Thursday, January 15, 2015

Bina kekuatan Diri ibubapa/penjaga


Mohon semua membantu beri Tips

As salam. Admin saya XXXXX dr johor bahru. Anak sulung saya (mild autisme) masuk hari ke 3 bersekolah hari ini. Dia berusia 4 tahun. Hari ni dia telah menggigit 3 orang rakan kelasnya (guru2 tidak pasti puncanya). Tapi pada saya dia sedang berusaha untuk menyesuaikan dirinya dengan suasana yang baru iaitu alam persekolahan. Dia bersekolah di pra-sekolah harian biasa. Saya ingin meminta tips dari pihak admin:
1. Bagaimana saya ingin membina kekuatan untuk berhadapan dengan situasi begini? (Dengan guru, ibu bapa pelajar sekelas dgn anak2)

Sumber - PM KAA



KOMEN AHLI Kelab Anak Autisma FB

·          
Hayati N Malik As salam sis..sek pen khas bole terima kanak2 4 thun ea...ank sis da dpt kad pngesahan dr doctr ke?...ank sya pun sya hntr ke tadika kemas dkt uma..sya jga sbb sya da try tggalkn mmg akn nangis la selgi sya tak dtg...



Alus Maznah Maaf adik...bukan kah ank adik spatutnya masuk PRA PENDIDIKAN KHAS....

SHa Mj Ank sya soft autisme..brsklh di sklh biasa..tiada surat pengesahan dr dktr..cuma menerima rawatn dr pakar shj setiap bln...

Umie Ted Anak sy mild autis....sekolah pra sekolah kebangsaan. Masih dpt rawatan di hospital kerajaan.

Piah Epit Senang je...redha dengan ujian Allah..

Fiacm Negeri Melaka Ukhwah fillah, tadika saya juga menerima anak2 disleksia, autisme mild dan g6pd hyper active disabble in communication. Pengurusan utk anak2 ini perlukan perhatian kerana dlm tadika swasta shj pengkhususan murid diberikan perhatian. Pengurusan pra sekolah, kemas, perpaduan dan tadika jaim lebih kpd perlaksanaan dasar yg digubal berdasarkan Falsafah Pendidikan. Puan blh rujuk pihak pendidikan khas dan ngo yg menguruskan terapi program seawal 3 thn hingga 6 thn dan in sya Allah anak puan akan mengikut rutin dan behaviour mrk juga agak lebih baik. Pengalaman saya sbg kaunselor anak2 spt ini mrk ada soft spot yg dikesan dan cara urutan terapi yg diberikan blh membantu mrk in sya Allah.

Nurul Asmah Blh sis bg tau soft sport n cr urutan terapi tu...

Zazaryena Bt Abbas Jaja Maaf sya tnya, ada hadari kelas terapi tak? Ank sya pon mild autism. Sya hntar ke playschool sejak dia umur 4 thun sbb nak sesuaikn keadaan. Mula2 mmg ada masalah, nangis.tiap2 hr tp cuma utk 3mggu pertama je. Alhamdulillah. Dia ada jgk tolak2 kwn dia. Biasa la kan, kanak2. Rsanya mgkin sbb ada,sesuatu yg cuba dismpikn ank puan tp xtau mcamana dia nak smpikn. Mcm frust kan.

Fiacm Negeri Melaka FIACM akan menjemput ibu bapa penjaga utk program urutan terapi utk mengesan anak kita ada istimewa yg berlainan. Saya memberi peluang kpd semua utk pelajarinya. In sya Allah. Mrk ini adalah perintis FIACM kerana selama ini mrk tidak pernah mengecewakan. Tk

Siti N N Irwan asslam di mana ukwah fillah ni


Dayang Norhuraida Salam puan,anak sy pun mild autism,pernah jg tolak gigit ank2 lain kt sekolah,bhse isyarat y ank sy nk smpkan..dia xsuke bersekolah di situ&dia tertekan,tempat tu xsesuai dgn naluri dia.so,sy intai2&tany guru.mmg rupeny guru xdpt nk fokus pd die&biakn die bmain sdiri di dapo sekolah smp habis sesi sekolah.itula jd stiap hr smp 2bln.so,sbb hasrat sy nk mendidik ank ke jln elok xtercapai&mintak nasihat dari dr pakar kanak2.skang ank sy ikuti terapi pertuturan&tingkahlaku d hospital tiap mgu&masuk sekolah ngo utk ank2 khas.alhamdulillah sikap makin baik&die suke pergi sekolah.semoga puan tabah&kuat,fokus pd cari jalan utk bantu anak sedaya y boleh.insyaallah.minta nasihat dokto pakar kanak2 y terlatih utk bantuan.

No comments:

Post a Comment