Friday, January 27, 2012

PROGRAM PENDIDIKAN INKLUSIF

Kanak-kanak yang dianggap berhadapan dengan batasan keupayaan dengan sendirinya bagi
memperoleh keperluan biasa dan untuk hidup bermasyarakat kerana had fizikal atau mental

Definisi
Bermaksud `merangkumi` iaitu program yang ditawarkan kpd pelajar berkeperluan khas
belajar bersama murid normal di dlm bilik darjah dan sekolah yang sama untuk menikmati segala kemudahan belajar dlm keadaan normal tanpa mengira status.

Falsafah Pendidikan Inklusif


Pendidikan untuk semua. Ia menawarkankenak berkeperluan khas belajar bersama-sama murid normal di dalam bilik darjahyang sama.

Objektif
Memberi peluang kpd murid berkeperluankhas menerima pengajaran, pembelajaran dan menyertai semua
Aktiviti bersama murid normal.

Objektif Barirah (1995) menyatakan 4 objektif pendidikan inklusif:
i) Meningkatkan kesedaran murid-murid normal tentang murid berkeperluan khas bahawa mereka juga adalah sebahagiandrp ahli masyarakat.
ii) Murid-murid khas berpeluang menyesuaikan diri dgn rakan sebaya ygnormal dan menyertai aktiviti yg disediakan.

iii) Memberi pengetahuan dan kemahirankpd murid khas setanding dgn murid normal untuk meningkatkan konsep kendirimereka.
iv) iv) Untuk mengelak drp diskriminasi dlm pendidikan dan kemudahan yg telahdibekalkan oleh pihak Kemen. Pelajaran.

Objektif Pendidikan Inklusif Secara Ringkas

ii)Semua murid boleh belajar
iii)Bersifat individuiv)Berteraskan penghasilan
v)Penghargaan bagi semua
vi)Kurikulum yg merentas
vii)Pembelajaran aktif
viii)Mempelbagai reka bentuk penilaian
ix)Strategi pengajaran berteraskan penyelidikanpembelajaran
x)Menyemai peningkatan prestasi melaluikaedah `child centered`.

Model Program Pendidikan Inklusif

Ada 3 jenis program:
1. Sekolah Pendidikan Khas vokasional
2. Kelas khas Pecantuman
3. Kelas Pendidikan Inklusif

Prinsip Dan Strategi Pelaksanaan Program Pendidikan Inklusif
1. Kepimpinan efektif dari pihak pengurusan sekolah yg komited untuk memenuhi keperluan pembelajaran
2. Guru yakin bahawa mereka mampu membantu semua kanak-kanak belajar.•
3. Rasa optimis bahawa semua murid boleh belajar dan mengalami kejayaan.•
4. Mengatur sistem sokongan kpd setiap guru.•
5. Komitmen untuk menyediakan peluang pembelajaran berdasarkan kurikulum yg sama•
6. Menyediakan prosedur yg sistematik untuk mengesan dan menyemak kemajuan.

Cadangan Kemudahan Asas
i)Kelas Pendidikan Inklusif perluse maksimumnya mengandungi 35 orang pelajar termasuk 3 pelajar khas dan 2guru
ii) Mewujudkan jawatan pembantu gurumengikut pelajar keperluan khas.iii) iii)Memperluaskan jawatan penyeliapengasuh pelajar bagi keselesaan pelajar khas.

No comments:

Post a Comment