pengesahan dari Dr. saya pun sudah masukkan dia class OT dan ST..anak saya suka main peek a boo..suka ketawa.dn suka baca buku..semoga IBU bapa diluar sana tabah mengharungi fasa pertama iaitu penerimaan anak kita mghidap autism..

KOMEN ahli KAA FB Kendalian Pak Yoep


·         Roz Liena Wasalam puan nadira... mula2 mmg ada perasan gitu.. insha allah mereka akan ada ms dpn... ia memerlukan usaha, doa dan tawakal dr kt sbg ibu bapa, kt adalah antara insan yg terplh ada anak istimewa, anak istimewa jujur, xpandai bohong dan ikhlas, wpun agak sdkt mencabar membesar kan mereka, sy sndr ada ms kecundang jg, terapi diri dgn besangka baik setiap kejadian yg Allah Swt tetapkan.. sama2 kt redho insha allah semuanya akan mudah.. aminn

Umie Ted Sy bangga ade anak mcm ni.....xsedih.....xkecewa......rase bangga lagi ade......alhamdulillah......sbb anak autism ni luar biasa.....patut puan rase ibu yg sgt bertuah. Sbg ibu kita adelah semangat buat mereka.

Fiacm Negeri Melaka In sha Allah, mereka juga seorang penghafaz caranya melalui audio visual pilihan bermula dengan zikirullah hinggalah ke surah2. Byk kelebihan anak2 ini.

Elly Yusniza betui...ank saya amat susah membaca alquran... tp 1 muqaddam dihafalnya...melalui audio dan visual...

Dira Fj Thanks semua beri kata2 semangat..SBB saya masih baru tahu ank saya autism..saya tau sbgai seorang IBU saya harus kuat dn xberputus asa...cuma kadang2 saya ralat bila dia mnangis dan mngamuk tp saya masih xdpt nk tau apa yang dia nak..

Dira Fj Inila anak saya..masih kecil..masih jauh perjalanan...



Paya Nicholas smoga menjadi budak baik dmasa akan datang..dan dterima masyarakat..sya pun ada ak autism..comel mcm die ne..saya sntiasa kuatkan semangat saya dan tabah menjaga dia..biarpn satu hari nanti dia tak pandai btutur tak dapat g skolah..np

Paya Nicholas saya tetap akan jaga dia..

Nor Izzati Haduri Pn dira, Ank skg dh boleh brckp ke....

Dira Fj masih ckp bahasa dia..saya baru masukkan sebulan dia class OT n ST..tgh tunggu prkembangan dia lg..

Mommie Zara Anak saya tidal diagnos sbg autism. Doc diagnos sebagai epilepsy with developmental delay. Next week nk pg jkm buat kat oku daftar then nk bukak akaun bsn pas tu shoot g pejabat pendidikan daerah hulu langat. Semoga segalanya berjalan lancar. Aamiin

No comments:

Post a Comment