Friday, November 23, 2012

Tingkah laku ganjil anak2 autisma

Nor Hayati Mohamad Sulaiman
Anak saya Eusoff ada habit yang pelik iaitu dia suka kaki..Dulu cuma suka kaki saya, babahnya atau family members. Sekarang ni kaki semua orang pun dia suka.. Kalau ada kenduri kat rumah nenek dia, abis kaki makcik2 yg datang tu dia cuit.. Lepas tu saya terpaksa explain kat semua orang yg pelik tengok perangai dia.. Nak kurung dia dalam bilik rasa tak sampai hati..”


KOMEN2 sahabat

Ibu Imanihsanislam jgnla kurung dia cian eusoff :)

Nor Hayati Mohamad Sulaiman selalunya saya lepaskan aje..tapi sejak ada baby ni takleh nak monitor dia sangat..kadang2 terpaksa kurung jugak contohnya masa majlis tahlil..takut dia berlari2 sampai terlanggar air tahlil / hidangan..

Ibu Imanihsanislam itulah yg melanda saya, ade adik yg lain maka kita tak terjaga anak syurga yg sorang nie.. kalo nak kurung ader yg marah, kalo dibiarkan pun ade yg pandang sipi-sipi...makanya terpaksa minta tolong sapa 2 utk incharge jagakan ANAK BERTUAH ni.. semoga org yg menolong itu mendapat

Nor Hayati Mohamad Sulaiman betul sangat tu.. pernah sekali tu.. saya, eusoff dan baby berkurung dalam bilik kat umah mentua masa tahlil arwah adik ipar. selesai je tahlil dan makan2, saya lepaskan Eusoff..terus dia jerit "MERDEKA!" ...Adoii.. time tu pandai pulak dia bercakap..hehehe...

Noradilah Abdullah anak saya suka tangan orang. lagi2 yang pakai sleeveless. actually budak yang suka tangan/kaki orang, suka cium2 ni ada sensory prob yang agak teruk tau. dia akan guna mulut dan hidung untuk 'merasa'. Saya pun baru tahu minggu lepas masa buat assessment dgn psychologist

Ibu Imanihsanislam ‎Noradilah Abdullah macam mana pula yg suka koyak2 kan kertas n tisu sehalus2nya.. agak2 sebab sensory jugak ke?

Nor Hayati Mohamad Sulaiman Ye ke? Macamana yek nak mengatasinye? Risau jugak dia dok pegang2 kaki orang..tau jelah kaki kan? Bukan bersih sangat...

Noradilah Abdullah koyak is good..fine motor skill untuk koyak kertas dah ok la tu. Dzariff belum pass koyak kertas kecik2. rasanya suka koyak kertas tu more on behaviour problem .

Syahida Yep, help me here!

Ibu Imanihsanislam yerp.. help us datin Syahida Yep

Noradilah Abdullah Psychologist tu cakap dzariff suka guna mulut dan hidung untuk 'merasa' sebab rahang dia belum developed well(tak berapa betul kedudukan)..so ada prob dengan speech. speech tak clear..so dzariff akan cari alternatif lain untuk communicate..tu yang dia suka sangat cium tangan/lengan orang. Tapak kaki dia pun rata tak berlekuk macam kita, so mengacau sensory and nerves system dia jugak. Cara nak atasi: trainings, urut, OT and ST

Syahida Yep err..sy pun bknnya expert sgt. betullah tu, koyak tu bagus..selagi dia tak mengganggu ketenteraman awam, layankan jelah..tapi kalo smpai dia menyepah tak hingat, kna ajar dia buang 'sampah2' dia tu..everytime dia buat, suruh dia kemas..maybe dia dapat kepuasan/enjoy apa dia buat tu, tp dia mesti fhm everything has a limit. kena bantu dia control obsession dia. awal2 maybe kna paksa dia buang..tp lama2 nanti dia akn buat sendiri...pastu, kna bagitau lah apa yg boleh/tak boleh dikoyak..bukan semuanya boleh dikoyak. everytime dia folo/patuh, bg dia reward. sure dia suka.

anak sy pun ada habit2 yg sedikit over, tp slowly kawal dia dgn cara2 yg sy explain tu..

amik masa sket nak latih ni, tp mesti boleh insyAllah..

