Thursday, November 17, 2011

Kongsi Pengalaman 10 - Suatu pengorbanan

Assalammualaikum buat semua ibu bapa di dalam group malaysia autisme, di sini sa...ya nak buat pengenalan mengenai anak saya yang diagnosis Moderate Autism pada bulan Jun yang lalu oleh NASOM di One stop center off Jalan Pahang, masa tu Anas berumur 2 tahun 11 bulan, saya mula mengesyaki anas mempunyai ciri-ciri autism pada umur 2 tahun,masa ni saya berada di Jepun, sebabnya anas tidak boleh bercakap walaupun pun sepatah, anas banyak menghabiskan masa seorang diri, setelah berumur 2 tahun 6 bulan saya membuat keputusan untuk pulang ke Malaysia untuk mendapat rawatan dan kebetulan juga saya ingin menjaga ayah saya yang tidak berapa sihat.


saya dan suami terima berita ini dengan penuh redho, saya mencari ape yang terbaik untuk anas, dan pihak Nasom mencadangkan anas mendaftar dengan nasom di segamat, jarak rumah saya ke segamat lebih kurang 120km pergi dan balik, saya gagahi juga demi anas, Alhamdulilah setelah 3 bulan berada di Nasom anas sudah mula sedikit berubah, banyak perkembangan yang positif mengenai anas. Selain itu saya juga telah menukarkan susu lembu kepada susu soya, anas sudah mula memberi perhatian terhadap apa yang di ajar dan sudah banyak eye contact bersama saya dan adik beradiknya. Anas juga pergi OT dan speech theraphy di hospital kerajaan sebulan sekali. Memandangkan Ayah Anas masih di Jepun, segala urusan anas saya lakukan sendiri di samping 2 lagi anak kecil saya. semuanye demi memulihkan anas. Namun saya sangat bersyukur saya sentiasa mendapat perhatian dan sokongan dari suami walaupun dari jauh. Ibu bapa serta adik beradik saya juga memahami.


antara supplement yang saya bagi anas ialah

1. vitamin C

2. air zam zam

3. minyak ikan kod

4. examo.


Anas juga suka bermain games di ipod dan iphone saya, anas sudah boleh matching color, shape dan spelling. cuma sekarang saya kena usaha untuk toilet training anas, kadang kala berjaya kadang kala tidak.


saya harap saya dapat nasihat ataupun berkongsi pengalaman dengan ibu bapa semua, salam perkenalan dari saya rosmarlina binti abd gani dan suami saya yusop bin ali.


No comments:

Post a Comment