Tuesday, May 28, 2013

Cabaran anak autisma hiperaktif


Anak saya kebelakangan ni semakin licik..sudah pandai buka pintu & melarikan diri.. yang paling saya risau..takut kalau dia terjun longkang besar atau dilanggar kenderaan yang lalu lalang..sudah la x boleh bercakap, kalau sesiapa jumpa pun sudah tentu tak dapat apa2 information..
Utk anak yg hyper & x boleh bercakap saya ingat nak letak tag nama pada bracelet..nak tanya pendapat parent yang lain kalau ada cara lain yang sesuai.. 
Patutkah kita menggunakan 'tali khas' bagi memastikan anak kita tidak lari & semua ni bagi menjamin keselamatan anak autisma?..
Masyarakat msia pula x open minded. Baru ni satu family duduk belakang meja dlm restaurant, siap bagi pandangan serong kepada anak saya.. 
Anak perempuannya dgn muka iritating ' apa hal budak ni',,walhal ibu saya dah maklumkan anak ni autisma..hurmmm..
Sumber: Hartini bt Husin

2 comments:

  1. assalamualaikum.. maksud tuan dengan tidak boleh bercakap tu, adakah langsung x blh bercakap atau ada sesetengah perkataan dia blh ckp.cth:mau,xmau,nah atau beberapa perkataan pendek.. apabila disuruh ambil apa2 brg, cth : botol susu @ remote control,dia tau ambek. adakah anak ini bermasalah?utk pengetahuan tuan, anak saya sekarang berusia 1thn 5bln.harap tuan blh membantu... tq

    ReplyDelete
  2. Lihat lg perkembangannya... masih awal lagi. Dr maklumat diatas tiada masalah nampaknya.

    ReplyDelete