Noradilah Abdullah Yes, kena disiplinkan anak. Tak semestinya dia lain dari yang lain, dia boleh tak kemas sendiri mainan dia kan.. Tapi saya pun tgh disiplinkan anak bujang ni, bab mainan buku semua dia nak kemas sendiri, tapi part duk depan laptop dan buat laptop orang macam laptop dia sendiri tu....huhuhuhu...

Nor Hayati Mohamad Sulaiman ‎Noradilah Abdullah..kaki Eusoff pun sama jugak la..rata, tak berlekuk. Eusoff masih tak pandai mengemas. Tapi kalau dah kemas kita cakap jangan sepahkan dia dengar pulak.. Dia sangatlah suka ABC..kalau dah main alphabets tu, tak pedulik dah dgn benda lain..tapi bersepahnya adoiii..sampai tak nampak lantai. Semenjak dua menjak ni asyik la buat perkataan AFRO. hahaha...

Ibu Imanihsanislam AFRO? apakah en eusoff oi!

Ibu Imanihsanislam dia nak ASTRO kot? :P

Zeera Yatt dulu,anak saya mmg suke cium2...especially badan saya.klu mcm saya pki singlet dlm rumah,dia akan cium belakang,tangan.n babah nye pon sama.cume x pernah la lg cium org2 lain.cume klu mcm kenduri atau ade majlis2 ramai org,die akan seronok sgt.kan mcm marhaban,suara org marhaban kan..die seronok n die akan menjerit.klu kenduri org yassin,biasa org2 kg yg pakcik tu ajak dia baca sama.ajar duduk,baca doa.sbb tu saya x kurung dia...xsmpi hati.n ade 1 cara saya selalu buat.saya akan buka cartun faveret die di lappy.atau in case utk shopping saya bawa video player yg kecik so die x akan mengamok dll..

Nor Hayati Mohamad Sulaiman ‎Ibu Imanihsanislam: tak tau la apa motif dia dok spell AFRO..dah tu asyik eja SHIREEN..ahh sudah! awek mana pulak nii??? :D

Nor Hayati Mohamad Sulaiman ‎Zeera Yatt: saya pun ada jugak DVD player yg kecik tu...dulu masa Eusoff warded sbb kena pneumonia, DVD tulah dok pasang cite Upin Ipin nak bagi dia diam..tau jelah kena pakai oxygen 24/7. tangan dok masuk drip lagi...hidung dah la berjuntai feeding tube..dia jenis aktif,susahnya nak suh dia dok diam jgn cabut segala mak nenek wayar2 tu..oh, sedih pulak teringat kisah lalu ni..huu..

Zeera Yatt saya br je bg anak tgk movie.bile peg terapi @ kite org panggil teacher anak bgtau tumpuan anak kurang sgt2..so skrg bile saya bg tgk movie,die dh boleh bg tumpuan.misalnye makan dh boleh duduk diam,bile suruh buat sesuatu mcm semlm sand castle die akan buat smpi abis.cume kdg2 la lari sket sbb ade gangguan dr luar.so far mmg saya cube cr ni byk la perubahan

Nor Hayati Mohamad Sulaiman sand castle dah lama la tak buat..sbb sini hujan sokmo. selalunya kami pegi pantai..masa tu mmg best ada kakak dia dok ajar dia buat..suruh dia scoop la, isi pasir dlm bucket la..taruk air la..kakak dah mcm therapist pulak. sayang kakak... :)

Zeera Yatt saya semlm br 1st time bawa afif pergi pantai.actually x pernah bawa g pnti sbb saya x suke mandi laut...hahaaaa so mmg dia terlampau teruja.jgn kata dia lah anak2 lain yg dh besar pon sgt2 teruja. tp sbb saya mmg x suke mandi laut..uhuhuuu rs cam x mo bawa lg..tgu balik kg mandi sg je nnti.boleh berendam dr pg smpi petang...hihihiii

Noradilah Abdullah Masa saya pegi seminar dulu (yang mana satu dah lupa...i dah tua), penceramah tu kata kalau budak boleh duk diam tengok CD, TV tu bukan bermaksud dia dah boleh fokus. Dia boleh duk diam tgk sebab gambar tu berubah2. Kalau nak tgk dia dah ada fokus ke tak, caranya bagi tugasan...boleh tak dia buat puzzle, menulis, membaca untuk jangkamasa tertentu. cthnya 5 minit tanpa paksaan



No comments:

Post a Comment