Wednesday, February 22, 2012

Homeschooling anak2 autisma

Salam, mohon pendapat rakan2 ibubapa... saya dan suami tak sependapat dalam soal sekolah tadika anak autistik kami. Saya mahu masukkan Haris ke sekolah tadika khas.. tetapi suami lebih suka jika saya ajar dia di rumah sahaja (homeschooling), suami risau jika Haris akan pick up bad behaviour atau regress jika ke sekolah tadika khas. Buat info, saya sudah masukkan Haris ke 2 sekolah tadika yg berbeza dan dia pernah hadiri

Zamri Tembol Anak spesel memerlukan pendidikan khusus utk mereka. Tadika biasa mmg design nya utk anak2 spesel, jd tak mustahil utk anak spesel regress. Pra sekolah khas design khusus utk anak spesel, jd peluang utk berkembang tu besar. Jg dpt bawa dia luar dari dunia dia sendiri, dia harus belajar bukan saja akademik tp sosial dan kemahiran hidup. Wallahualam.


Samsul Muariff Saroni
mula2 memang tiada perkembangan positif.....namanya lagi anak specialkan? lama kelamaan dgn guru2 terlatih di pendidikan khas InsyaAllah perubahan demi perubahan akan jelas berlaku...itulah kepuasan yg akan kita rasa...merujuk dr pengalaman Syahmi anak bertuah saya....

Syahida Yep bg sy, samada ke tadika khas atau tadika biasa..exposurenya berbeza2. dua2 ada pro & cons. kalau ke tad biasa,kna make sure ckg fhm & tahu condition anak. kalau dorang ok, pd sy tak salah mencuba...ikut la apa priority parent & also condition anak. ms sy dulu, almost everything is trial & error. bila da cuba, baru tau mana yang terbaik utk anak. kalau xde positif result, maybe smthg is not right. kna kaji..maybe anak x hppy/x leh cope/etc...*just my 2sen

Syahida Yep
hmschooling pun ada pros & cons.maybe ibu2 yg ada experience hmschooling anak leh share their experience..

Hasfizal Mukhtar
Yg terbaik jika dihantar ke pusat yang khusus untuk anak autisma. Melalui pengalaman kami menghantar umar di pend khas sek k'jaan, memang ada regress. Kami percaya guru tidak mahir menangani anak autisma (bukan nak kata semua pend khas). Home schooling atau home-aktivity juga kami lakukan walaupun Umar pergi ke sek khas.

Firuz Ngadiman
setuju dgn pendapat Hasfizal Mukhtar, anak autisme patut dihantar ke pusat khas autisma bkn sek pendidikan khas sbb disana tumpuan lebih utk anak2 ini..mcm anak sy sendiri, bersekolah di pendidikan khas di perak..yg bercampur dgn mcm2 jenis kelainan..jd cikgu x dpt nak fokus pd satu2 speciality anak2 ni..kebolehan terhad

Ummu Fudhail Amin
sy memg buat homeschool utk kedua2 ank sy. tapi kena ada proper planning dan ikuti kurss yg dan study pelbgai perkara yg berkaitan. apa yg tidak pt diatasi d sekolah sy support di homeschool sy cth perkembangn pertuturan(st 4 bln sekali..intensif di rmh hari2)kemahiran membaca Bm, bi, jawi, menulis, mengira, berfikir, solat, akhlak islam, kemahiran membaca Al-quran, kemahiran rumahtangga semua sy buat d rmh dgn teknik special(dr pengalamn sy..sy dapatii anak2 ini boleh mengusai banyak perkara mcm anak tipikal yg lain cuma approach kena berbbeza ikut cara otaknya bekerja..susah nk harapkan pd guru s sekolah yg ada bnyk komitmen lain..sambung

Ummu Fudhail Amin
tapi sy masih hntr anak sy sekolah men biasa(sek men sri al-amin), sbg murid biasa, sek ren biasa dan tadika islam. bab sekolah..sy memg very selective.. sbb ia akan beri kesan kpd perkembangnnya seumur hidup dan jati diri anak.(ini syor pakar untuk menormalkannya). Selain boleh dapat kemahiran bersosial(h'school x boleh sedia),berdikari, kontrol diri, komunikasi dan cara hidup normal dan beri peluang mcm2 perkara sealain akaemik(selagi otaknya boleh terima...buatlah). bab akademik..walaupun x minta layann istimewa d sekolah..sy ada komunikasi yg baik dgn guru, selalu rujuk guru, berbincang dan kdg2 beri syor2 pd guru. di sini homeschool berperanan bg pelengkap kpd pembelajaran di sekolah. cth dlm subjek matematik.. multiplication..nak bagi dia minat dan mahu buat..ada teknik spy dia boleh hafal dan suka hafal sifir sampai 12. Division..cth 765/2 mcm mana nk otaknya nmpak nombor yg less than 7 yg boleh bhgi 2..mula2 dia x nmpak sbb abstract kena gunateknikscroll down(tulis..spatutnya..congak di otak)..bila banyak perkara2 asas di boleh buat..senang dia nk pergi ke topik2 yg lebih tinggi.teknik2 special mcm ni bila kita cipta setelah fhm fisiologydan masalh sensory mereka..akan tingktn konfiden mereka utk bljr, mendekatkn jurang antara mereka dan pljr normal.

Sumber: Autisme.My

No comments:

Post a Comment