"As
salam... saya ada ank perempuan, umur 5 tahun, autisme & agak aktif tp
masih boleh di kawal. Nak tnya, langkah seterusnye selepas dapat kad OKU??
Seperti cara nk dpt bantuan dr JKM & pelajaran? tahun dpn nk masukkan dia
ke sekolah khas.. Terima kasih." drp Jaslien Wira, Subang Jaya
KOMEN RAKAN2
KAA
Alias
Yunus Kalu dh dpt masok sekolah khas biasanya pihak sekolah akn
uruskn dgn JKM...cuma perlukn fotocopy buku simpanan BSN anak
Syahrul
Nizar Abdullah mohon masuk kePDK atau pra sekolah pendidikan khas..
melalui itu baru boleh mohon bantuan dari JKM
Herny
Nuar Yang saya tahu kalu nak dpt bantuan dari jkm kena dftr anak di
pdk kalu prasekolah private x dpt mcm anak sy 4tahun sekolah di ideas autisme
centre....bile nak masuk sekolah khas nak dpt bantuan pun kena ada surat dr
sekolah n bole minta bantuan dr baitulmal juga....
Suzi Azilah
Kena cari sekolah atau tadika yang join dgn JKM. baru dpt bantuan tu...untuk
sekolah rendah kena daftar di JPN negeri masing2.
Norul
Huda Daftarkan sek yg ada kelas pendidikan khas.phak sek yg bg duit
elaun tu.buatkan buku bank bsn atas nama ank.cikgu akn minta buku tu nanti.x
pun g pejabat pelajaran pendidikan khas.kat pejabat tu nanti akn bg ank tu sek
mana.
Ismail
Mohd Ali Pergi ke pejabat pelajaran dan mintak borang utk anak OKU
(autisme), pilih sekolah yg ada kelas khas, cikgu akan mintak bapa buka akaun
BSN( yg ada buku) dan serah kpd pihak sekolah untuk elaun anak yg akan
diuruskan pihak sekolah.
Salimah
Jamalung kemuskilan sya pula tak ada sekolah khas d daerah saya..
pernh hantar anak d PDK tapi x mau masuk kelas...
Chin
Siewfah berhubung dgn pej pelajaran daerah encik klu x silap sy,
kawasan en di ppd daerah pj. bawa dokumen anak spt sijil lahir anak, dokumen
pengesahan yg ditandatanganl doktor (borang buat kad oku), kad oku jika ada,
k/p ibu bapa dll dokumen ikut ppd yg dikehendaki cth: bil air/letrik utk
alamat, surat nikah/penceraian utk pengesahan hubungan ibu bapa jika bcerai
perlu ada surat mahkamah penjagaan anak dsbnya..
Chin
Siewfah jumpa dgn peg ppd pend khas di sektor pengurusan sek pej pel
daerah (ppd). nanti peg akan daftarkan anak dgn sek terdekat dgn rumah. klu ada
tmpt pra sek pend khas di tmpt en mungkin ditawarkan kpd en jika ada kerana x
byk pra sek pend khas. elaun oku akan dibuat permohonan setiap tahun melalui on
line oleh sek anak kpd murid di bawah kementerian pel. jika di pdk atau swasta
kena buat permohonan di jkm kerana bukan bawah kem. pel. harap sy dpt mjawap
persoalan en
Chin
Siewfah permohonan elaun di sek
dibuat secara online dlm 2 fasa. bulan jan setiap tahun utk fasa 1 dan bln sept
utk fasa 2 utk murid tcicir atau murid yg baru masuk pkhas atau yg baru dpt kad
oku. semasa permohonan elaun, murid perlu ada kad oku, buku akaun bank
klu blh bank simpanan nasional dan maklumat penjaga. guru sek akan minta dr ibu
bapa semasa pdaftaran anak utk buat permohonan tersebut... maaflah klu sy
mbebel... hehehe... cuma mahu menolong...
Chin
Siewfah maaf tak kenal diri. sy cik chin dr jb. bertugas sbg pen
kanan pkhas di sek men dan sebelum ini pernah btugas sbg peg ppd pkhas ppd
jb...
No comments:
Post a Comment