Wednesday, November 28, 2012

Tindakan rawatan autisma tidak berkesan



Apakah tindakan anda sekiranya RAWATAN AUTISMA yang anak anda jalani TIDAK menunjukkan perubahan dalam dalam masa yang singkat?


Komen Rakan KAA

Zalina Jamaludin mmg tkkn ada prubahan dlm msa sgkt.kna byk2 bsabar. itu yg sya tahu

Haslina Hussin Pernah ada masalah nie wif my son masa umur 3 yo. Buat speech therapy for 1.5 mths tapi takde progress. So saya stop for 6 mths and then start balik. Alhamdulillah ada progress lepas tu.

Al Kerrango teruskan.. Kena bg masa juga.. Anak.sy sdg buat acupunture treatmnt..nmpk improve

Anese Didi Acupunture? Ok tak dia masa rawatan tu? Bleh juga cuba..

Zalina Jamaludin ank bru 2 thn, bru skali therapy.pjg pjalanan lg tu

Norlina Binti Baharudin Ada pakar kata x semestinya akan nampak progress dlm masa singkat tapi kena teruskan jugak sbb pretasinya boleh menurun jika diberhentikan...sehari at least perlukan 6 jam. Terapi agak sukar bagi ibu yg bekerja masa utk anak2 adalah terhad...

Nor Ni Muhammod saya dulu buat treatment semasa danish 4 th tp banyak yg fail..asyik nangis so saya stop buat sendiri kt rumah.umur 7 th baru start buat semula baru nampak progressnya

Nor Hamzani Md Yunus teruskan usaha kerana kegagalan adalah prosedur yg perlu dihadapi.
Nomie Sazmie Husaini salam..anak saya pun dulu ada pegi speech therapy di hospital ipoh selama 6 bulan, tapi takde perubahan so saya stop dan hantar dia pegi terapi di pusat kebajikan orang-orang istimewa kampar..masih takde perubahan, tapi saya tetap bawa dia pegi 2 kali seminggu. sudah 2 tahun dia terapi disana.sekarang dia sudah 5 tahun.Saya hanya mampu berdoa supaya dia boleh bercakap..

Nor Rahimah Esa hanya terapi sendri..coz terapi d'hos.sg.buloh xde perubahan..ajar pngurusan diri,ajar brckp..d'samping masukkn ke taska bg brgaul brkwn..6thn sy masukkn ke pdk,sthn dsane sy daftakn n masukkn ke sek.pendidikn khas..alhamdullilah,dr xtahu brckp,hyper,xde eye contact..skg dgn kuasa allah,ank sy dh boleh brckp,memahami,mhafal, brposa penuh pd bulan ramadha.. Skg ank sy brumur 8thn,xde jln yg mudah n singkat,kena usaha yakin n brdoa brserah pd yg maha esa..

Rozalina Md Taib tindakan sye...sye akan terus mencuba dan terus membuat terapi untuk ank sye...pd pendapat sye ank autisme memerlukan mase untuk memahami satu pembelajaran atau arahan yg kite berikan kepadanya..kesabaran amat penting...dan tidak mungkin die akan menunjukkan perubahan dalam mase yg singkat...selain terapi vitamin atau makanan tambahan amat penting untuk anak2 autisme...kerna ia dpt membantu merangsang minda ank2 autisme...

Justinaping Golingan jawaban untuk soalan itu ialah terima seadanya diri anak itu dan berilah kasih sayang kepada anak itu. jangan biar diri anak itu terasing daripada yang lain. sentiasa memberi didikkan berdikari untuk anak itu pasti akan ada perubahan yang ajaib walaupun bukan seratus peratus. Anak saya pun autisma kini telah berumur 8 tahun.

Hidayani Mahadzir sabar dan terus sabar...

No comments:

Post a Comment