HAIKAL BERGADUH.....jumaat lepas pihak sekolah mengadakan majlis kedua sempena hari guru.wktu phimpunan smua murid diarah duduk tp haikal baring.so mmg mncacatkan pandangan matalah...guru bsr minta salah sorang murid thn 2 arahkan haikal duduk spt yg lain.stlh bkali2 diarahkan haikal mula xpuas ati.dia mmberontak n menumbuk murid tahun 2 tu...subhanallah sy sedih..sian budak 2...bile haikal xdpt mgawal emosi guru bsr memekik agar haikal bhenti...sy xsalahkan cikgu 4 mndisiplinkan haikal tp mcm Pak yeop cakaplah...ank2 autisme ada mood n sukar dijangka...ni kali ptama haikal bgaduh....MASALAH yg ingin sy kongsi sy sgt berasa kesal...ape lah salahnyer haikal diberi kelonggaran...mereka mmg tidak boleh dipaksa.klu rasa semak mata bw haikal ke bilik menunggu(haikal kata dia boring)..dan yg paling sy kesal cikgu xtau mengendali knk2 istimewa....haikal satu2 nyer murid istimewa so susah sgt ker nk btolak ansur ngn dia...klu nk tegur bkn soh murid sb dia mgkin xder respect...So pe pndpt kkwn perlu ke sy jmp guru bsr lg...sy dh naik segan coz benda yg sama sy nk kena bincang..... (Salmi Mat Razi)
Apakah pendapat anda?
Bee Aziz kat sekolah tu ank puan duk kat kelas
normal ke kelas pendidikan khas?kalau kat sekolah sy,kalau dh nmpak pljr x
selesa,pembantu murid or cikgu akan bawa masuk ke kelas je n tunggu dia di situ
Haidatul
Azila Johar Maaf bertanya...Haikal duduk di kelas arus perdana @
kelas pend. Khas?
Nurasma
Nawawi Dia bwh pend khas ke @ aliran perdana?
Wannur Syafiqah
Binti Yahya wan amat bersetuju dengan pak yeop kerana anak wan juga
pernah diperlakukan perkara yang sama, mereka memandang anak-anak autisma
sebagai seorang yang pelik dan bermasalah ,tidak pernah langsung memandang
positif terhadap anak-anak yang sgt istimewa.Kanak-kanak perlu dilayan secara
lembut dan penuh kasih sayang,tambahan lagi kanak-kanak istimewa .
Pok Rol
mula2, bersangka baik dengan tuhan. semua perkara ada hikmah. doa mohon diberi
jalan terbaik. cadangan saya mungkin patut jumpa ibu bapa mangsa ditumbuk dan
terangkan hal sebenar. pastu, guru besar pun kena difaham kan lagi.... segan
tolak tepi. lain2 tawakkal...
Hasratang Sumsudin Semua dasarnya pada hati..
jika hati terbuka.. Maka hati akan redha.. Tp bila hati x sejiwa.. Maka ini la
jdinya.
Puspa
Khairi sepatutnya guru besar tersebut mengarahkan seorg guru lain
utk memujuk haikal atau mengajak haikal ke bilik guru atau kelas dgn cara baik
tapi tegas spt "Haikal, mari ikut cikgu sekejap..", bukan mengarah
seorg pelajar lain utk mengarah haikal apatah lagi dgn nada yang marah atau
tengking..kerana kanak2 autisme ni juga mempunyai perasaan malu, malah
perasaannya boleh jadi lebih daripada kanak2 yg biasa.. sbb itu haikal
bertindak diluar kawalan, kerana perasaan malunya ditegur oleh rakan dihadapan
rakan2 yg lain.. sekadar berkongsi pendapat dgn Puan Salmi...
