Thursday, May 17, 2012

Dunia dua anak OKU


TEMERLOH: Perumpamaan berat mata memandang berat lagi bahu memikul tepat bagi menceritakan kesukaran dihadapi suri rumah, J Kamisah, 37, serta suami, Awang Zaki, 43, yang terpaksa bertungkus-lumus membesarkan tujuh anak dengan dua daripadanya cacat.

Anak keempat pasangan itu, Nor Farah Wahida, 11, pekak dan bisu tetapi keadaannya tidak seburuk adiknya, Mohd Zulkarnain, 9, yang menghidap sawan serius hingga mengakibatkan kanak-kanak itu tidak dapat menjalani kehidupan seperti orang lain.

Nor Farah masih boleh menguruskan diri sendiri walaupun hanya berkomunikasi menggunakan bahasa isyarat tetapi Kamisah dan Awang perlu memberikan perhatian lebih kepada Mohd Zulkarnain kerana kanak-kanak itu langsung tidak boleh bertutur dan segala gerak gerinya perlu diperhatikan sepanjang masa.

Mohd Zulkarnain anak tunggal lelaki pasangan itu tenggelam dalam dunianya sendiri dan keadaan itu merisaukan Kamisah kerana anaknya berisiko besar untuk jatuh dan terlanggar apa saja objek di depannya setiap kali bergerak.

Tahun lalu, Kamisah dan suaminya menghantar Mohd Zulkarnain ke sekolah khas kerana tidak mahu anak mereka ketinggalan tetapi ternyata dia tidak mampu mengikuti pelajaran kerana terlalu kerap diserang sawan.

“Tahun ini dia langsung tak ke sekolah kerana penyakitnya semakin parah. Kami pernah hantar dia ke sekolah, tetapi kemudian cikgu sekolahnya akan menelefon menyuruh kami membawa Mohd Zulkarnain pulang kerana diserang sawan. Akhirnya, kami mengambil keputusan membiarkan dia di rumah saja.

“Walaupun ada tujuh anak, Mohd Zulkarnain paling memerlukan perhatian khusus. Dia juga masih menggunakan lampin pakai buang dan sudah tentulah belanja menguruskannya menjadi berganda berbanding anak lain.

“Susah untuk kami mengagihkan pendapatan suami RM550 sebulan sebagai pengawal keselamatan bagi keperluan dapur, sewa rumah dan persekolahan anak-anak,” katanya.

Awang juga sebenarnya Orang Kurang Upaya (OKU) kerana menghadapi masalah pendengaran walaupun tidak begitu serius dan kesediaan majikannya untuk membenarkannya bekerja sangat-sangat dihargainya.

Awang dan Kamisah menyewa sebuah rumah kecil milik penduduk Kampung Bangau Parit dengan bayaran RM120 sebulan. Mereka bersyukur kerana tuan rumah tidak pernah berkira dan memahami masalah kewangan yang mereka hadapi tambahan pula tiga anak mereka selain Mohd Zulkarnain masih bersekolah.

“Mujurlah suami juga ada menerima bantuan RM300 sebulan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) kerana dia OKU dan itulah yang sedikit melegakan kami,” katanya.

Oleh Lokman Zainal Abidin
lockman@nstp.com.my

No comments:

Post a Comment