Wednesday, May 16, 2012

Klinik Larian anak autisme

Sebahagian daripada peserta yang menyertai Klinik Larian bersama Mark (duduk empat dari kiri).



TERDAPAT persepsi dalam kalangan masyarakat kita hari ini bahawa golongan kanak-kanak autisme sukar berdikari berbanding insan normal. Golongan itu dilihat serba kekurangan dari segi mental, fizikal dan intelektual sehingga kesaksamaan hak dan peluang untuk menjalani kehidupan normal adakalanya turut dinafikan.

Namun, sekumpulan kanak-kanak daripada Persatuan Kebangsaan Autisme Malaysia (Nasom) di sini, berjaya membuktikan kekurangan diri bukan penghalang untuk terus aktif apabila terlibat dalam Klinik Larian Standard Chartered KL Marathon 2012 yang diadakan di Taman Metropolitan Kajang, baru-baru ini.

Ketua Jurulatih Standard Chartered KL Marathon 2012, Mark Williams berkata, klinik larian yang diadakan membantu peserta-peserta membuat persiapan menjelang pertandingan itu yang diadakan pada 24 Jun ini.

Katanya, antara yang diajar adalah tip-tip keselamatan, langkah-langkah latihan asas memanaskan badan dan teknik berlari yang betul.

"Ia merupakan satu penghargaan kepada saya untuk mengajar kanak-kanak ini.

"Melihat kesungguhan mereka berlatih membuatkan saya bangga. Diharapkan kesemua peserta mampu menamatkan larian masing-masing di samping mencatatkan masa terbaik," katanya.

Pertandingan Standard Chartered KL Marathon 2012 bakal berlangsung di Dataran Merdeka membabitkan kira-kira 27,000 penyertaan.

Bagaimanapun, buat julung-julung kalinya, ia turut disertai seramai 21 peserta daripada Nasom bagi kategori Marathon Kids Dash 700M.

MARK (depan) tekun mengajar kanak-kanak dari Nasom mengenai pelbagai teknik larian dan memanaskan badan pada program Klinik Larian Standard Chartered KL Marathon 2012 baru-baru ini.



Turut memeriahkan pertandingan itu nanti ialah beberapa selebriti terkenal seperti Bernie Chan, Deejay Capital FM, Joanne Kam.

Sementara itu, Pengarah Urusan Nasom, Chia Liaw Kee berkata, kesemua peserta amat teruja, lebih-lebih lagi mendapat tunjuk ajar daripada jurulatih berpengalaman seperti Mark.

"Ini membolehkan mereka bersedia lebih awal dari segi mental dan fizikal sebelum pertandingan bermula.

"Pada masa yang sama, ia juga membuktikan bahawa golongan kanak-kanak autisme juga mampu melakukan aktiviti lasak termasuk bersukan seperti insan normal," ujarnya.

Pada perkembangan berkaitan, Pengarah Dirigo Events Sdn. Bhd., penaja bersama Standard Chartered KL Marathon 2012, Rainer Biemans memberitahu, pertandingan itu merupakan platform terbaik bagi mana-mana persatuan dan badan-badan kebajikan di negara ini mengetengahkan permasalahan dan perjuangan mereka kepada masyarakat.

"Kami berharap melalui program amal, Run for a Cause, pihak Nasom berpeluang mengumpul dana yang digunakan untuk membina Sekolah Kanak-Kanak Autisme pada masa hadapan.

"Melalui pembinaannya, kami berharap dapat membantu golongan ini mendapat peluang pendidikan secara luas dan formal sama seperti rakan-rakan mereka yang dilahirkan normal," ujarnya yang memerlukan kira-kira RM10 juta bagi merealisasikan impian berkenaan.

Sumber: http://kosmo.com.my

No comments:

Post a Comment