Siti
Salamah Mohd Yusof GB tu patut menambahkan ilmu pengetahuan tentang
anak2 khas sbb clientnya ada yg anak khas. kejahilannya itulah yg menyebabkan
anak autisme tu melanggar disiplin. mmg kerap terjadi, akibat guru yg ignorant
mencambahkan pergeseran antara guru-murid dlm BD. ego guru sgt besar mahu dia
dihormati murid tetapi pada masa yg sama guru tersebut tidak mahu menghormati
hak murid. Harap2 GB tersebut dpt muhasabah diri dan tingkatkan ilmu
Annisa Nur Dari pembacaan saya mcm sklh tiada
aloran khas ;"haikal satu2 nyer murid istimewa". So mmg guru2 biasa
kurg pengetahuan nak tangani anak2 istimewa ni.So x blh nak salahkan mereka
juga..kita sbgai ibu bapa perlu tahu di mana nak letakkan anak kita supaya anak
kita x menyusahkan org lain atau myusahkan diri dia sdri.Masalah masyarakat
kita ni adalah malu nak hantar anak ke sklh khas.Saya pernah chat dgn srg
ni.Kakaknya doktor dan punya anak autisme.Kakaknya taknak anak lelakinya ada
kad OKU dan masuk sklh khas.So anak dia belajar di Sri Garden dan ambil segala
mcm speech theraphy dan segala therapy swasta punya.So jika ada aliran sklh
khas di sklh tersebut, pihak guru dan pembantu khas mmg dah tahu bagaimana nak
tangani anak2 begini.Mmmg mereka akan bawa ke kelas atau mana2 saja asal tidak
mganggu majlis.Janganlah kita pertikaikan tjawab mereka dan guru2 biasa mmg x
tahu nak tangani.Sbb pembantu mahupun guru2 khas mmg ada latihan utk mereka.Mcm
kita jika tiada anak2 autisme, pernah tak kita terfikir dan reserach berkenaan
anak2 autisme ni, apakah tindak balas mereka yg mungkin diluar kawalan..saya
rasa kita punx tahu nak buata apa..samalah juga guru2 sklh biasa ni mereka mmg
x blh nak handle sbb pgtahuan mereka -0 ttg masalh2 kanak2 istimewa.Sekadar pendapat.
Salmi Mat Razi tq atas pendapat semua.haikal dok
aliran perdana....haikal mmg dpt surat doktor utk masukan dia ke aliran
perdana.bkn atas permintaan kami...mmg sjk thn 1 lg...kami hantar dia ke
pendidikan khas tp melihat pencapaian akedemik haikal n dia cool so phk sekolah
xde mslh bg dia ke aliran perdana.mmg ader segelintir guru mcm xpuas ati...sb
adakala haikal xikut arahan spt tido dlm kelas n xnk bt keje sek..bile sy
suarak' mslh pd doktor,doktor minta nama guru yg xpuas ati 2 so sy xnk
panjangkan citer sb takut haikal di boikot..cikgu pn org gak..mcm2
peel...sbnrnyer kami baru pindah ke KL thn lps so maknenyer haikal start thn
lps bljr di sek ni..sy dh bincang ngn guru2 yg mgajar haikal n minta guru kelas
dia citer pada yg lain tp fhm2 ajelah..knk2 istimewa mungkin org pndg sblh mata
lg2 mrk xrasa pe yg kita rasa...tp sy akui bbrp org guru sygk' haikal tmsuk
pnolong knn.tp skrg ni xmustahil guru2 yg xselesa mula buka mata minta haikal
dikeluark' dr sek tsbut...tp 2 kata hati sy lah....Tp pn anissa Nur soal akhlak
n budi ni atas diri kita...xkira siapa kita mesti kita boleh fikir 4 tangani
knk2 mcm haikal.lain lah haikal baran @ hyper...
Salmi Mat Razi sy ni dh xtau pe yg sy
fikir...sbnrnyer pn anissa betul,guru2 di sek haikal pngetahuan mrk 0 klu bdpn
knk2 mcm haikal sb bkn aliran mrk...mgkin buka sek ni sy perlu jmp GB lg n
minta jmp murid yg haikal tumbuk 2...sian dia...pelah mak dia fikir sb klu kita
pn sure bengkek...tq smua
Annisa Nur anak saya pun dia aliran perdana tapi
inklusif.Baru2 ni guru Pkhas minta markah math utk ujian Mac, saya kata kertas
pun x dapat.So cuba minta dr guru berkenaan tapi sampai skrg tak dpt markah
tu.x tahu kenapa atau apa yg dia buat dgn kertas anak saya.Rekod pun xder.Kdg2
rasa x puas hati tapi nak buat camna..selagi benda ni x kena pada btg hidung
mereka sdri, mereka mmg x pandang sblh mata pun.Anak saya kira takder masalah
mengamuk semua cuma dia lambat myalin saja..tpaksa masuk ke sklh khas sbb
lambat bercakap.Atas sbb result yg bagus, jadi anak saya skip kelas tahun 2 dan
skrg sudah di thn 4.Sepatunya tahun 5.Even ada saranan guru utk lompatkan dia
ke tahun 5 tapi saya dan suami x nak bebankan anak.Cukuplah dia dgn apa yg
ada..sbb subjek makin lama makin susah.Kami x nak dia tension.Pada permulaan
pihak hospital pun x benarkan anak saya masuk Sklh khas, tapi kami pikirkan yg
terbaik utk dia sbb di sklh aliran perdana murid2 terlalu ramai dan kami takut
anak kami x upaya nak bergaul pada masa tu.
