Thursday, May 10, 2012

Masalah pemakanan anak autisma


Pertanyaan Dir Amydzah:

" macam mane nak latih kanak2 autisma makan yang lain....anak murid saya makan hotdog, roti dan nugget yang panas....tq...."

Qhaalis Faisha Aimi yer lah anak saya pun sama tak suka makan sayur n benda berkuah

Qhaalis Faisha Aimi kalau fast food usah dikata udah jadi makanan kegemaran

Ainne Warhead anak saya dah berusia 8 tahun..tapi makanannya hanya nugget..minum milo ais dan sarapan dgn coco crunch tanpa susu..setiap hari inilah menunya..

Khrl Amr Anak sy nk makan apa2 pun tak nak bila kita paksa dia rasa selesa dan sesuai dgn citarasa dia br dia nak makan..

KELAB ANAK AUTISME Faqihah.. dulu mmg makan benda2 tu.. atas nasihat doktor untuk kurangkan hiper, kami kurangkan. Kini dah tidak lagi sekerap dulu. Sekali sekala aja. Tiada masalah. Segala2nya bergantung kepada kita. ketegasan perlu demi kebaikan anak autisma kita.

Lia Sayang Selalu Ashraf pn mcm tu jgk dlu tp bile sye ckp pd ashraf yg nti kne mkn ubt klu mkn byk2 ...eth mcm fhm die sdri cntrl diri dri mkn mknan tu....

Norshida Zakaria ‎8thn ammar fahim sy mmg sukakan fast food sgt sgt tp sy x ikut selera dia, malah bg dia makan sup, sayur, telur..dll menu yg sama dgn adik adik yg lain, dr amatan sy, selagi stok fast food ada dl petiais, selagi tuuu laaa anak akan jd raja di dapur...

As Lina Es anak sy suka makan yg panas2 x suka makan yg sejuk2. hampir setiap hari menu dia akan sama. budak2 autism hyper berpunca dr pemakanan yg dorg makan. pernah dulu sy bg gluten free foods kureng sket hyper dia tp bila doc suruh stop (time tu dorg x caya dgn gluten free foods) balik lg hyper dia. plus, gluten free mahal sesgt..so kami stick aje dgn makanan biasa.

Siti Zatiah Zainal Annie Warhead..anak saya pun mkn coco crunch tanpa susu...itulah kegemarannya.n ikan goreng panas2.seafood pun dia suka tapi goreng biasa je.semua kena mkn ngan nasi kicap.saya pun dh buntu xde idea mcmana nk tackle problem ni.sayur langsung xmau usik.kena selit kecik2 dlm sayur n buat byk distraction masa mkn or else dia cuba 'tapis' dgn lidah...

Rohayu Latib kpd kawan2 diatas...tlg la jgn bgi anak2 autistic kita ni mkn fast food...klu nak buat cam saya sila la...saya akan make sure x kan ade this kind of food kat umah..boikot jgn beli n bertegas klu anak kita nak mkn mknan ni...insyaallh klu diorg lapar akan mkn gak mknan yg kita msk sendiri...di sekolah anak saya (NASOM) skrg ni telah ade satu prog. yg mengkehendaki semua muridnya mkn mknan yg sama...sence this 2 mnth...so dr pemerhatian saya setiap murid yg dulunya mkn mkanan yg sama averyday tetap akan mkn juga makanan yg dibekalkan oleh pihak NASOM...so hope lama kelamaan muris ni akan lupe gak ngan mknan fast food ni..insyallah...pokok pangalnya ade pd kita as parents 4 this kind of chldren..diorg x leh nak ubah diri mereka sendiri melainkan kita yg jd pemangkin kpd perubahan diri mereka...so selamat mencuba..

Ainne Warhead mmg saya dah cuba bagi ank saya ni makan yg lain..terutamanya nasi dan mee begitu juga roti..tapi ank saya lngsung x nak..pernah juga saya suapkan masuk mulut dia..tapi dia akan muntahkan dan mcm orng yg tercekik sampai keluar airmata..buntu dah hati ini..ada yg kata bila lapar dia akan makan saja apa yg ada..tapi ank saya tak..dia sanggup tak nak mkn sampai jadi pucat dan badan pun jadi sejuk..dia hanya nak mkn nugget jer..

Norani Ani anak saya pun ada masaalah mkan .paling banyak makan nasi hanya 3 suap je tu pun mkan lauk ikan gogeng je.kalau bagi makanan lain jangan harap la.bgi makan mee ke bihun lagi la langsung x nak.makanan dia langsung x nak berubah.tahan lapar pun x pa.kadang2 tu langsung x nak makan paksa cam mana pun x mahu.terpaksa la bagi susu je.

Princess Rania Em....anak saya amir 8 thn pun tu ar mknan di biskut,coco cruh,nugget,sosej,klau mkn nasik pun ada ler dlm 3 suap jer tu pun kosong dgn kicap jer,berat plak hanya 15kg jer....w/pun mcm tu dia sihat sb kerap mkn...saya masih bg dia susu botol pedia sure utk mengenyangkannya....dah jumpa doc tp doc bgtau jgn paksa asalkan dia mahu makan apa yg dia suka dan tidak lapar.......agaknya ank autisme memg mcm tu kan......

Suzi Azilah nak share jgk...anak sy haqeem pun bermasalah pasal makan. Sejak umur 4 tahun rasanya dia dah xmakan nasi..sampi umur 8tahun lebih sekarang ni...nampak nasi pun dia takut. Dia akan makan mee, kue teow, maggie, spageti, biskut, roti dan ayam goreng paling suka. nugget, hotdog xberapa gemor. hari2 sy masak maggie goreng kdg2 perencah sendiri, kdg2 pakai perencah dia je..tp bdan dia naik. Doc suruh kurangkan makan...tp dia nak jugak...

Azma HjKhalid saya setuju sgt cakap ainne, anak saya 7 tahun pun cam tu.....hanya makan menda yg sama ngan anak ainne....saya dah cuba sebelm ni kalau x bagi die makan ape2, die akan makan menda lain kalau lapar, tapi rupanya tidak....die sanggup menahan lapar sehingga seminggu die hanya minm air oren sahaja......mmg kalau kita cuba suapkan die rasa sikit makanan lain, die akan bersembur2 dan muntahkan balik siap jerit2 lagi sambil menangis......camne tu....last, saya ikut je die.....sebelm gi sekolah, die makan hotdog atau kokokrunch.....balik sekolah die makan mcd.......siapa x nak anak die makan makanan berkhasiat tapi cubaan demi cubaan langsung x berhasil......bukan berputus asa tapi itula hakikat......walau mcmmanapun, saya tahu yg usaha mesti diteruskan......

No comments:

Post a Comment