Terdapat Murid Berkeperluan Khas dikategori sebagai murid Pendidikan Khas |
Murid dengan keperluan khas perlu dirujuk kepada pakar perubatan untuk menentukan sama ada mereka sesuai dihantar ke sekolah khas atau ke sekolah biasa.
Murid dengan keperluan khas digalakkan belajar di kelas biasa. Murid ini akan belajar bersama-sama dengan murid biasa, dalam persekitaran yang sama, kurikulum yang sama dan diajar oleh guru yang sama.
Suasana seperti ini akan membiasakan murid keperluan khas dengan keadaan dunia yang sebenar.
Walaupun guru yang mengajar murid ini adalah guru biasa yang tidak mempunyai latihan khas untuk mengendalikan mereka, guru atau pelaksana perlu tahu mengenai murid keperluan khas ini supaya mereka boleh membuat penyesuaian dari segi pengajaran dan pembelajaran yang perlu disediakan.
Untuk membantu guru biasa ini, adalah disarankan supaya setiap tadika yang ada murid keperluan khas mempunyai guru sokongan (support teacher) yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran asas tentang murid keperluan khas.
KATEGORI MURID BERKEPERLUAN KHAS.
1. Murid yang bermasalah
pembelajaran
2. Murid yang pintar cerdas
CIRI-CIRI MURID BERKEPERLUAN
KHAS.
1. Masalah kelewatan penguasaan
bahasa, komunikasi dan literasi
- sukar memahami apa
yang diperkatakan, pelat dan gagap
2. Masalah berkaitan dengan
visual atau penglihatan
- Sukar melihat perbezaan dan
persamaan saiz, bentuk,warna dan kedudukan objek
- Tidak boleh membentuk huruf atau
menulis huruf secara terbalik
- Sukar mengingat sesuatu yang
dilihatnya
- Mudah terganggu dan menukar
tumpuan kerja
- Hiperaktif iaitu sentiasa
bergerak, tidak boleh duduk diam dan selalu resah
CARA MEMBANTU MURID
BERMASALAH PEMBELAJARAN
Setelah mengenal pasti murid yang
bermasalah pembelajaran, guru dan pelaksana
tadika harus merancang strategi
untuk memenuhi keperluan pembelajaran mereka.
Berikut adalah cadangan untuk
membantu melaksanakan proses pengajaran dan
pembelajaran bagi memenuhi
keperluan yang berbeza-beza.
Masalah komunikasi, bahasa dan literasi:
-
Komunikasi bukan lisan seperti lambang dan isyarat
-
Bahan visual dan bertulis/bercetak dalam pelbagai saiz dan format
-
Bahan komunikasi teknologi maklumat dan bahan teknologi lain
Masalah kefahaman melalui pengalaman sebenar (hands-on
experience) dan deria:
-Bahan
dan sumber yang murid gunakan melalui penglihatan, pendengaran, sentuhan dan
bau
-
Bahan komunikasi dan teknologi maklumat dan bahan teknologi lain
Masalah dalam aktiviti
pembelajaran, aktiviti fizikal dan praktikal:
-
Mempunyai sokongan dan bantuan daripada orang dewasa lain
-
Menyesuaikan aktiviti dan persekitaran
-
Mempunyai bahan dan peralatan khas
-
Menghargai dan memuji usaha murid
-
Membantu murid menghargai dan menghormati sumbangan sendiri dan orang lain
-
Memberi peluang kepada mereka meningkatkan kemahiran dan pengetahuan
No comments:
Post a Comment