Annisa Nur saya selalu buat lawatan ke sklh anak
saya dan berjumpa personally dgn guru2 subjek yg penting dan bh tahu mereka apa
masalah anak saya mcm lambat salin dan suka khayal.Saya peringat cikgu2 supaya
sentiasa tegur anak saya suruh salin kalau tak dia mmg akan
ketinggalan...alhamdulillah nampak perubahan dan kawan2 turut mmbantu(walaupun
ada yg mmbantu sambil jadi hantu juga) ha3..
Salmi Mat Razi yeker...sy stuju 100% pndpt pn
anissa tp mcm pn Bee Aziz katakan...mereka nmpk haikal xselesa nape xbawa ke
bilik rehat @ ke kelas..dh tntu pkara ni xjadi..sy mngaku segan sb takut cikgu2
yg sy jmp 2 xselesa n rimas tp klu gini nmpknye sy mesti kikis rasa segan n
xselesa utk slalu btanye khbr haikal di sek...mgkin betul cikgu2 ni kena selalu
di ingatkan.sy pn sama ngn pn anissa..xharap lebih pd haikal..soal bljr so far
memuaskan.haikal xder mslh wlu pncapian dia menurun sb smakin susah tp bile dia
di aliran perdana mslh sosial n komunikasi dia smakin bagus.dh byk ckp n pandai
bgaul wlu on of...mmg byk mmbantu...
Salmi Mat Razi bbincang psl haikal sy msih risau
respon GB n guru2 yg lain...sy ni penyedih ssgt.klu cikgu2 bcerita psl
kelebihan haikal pn boleh bt sy bgenang air mata sb hepi...ni plak nk terima
kritikan mampu ke sy bendung air mata ni...sy sgt lemah klu mlibatkan
ank2....pkara utama spt sblm ni,sy nk phk guru beri kelonggaran pd haikal n klu
ingin menegur haikal bkn hrp pd murid lain...cikgu sendiri perlu btindak...sy
tringat jumaat hari kejadian...haikal blk dlm wjh yg sedih n belum sempat buka
kasut dia buka mulut..."sy bgaduh di sekolah.cikgu Hamid n cikgu syukri
sgt garang.i hate them...i quit..sy xnk sekolah lg!" jenuh gak nk tau
kisah sbnr pe yg blaku.tau jelah susah haikal nk bcerita.stlh dh fhm cite
haikal baru sy cll spupu haikal yg bljr 1 sek ngn haikal n tnyata benar dia
bgaduh n punca pgaduhan 2...kecut perut dibuatnyer...haikal...haikal...
Wan
Azlina Wan Othman Bg sy sbg guru, sy xkan inklusifkan dulu murid sy
sekiranya masih blum dpt kawal emosi
Salmi Mat Razi sblm ni haikal xpernah bt
hal..doktor mahukan haikal masuk kelas perdana pn atas sb mahu mrangsang dia
dlm komunikasi n bsosial...mmg mmbantu.malah stiap kali ada pjmpaan ngan doktor
pn doktor akan tanye pkembangan haikal terutama di sek...klu takat buli 2 mmg
ader tp haikal xpernah melawan.klu dia xpuas ati pn nangis...kira mcm knk2 yg
lain gak...kanak2 autisme ni sukar diramal
Yuspiza Tajudin
pada pendapat sya memang kene jumpe guru besar.kesian haikal.dia pun x suka dgn
situasi masa tu.kenapa x cikgu aje yg pujuk haikal.ni suruh budak.
Mohdrizal
Zal Buat masa skrg tak semua cikgu ada pengalaman control bdk
istimewa mcm anak kita jd saya cadang cikgu diwajib menjalan kursus bgmana untk
control mrk.
Mohd
Najib Abd Hamid kna jmma;lkmh;ldfh;fda,h'
Mohd
Najib Abd Hamid pada pendapat saya kena jumpa dgn guru besar sekolah
tersebut... jika setelah dimaklumkan masih juga tak faham... dan pihak sekolah
masih tak boleh memberi keistimewaan kepada kanak2 Istimewa seperti ini...
puan/tuan kena pindahkan anak puan kesekolah lain... kadang2 guru besar dan
guru2 nie bukannya tak tau... mereka taknak amik tau... yang tau pun buat2 tak
tau...mereka ambil mudah hal2 begini. mereka akan amik tau kalau anak sendiri
ada masalah seperti kita nie... saya simpatii...
