Thursday, November 24, 2011

Dugaan diuji Tuhan

Rusmahwati Mohd Noor

Aslkm wbt,saya rusmawati mohd noor ingin berkongsi sedikit pengalaman kpd rakan2 di kelab anak autisme ini.saya ada seorg anak lelaki sekarang berumur13 tahun.namanya muhammad aiman abd rahman.waktu aiman dilahirkan beliau seorg anak yg normal.malah beratnya 5.25kg masih menjadi the biggest baby ...lahir di hospital azzahrah.tetapi saya mula sedar aiman berbeza dgn adikberadiknya kerana anak istim...ewa inii yg jelas dia ada masalah dlm eye contact.itu symton pertama.bila kita renung matanya dia tak boleh fokus.saya bawa jumpa dr hospital sjmc subang jaya dan waktu itu umur aiman 4 tahun...dan aiman tak tahu nak pakai baju,tak kenal banyak benda...yg saya pasti aiman sgt suka tgk tv disney channel dan kehidupannya adalah tv sahaja.waktu itu saya diuji tuhan...saya mempynyai masalah kesihatan yg serius dgn belbagai penyakit hingga menyebabkan saya dihospitalised dan tak dapat menjaga aiman.Pada tahun 2003 saya kembali sihat dan waktu itulah saya mula memberi perhatian kpd aiman.yg pertama saya lakukan saya membuat solat hajat...saya ajar aiman perlahan2 ,saya juga jumpa para ustaz utk minta doa.mula2 dulu aiman masuk ke kelas normal dan disitulah saya tau bahawa aiman ada mempunyai masalah.lalu saya pindahkan ke sekolah khas.bila saya bergaul dgn anak2 istimewa barulah saya sedar bahawa saya tidak keseorangan didunia ini.ada ramai lagi insan yg Allah pilih dgn ujian ini.melihat berbagai katagori anak khas,saya bersyukur dgn keadaan aiman.ada insan yg lebih serius keadaannya.yg penting nasihat saya pada ibubapa KAA jgn berputus asa dgn rahmat Allah.kita jgn lihat kekurangan dlm diri anak kita.tapi lihatlah kelebihan mereka.sebagaiman kita mendidik anak normal sama juga dgn mereka .malah kita lebihkan mereka drpd anak2 yg lain kerana kita hendak buat yg terbaik.paling penting kesabaran anda harus optima sbb anak khas mempunyai jiwa yg sensitif

No comments:

Post a Comment