Wednesday, December 7, 2011

Warna pakaian anak2 autisma










Zuhra Abdul Halim
"Salam & afternoon everybody! Emm sy telah dberitahu oleh kakak ipar katanya dia dgr radio sinar pg td & dr fadzilah kamsah bgtau tntg autisme. Katanya kajian mengatakn mereka yg autisme ni x boleh pakai baju warna oren dan merah krn dua warna ni akn menyebabkn mereka mjadi lebih aktif. ---> jd soalan sy,betul ke??? Ada sape2 yg pakar tntg warna kt sini? ;) "

Haryani Ngah anak saya memang suka baju warna merah masa raya hari tu tanya nak baju warna apa dia nak merah dan kata makin aktif bagi saya dia memang dah terlebih aktif

Mayzatt Maisya pernah juga terbaca kanak-kanak akan terlebih aktif kalau pakai baju yg warna terang-terang ni...bukan spesifik kepada anak autisme/ADHD shj.

Ibu Nazli
saya pun dgr pg td...rasanya pernah terbaca gak pasal warna tu..tp selalu terlupa, n terbeli gak baju warna oren n merah...nampak ceria...dr fazilah ada bg ayat2 utk diamalkan...ada sesiapa boleh bg ayat2 yg dibg oleh dr fazilah td...

Zuhra Abdul Halim
Hehe raya aritu kami smua warna merah,tp xde la plak dia jd terlebih aktif dr biasa,ank sy suka kaler pink,mmg btimbun bj kaler pink,warna merah ni omak eh yg suko. Oren tu ada tp kurang. Tp rasanya warna x mpengaruhi ank sy la.

Nurasma Nawawi
Anak sy suka warna merah & biru.Tgk dia pakai t-shirt merah,duduk je takde jd aktif.Nampak biasa je.Takde yg luar biasa.


Darnalis A Rahman anak saya suka t-shirt Oren..sb ada gmbr angry bird..tp diorg x suka t-shirt warna hijau.. kenapa...?saya pun x pasti..yg saya tahu warna oren membangkitkan keceriaan, warna merah membangkitkan internal power energy.

Nor Hayati Mohamad Sulaiman saya pernah dengar juga. tapi secara praktikalnya tak taulah sama ada betul ke tidak. eusoff byk je baju oren, baju raya merah 1 family pun penah buat. saya tengok dia mcm biasa je..kalau hari yg aktif, pakai baju hitam atau putih pun dia aktif. Kalau hari yg dia santai & rilek je, pakai baju merah tungau pun dia tetap mantain cool. rasanya benda2 mcm ni tgk atas orang jugaklah...

Ejart Ainie Rafiq anak saya pakai baju kaler apa pun, aktif memanjang...

Noradilah Abdullah anak saya suka baju ultraman..apa2 kaler pun takpe

Haslinda Murni Sani rasanya warna merah atau oren ni tak akan menyebabkan kanak2 autisme terlebih aktif..students saya pakai merah/oren biasa2 je. cuma mungkin kalo kita pakai kaler2 ceria kita akan rasa lebih lively berbanding kalo asyik pakai kaler pastel/hitam...cuba tgk dr.tuah tu, baju dia ada kaler hijau pucuk pisang la, merah la, pink la..

Rujukan: Autisma.My

No comments:

Post a Comment