Rosnaini
Othman Salam, Puan Salmi Mat Razi, pada pendapat saya, tidak salah
puan menempatkan anak puan di kelas PPKI, sebab guru2nya berpengetahuan dlm
menangani anak2 istimewa. Malah, mrk akan diajar dlm kumpulan yg kecil dan guru
akan ajar ikut tahap kebolehan anak puan.Doktor buat cadangan berasaskan teori
sahaja, mereka bukan pelaksana program pendidikan. Dalam soal pendidikan anak2
istimewa pihak PPKI lebih arif. Tempatkanlah anak kita di kelas yang
bersesuaian. Mrk masih bersosial dan berkomunikasi di kelas PPKI sebab ada
pelbagai kategori anak2 di sana. terangkan pada guru apa yg anak puan sudah
boleh capai, bincangkan hala tuju pendidikan anak puan dgn gurunya masa buat
RPI. Insya allah, anak puan akan berjaya. Saya seorang guru yang ada anak
istimewa...
Rosnaini
Othman Sseperti kes anak Pn Annisa, anak buat boleh di inklusifkan
ke kelas perdana bagi subjek yg dia boleh ikut dengan baik. Namun, apa2
berkaitan anak termasuklah test papernya masih di bawah seliaan guru kelas
PPKInya, bukan cikgu yg mengajar tu sbb dia ni ditumpangkan saja ke kelas tu.
Nor Silawati bawa bersabar kpd puan,saya kira
klau ada cikgu yg memahami pkara ni takan timbul,anak saya setiap kali
perhimpunan tak pernah dia berbaris ngan kengkawan dia,kat kerusi cikgu depan
tu yg dia duduk,(laporan dr abg dia)"tanya cikgu dia"cikgu kata
takpa..irsyad istemewa...lega rasa...bila cikgu faham ..kita mama ayah tak rasa
tertekan sgt..terima kasih buat cikgu2 p.khas sek keb.tmn kop.polis fasa 2 yg
byk memahami wpun kekadang karenah ank kita menguji kesabaran.
Hayati
Jafar Salam - Anak kak yati bersekolah di aliran perdana sampai
habis Ting 5. Pernah ambil ujian penempatan utk pend khas, panel pend khas
daerah cadangkan dia terus di aliran perdana kerana tiada pend khas yg sesuai
untuk dia di Segamat.
Hayati
Jafar Guru2 di aliran perdana memang tidak dilatih & tiada
pengetahuan untuk bantu pelajar autsm. Ibu bapa lah yg terpaksa berikan
kesedaran tentang kanak2 autism pd guru2 & pelajar sekolah anak kita. Boleh
juga cuba minta bantuan unit pend khas PPD & bahagian Pend Khas JPN &
KPM utk berurusan dgn pihak sekolah. JPN & KPM boleh daftarkan anak kita
sebagai pelajar inklusif di sek terbabit. Kita boleh cuba minta mereka bantu
berikan pendedahan tentang autism kpd guru2 sek.
Hayati
Jafar Pemilihan sek yg sesuai adalah sgt penting utk pendidikan anak
kita. Kalau sek tu tak mahu ambil berat & prihatin pd keperluan anak kita,
rasanya kita perlu cari sekolah yg sudi. Mungkin pihak PPD boleh bantu beri
cadangan, ataupun jumpa dengan jurulatih utama pend khas daerah.
Hayati
Jafar Salmi Mat Razi tinggal di mana ya? Cuba post di wall Autisme
Malaysia, mungkin ada diantara ahli (ibubapa & guru pend khas) yg boleh
bantu
Nurasma
Nawawi Kalau dia bleh follow di aliran perdana tak salah,cuma yg
penting kefahaman pihak sekolah.Suggestion saya cuba cari sek yg mesra dgn
pelajar autisme.Anak saya pun disuggest oleh doktor masuk ke aliran
perdana.Kalau tak ok pun hanya ke kelas pemulihan khas biasa shj.
Nurasma
Nawawi Selain itu kita ibubapa pun kena sama2 usahalah utk
anak2.Mungkin kalau ada benda yg tak betul,kita slow talk dgn anak.Apa yg bleh
dibuat & tak bleh dibuat semasa kat sekolah.Cari guru yg betul2 baik dgn
anak.Biasanya budak2 autisme ni akan dgr ckp org yg betul2 baik dgn dia.Kalau
org tu tak baik dgn dia,jgn hrp dia akan dgr ckp org tu.Jd cuba jelaskan
keadaan anak pd guru sekolah terutama guru kelas.
Sumber: Kelab Anak Autisma (Facebook)
No comments:
Post a Comment