Monday, November 28, 2011

Terapi Pertuturan (ST), Terapi Carakerja (OT)


Arbaheah Baie

"salam semua,

saya baru terjumpa page ini. saya sebenarnye ada anak lelaki,3 yrs,dan baru dpt tahu ada simtom autisme. saya dah buat penilaian dgn dr dan pakar kanak-kanak. anak sy masih belum bercakap, jd dr cadangkan sy utk buat terapi pertuturan dan terapi kemahiran. saya ada buat di hosp swasta, tapi agak mahal kosnye. boleh saya tau ada sesiapa yg pernah berurusan dengan pihak hosp kerajaan? atau beleh cadangkan mana2 tempat yg terbaik utk buat ST dan OT. "


KELAB ANAK AUTISME
Lokasi tempat tinggal terkini?

Arbaheah Baie
sy duduk di rawang,ingat nak berurusan dgn hosp selayang, tp ada kawan kt hosp selayang agak lambat.


Noradilah Abdullah

semua hospital pun mengalami masalah ni. ramai sangat patients queue untuk ST and OT. sebab nak kejar masa sblm anak besar, kami pergi ke private sahaja. memang belanja agak mahal tapi insya Allah akan selalu ada rezeki untuk anak tu.

Ruzza Amran
betul, saya pun hantar ke pusat terapi swasta. mmg agak mahal tp intervensi dilakukan dari pkl 9am sampai 3 pm. tempatnya pun jauh dari rumah saya , cheras ke wangsa maju.gi balik 35km, hantar dan ambil dah 70km sehari. Mcm yg Noradilah cakap, mmg selalu ada rezeki utk anak2 kita. setiap pengorbanan pasti ada hasilnya walaupun bukan sekelip mata.

Nora
Sama mcm saya juga, saya htr anak OT n ST ke swasta. Hsptl krjaan pn gi jugak. Alhamdulillah Allah sentiasa permudahkn.

Arbaheah Baie
oh mcm tu ke, terima kasih ye semua bg pandangan.

Suzilawati Ahmed Nawawi
Kami menghantar anak 5 tahun ke wq park kelana jaya, seminggu sekali , 1 jam OT dan 1 jam Speech.. kosnya Rm210.. menghantarnya sejak feb dan banyak peningkatannya dalam 9 bulan nie. sekarang saya mengajar dirumah menggunakan buku kumon untuk cut, paste, fold, drawing ,writing dan coloring... (ada dijual di mph dalam rm 20 + sebuah) , dia pun seronok. masa sblm terapi buat puzzle pun x boleh. skrg alhamdulilah siap race ngan kakak nye saper yg siap dulu...alhamdulilah ..

No comments:

Post a Comment