Tuesday, November 13, 2012

Anak2 autisma di mata masyarakat


"Bagaimana untuk menyedarkan masyarakat luar ttg tgungjwb, keprihatinan n pengongsian kasih syg trhdp ank2 ini? sedia maklum bkn smua ank2 autism mpy rupa spt ank2 down syndrom yg org blh knl...any comment??" drp Noor Ashikkin Nor Rashid


KOMEN RAKAN2 KAA

Emy Liya Setahu dy rupa ank autisme adlh spt kanak2 normal yg lain bkn mcm muka anak2 down syndrome

KELAB ANAK AUTISME Betul... malah kebiasaannya lebih comel drp kanak2 biasa.

Emy Liya Yesser mcm anak saya :Dsemua org kata dia hensem hehehe ;)

Kak Ngah aiman pun hensem...hahhaha manis mcm ibu dia...hahahhaa gurau je...... Sebenarnya, anak autisme ni lebih sukar kerana depa nampak normal.... Mcm aiman yg mild, lagi susah....tapi tu dulu...la ni, biarlah apa org nak kata...
Mok Uda Ahmad kanak2 autisme ramai yg hensem dan comel2...

Safinaz Yusuf Suh dorang baca psl autism.. Saje2 kaitkn sikap anak dorg dgn autism supaya dorang nk amik tau...saje je...

Merang Jb Memang susah org lain hendak faham, hanya ibu bapa yg mengalaminya sahaja yg faham.

Zaidi Othman Anak perempuan sulung saya autisma. Sekarang 18 tahun. Masa dia kecik dulu2 kawan2 saya ckp, "Eh.. ok je anak kau. Nampak normal je."
Saya ckp kpd dia, "Kau duduk la dgn dia dlm setengah jam, baru kau kenal dia.." :)

Haslina Hussin Our society has a misconception about how an autistic child looks like. Mereka hanya lihat dari segi luaran saja. Kalau rupa ok, means they are ok. Kena selalu educate the public that autisme is not on the outside but on the inside.

Zaidi Othman Kebanyakan mereka tak tahu apa autisma. Mereka fikir rupa sama mcm down syndrome.

Siti Zatiah Zainal n if ckp anak tu ada autisme,mereka ckp oh!!!je.

Aghaffor Husri saya rasa yang lebih masalah org tua yang masih tidak tau n mereka selalu kata budak-budak memang mcm tu.

Watie Rashid Anak sayapun autisme dan hiper aktif,bila saya bw ktmpat awam org tngok sinis aje,seolah-olah saya tak pandai jaga anak.

Zalina Jamaludin ..ada hikmah dsebaliknya...ank sya ada minat yg mdlm dgn buku dan lukisan.selaminya, beri dorongan/panduan d didiknya.

Zaki Saleh anak sy pn mcmtu..hyper dan autisme.mmg susah sikit nk bwk g mana2.kena byk bsabar..tambahan pula ibunya baru meninggal dunia akibat kanser..smoga allah kurniakn kekuatan srta ksabaran pd sy..

Hartini Bt Husin kekuatan kena datang dr parents dulu..jgn anggap sebagai bebanan anggap sbg kurniaan..i sendiri pernah dimarahi oleh ex-hubby kerana sanggup declare anak OKU..this show masih byk manusia yg berfikiran sempit & negatif terhadap anak2 istimewani..takde parent dlm dunia yg suka2 or seronok nak declare anak OKU..bawa berjalan people akan stare bila dia jerit heppi atau tension..biar le orang nak pikir cemana..kena tabah & be positive..

Anggun Lavender ank sy pun sama..bl tgk muka xnampak sikap dn x dgr cara ckp mmg org ingat normal..kat rmh dia ok je senang dikawal tp bl kat luar tu yg x tahan nk sbr tu..kalo dia dh x sukasatu2 tmpat dia akn menjerit, dan akn usaha push kt supaya kluar dr tmpat tu..apa2 pun sy syg ank autism sy ni sgt2..biarlh dia brbeza dgn bdk2 lain...disbbkan keistimewaan an2k autism kt ni insyaAllah...Allah dh jnjikan syurga untuk nya nanti..cuma kt diamanahkn mnjga mereka sebaik mgkin ddunia ni...kt patut brsyukur krana dkurniakan ank yg smemangnya ahli syurga..dan kita juga adalah bertuah dan istimewa mcm ank kita juga..

Salmi Mat Razi ank sy moderate autisme..umur dia 10 thn..syukur p mane2 so far xde mslh cm haikal ni jenis yg obses ngn komputer n tepon so dia mmg selamba je menempek kt sape2 aje yg dok lyn pc n game.sure org pelik kan so sy takan segan silu terus terang dia special n trg ckit coz org tgk dia normal.kbykan org kt luar sane xtau pn autisme 2 pe...lg2 ank autisme kita fizikalnye normal...

Eni Kusmawati sahabat-sahabat siaapa saja yang ada anak autis..beri mereka WINMETA,INSYAALAH..membantu perkembangan mereka..BB:247458f5

Nor Hariza Abd Majid saya baca semua mesej ni menangis saya sebab semuanya ini berlaku dalam hidup saya... anak saya dapat kat OKU pun di kutuk dan dikata macam2..... hati ibu bapa yang alami dan menangungnya.... sepanjang hari menangis bila doktor sah anak saya autisme.... bila saya daftar anak saya dalam kelab autisme saya tanya suami saya.... nanti ada org yang akan pandang sinis dengan kita... jawapan suami saya biar la apa orang nak kata Hafiz anak saya.... Walau macam maner tanggapan orang sekurang2 dia seorang anak yang baik

Majdi Hamid Anak lelaki saya berumur 7 thn, hensem, hiperaktif dan autisme. Baru saja tidurkan dia setelah 3 kali dibaca ayat kursi. mlm ni kami solat maghrib bersama. dia boleh berdiri, sujud dan duduk antara dua sujud. walaupun tak sempurna bercampur tawa2 kecil tapi dia dapat kekal ditikar sejadah. cara ini saya guna utk kurangkan tantrum yg teruk hari ini. moga allah beri kesabaran kepada kita semua menjaga anak dari syurga ini.

Wannur Syafiqah Binti Yahya Salam,anak autism kurniaan Allah yang amat berharga,mereka mempunyai kemahiran dan kepakaran yang luar biasa kurniaan Allah.

Wannur Syafiqah Binti Yahya Masyarakat juga perlu prihatin dan diberi pendedahan , pendidikan dan kesedaran supaya lebih bertanggungjawab terhadap anak-anak autism yang sangat istimewa.

No comments:

Post a Comment