Sunday, May 19, 2013

Pemakanan anak2 autisma


Kawalan PEMAKANAN ANAK AUTISMA yang dilaksanakan oleh SitiLeman LemanSiti (KAA).


"pemakanan banyak kontoversi. tetapi saya cuba juga. alhamdulillah, improvements can be seen. ade individu tak ade perubahan. tetapi tak salah mencuba. ade scientists mengatakan bahawa anak2 autisme pengkhadaman usus tidak kuat.

MAKA harus elak dari susu atau makanan yg ade dairy seperti cheese. lagi satu yg harus dielak ialah gluten. gluten adelah sejenis protein yg terkandung dalam tepung gandum dan bijirin2 seperti oats.

utk anak saya, susu saya ganti dgn susu beras. saya beli yg da siap dalam kotak di spore. masih blm jumpe di johor. saya elakkan dia dari makan koko crunch, oats dan sebagainye. utk cookies, saya beli tepung gluten free. juga beli di spore. tak tau samada di johor ade atau tidak.

sebaik sahaja saya berenti kan dia dari minum susu, dia mula berbual dan lebih fokus.

ade lagi pelbagai makanan yg harus dielak seperti jagung, ikan yg besar (kerana level mercury tinggi), dan macam2 lagi.

sila google "gluten free and cassein free diet" cassein tu yg ade didlm susu. also blh google "gaps diet".

kalau yg berkemampuan, boleh jumpe doktor DAN utk membantu."

Soya juga wajar dielakkan.


Walaupun amat sukar untuk mengelakkan makanan2 di atas tapi kita tiada pilihan. Usaha perlu dilakukan demi kebaikan anak2 autisma kita.

No comments:

Post a Comment