Friday, November 23, 2012

Tindakan selepas dapat Kad OKU


"As salam... saya ada ank perempuan, umur 5 tahun, autisme & agak aktif tp masih boleh di kawal. Nak tnya, langkah seterusnye selepas dapat kad OKU?? Seperti cara nk dpt bantuan dr JKM & pelajaran? tahun dpn nk masukkan dia ke sekolah khas.. Terima kasih." drp Jaslien Wira, Subang Jaya


KOMEN RAKAN2 KAA


Alias Yunus Kalu dh dpt masok sekolah khas biasanya pihak sekolah akn uruskn dgn JKM...cuma perlukn fotocopy buku simpanan BSN anak
Syahrul Nizar Abdullah mohon masuk kePDK atau pra sekolah pendidikan khas.. melalui itu baru boleh mohon bantuan dari JKM

Herny Nuar Yang saya tahu kalu nak dpt bantuan dari jkm kena dftr anak di pdk kalu prasekolah private x dpt mcm anak sy 4tahun sekolah di ideas autisme centre....bile nak masuk sekolah khas nak dpt bantuan pun kena ada surat dr sekolah n bole minta bantuan dr baitulmal juga....

Suzi Azilah Kena cari sekolah atau tadika yang join dgn JKM. baru dpt bantuan tu...untuk sekolah rendah kena daftar di JPN negeri masing2.

Norul Huda Daftarkan sek yg ada kelas pendidikan khas.phak sek yg bg duit elaun tu.buatkan buku bank bsn atas nama ank.cikgu akn minta buku tu nanti.x pun g pejabat pelajaran pendidikan khas.kat pejabat tu nanti akn bg ank tu sek mana.

Ismail Mohd Ali Pergi ke pejabat pelajaran dan mintak borang utk anak OKU (autisme), pilih sekolah yg ada kelas khas, cikgu akan mintak bapa buka akaun BSN( yg ada buku) dan serah kpd pihak sekolah untuk elaun anak yg akan diuruskan pihak sekolah.

Salimah Jamalung kemuskilan sya pula tak ada sekolah khas d daerah saya.. pernh hantar anak d PDK tapi x mau masuk kelas...

Chin Siewfah berhubung dgn pej pelajaran daerah encik klu x silap sy, kawasan en di ppd daerah pj. bawa dokumen anak spt sijil lahir anak, dokumen pengesahan yg ditandatanganl doktor (borang buat kad oku), kad oku jika ada, k/p ibu bapa dll dokumen ikut ppd yg dikehendaki cth: bil air/letrik utk alamat, surat nikah/penceraian utk pengesahan hubungan ibu bapa jika bcerai perlu ada surat mahkamah penjagaan anak dsbnya..

Chin Siewfah jumpa dgn peg ppd pend khas di sektor pengurusan sek pej pel daerah (ppd). nanti peg akan daftarkan anak dgn sek terdekat dgn rumah. klu ada tmpt pra sek pend khas di tmpt en mungkin ditawarkan kpd en jika ada kerana x byk pra sek pend khas. elaun oku akan dibuat permohonan setiap tahun melalui on line oleh sek anak kpd murid di bawah kementerian pel. jika di pdk atau swasta kena buat permohonan di jkm kerana bukan bawah kem. pel. harap sy dpt mjawap persoalan en

Chin Siewfah permohonan elaun di sek dibuat secara online dlm 2 fasa. bulan jan setiap tahun utk fasa 1 dan bln sept utk fasa 2 utk murid tcicir atau murid yg baru masuk pkhas atau yg baru dpt kad oku. semasa permohonan elaun, murid perlu ada kad oku, buku akaun bank klu blh bank simpanan nasional dan maklumat penjaga. guru sek akan minta dr ibu bapa semasa pdaftaran anak utk buat permohonan tersebut... maaflah klu sy mbebel... hehehe... cuma mahu menolong...

Chin Siewfah maaf tak kenal diri. sy cik chin dr jb. bertugas sbg pen kanan pkhas di sek men dan sebelum ini pernah btugas sbg peg ppd pkhas ppd jb...

No comments:

Post a Comment