Monday, October 1, 2012

Rezeki anak2 autisma


"Alhamdulillah,dalam bajet 2013,akan ada taska anak2 oku tmasuk anak2 autisme..baru je isu ini dibangkitkan kt wall ni..semoga Allah m'permudahkan perjalanan pendidikan anak2 istimewa ini " Wan Latifah Halim


Memang TIADA tadika/taska untuk anak2 istimewa yg disediakan oleh kerajaan.


KOMEN RAKAN2 KAA

Intan Rayahin Hassan Sepatutnya ank sy dh kena skolah taun dpn. Nk hntar PDK doc kta xsesuai,nk antar nasom ktanya ank sy mild autism. Nk anto playschool pun x dterima sbb xnk risiko. Lega bila dgr pasal ni. Hrap da tmpt u ank sy.

Sunny Ocie Ocie anak sayapun semestinya tahun ni darjah 1 tapi dah memohon pun,guru besar 2kap nak tray 3bln,kalau ok terus tak ok kena halau..terpaksalah kat swasta yg mahalpun nak tak nak hantar..bantuan 150 tak keluar2...hay..kesianlah anak i ni!cakap pun lum pandai2...a a a je yg keluar...faham kita cakap tulah....sabar je yg boleh perent dapat...

Zeti Akhtar mmg dah lama terfikir akan hal ini..Anak2 istimewa tiada taska utk mereka. Nak hantar taska biasa tak ada yg sudi menerima. Terpaksa menggaji bibik yg x berapa nak rajin melayan Sarah...Harap2 dgn adanya Taska nanti, masalah tiada org gaji x timbul lagi.
Zaza Masrini Ghazali Alhamdulillah

Zaza Masrini Ghazali nasib anak2 oku di negara kita masih tidak mendapat pembelaan sewajarnya tak macam kat oversea..... kebajikan kanak2 oku ni terbela... contoh kat ipoh.. hanya ada satu day care aje yg terima kanak2 oku ni iaitu brighter future... tu pun swasta.. mahal... kerajaan?? tapi saya amat berterima kasih pada teacher ruby di brighter future kerana sepanjang anak saya bersama beliau... terlalu banyak improvements yg anak saya dapat..... my daughter loves her very much...

Omega Red Daycare Brighter Future, boleh saya tau kt mana?

Kak Ngah ada satu la, pra sekolah kat lunas, kulim, untuk anak2 istimewa.. Mesti kat tempat lain ada juga, cuma tak banyak....

Wan Azlina Wan Othman Prasekolah utk anak2 istimewa ada, setiap negeri memang ada. Klau di putrajaya setiap sekolah yg ada kelas integrasi akanmada pra integrasi

Syaqila Yusof yelah terimakasih kerana hnayakita memahami ank2kite..

Normazura Zura saya anta anak saya pun...saya x cite ape2 kat tadika tu...kalau ckp msti diaorg x nl sbb akan menganggu pelajar lain...last cikgu dia tahujgak....nasibdia terima kalau x sia2 je bayar yuran mahal2....sayaanta sklah sbb nk bagi dia berkawan dgn org ramai....kalau x sampai bila kite nk kurung dia....lagi teruk rasanye kalau kite letak je diakat umah walaupun dia baru 5thn..

Fadli Ahmad Sy baru sedar yg ank sy mempunyai autisme setelah diberitahu oleh sorang doktor..selama ni dh selalu jmpa mcm2 doktor tp tak diberitahu..skang sek kat taska biasa n next year thn 1..dh register sek biasa tp x tau cmner nnt..

Nor Hariza Abd Majid dulu masa anak saya umur 5 tahun saya hantar tadika kerajaan... diaorg x mahu terima sebab anak saya x boleh cakap... saya mati akal saya hantar tadika cina swasta... perbelanjaan agak mahal tapi Alhamdulilah hujung pertengahan umur 5 tahun dia dah panggil saya ibu...Tahun depan di sekolah kerajaan saya paling takut sangat penerimaan guru-guru pada anak saya... mahu ke mereka terima dan turut membantu saya mengajar anak saya ?... Satu lagi saya sedih kenapa bantuan pendidikan kanak-kanak OKU tidak tinggi sedangkan kos untuk terapi melebihi jumlah yang diberi... tak semua ibu bapa mempunyai pendapatan yang tinggi... Nak tunggu terapi kerajaan jumlah doktor pakar bahagian ini tidak ramai... jadi ibu bapa terpaksa mengikut giliran... macam saya akhir terapi bulan 7 baru ni terpaksa menunggu giliran bulan 12 baru boleh untuk mula terapi...

Rosnah Abdullah alhamdulilah klu betul sperti apa yg dikatakan dlm bajet 2013..semoga anak2 nie mendapat sinar baru dlm kehidupan mereka...biarlah diadakan jg diluar2 bandar.

Qhaalis Faisha Aimi syukur alhamdulilah agar anak2 autism tidak ketinggalan macam anak saya pun bergitu keinginan untuk sekolah bergitu tinggi tetapi dia kurang bercakap dan aktif cikgu tak mahu terima sedih dan luluh hati tapi sekarang anak saya belajar dirumah alhamdulilah perkembangan nyer sangat bagus. dan dah pandai bercakap .tahun depan akan masuk darjah 1 dalam aliran pendidikan khas.

Syarila Bahari Macamana nak apply ye

Intan Rayahin Hassan sy nk tanya pasal bantuan JKM. sbb da stengah pihak ckp kalu ank kita x dihantar ke PDK dia xlayak terima bantuan. betul ke?

Syaqila Yusof hanya layakbile ada kad OKU and kena daftar ..bantuan hanay dapat bile dah sekrendah...@ tinggaldi pusat jagaan JKMmcm seksyen 19.

Azreen Azizol andai btl ade taska utk anak2 autisme alhamdullilah sgt dn sy bsykur,utk skg nie sy cuma anta anak sy di PDK Taman Ehsan,die skg brusia dlm 7 thn...utk mhantar ke swasta sy sndiri x mampu utk menyara pembiayaan kos tsebut,hye die PDK sahaja la yg mampu sy anta,dn bntuan dpd JKM kepada anak autisme yg sek PDK tu 3 bulan sekali iaitu rm300...

Azreen Azizol cuma sy nak btye taska hye utk anak yg brumur bape thn ye???mcm anak sy mrumur 7 thn,tp bleh ke diltkkan di taska nt???

Serianti Ishari Anak saya 11 tahun sy antar kat sekolah biasa,doc tak bagi antar kat sekolah khas takut dia akan lebih teruk.tapi dari darjah satu sya hadapi byk masalah utuk uruskan dia terutama nak ke tandas,spai skrg pun dia akan buang air dlm suar cikgu jugak yg tukang cuci bleh dikatakan nama anak sya dah top kat skolah

Zaitun Adnan harap tahun2 akan datang kat kelas pendidikan khas pun wujud satu kelas khusus utk bdk autism

Hartini Bt Husin gov baru umum budget peruntukan.. entah bila nak siap & boleh beroperasi seluruh msia tatau la.. gov jangan hanya fokus taska & tadika.. sepatutnya sekolah khas untuk kanak2 autisme darjah 1-6 dan juga sek menengah patut diambilkira...

Anggun Lavender kalo btul2 jd syukur alhamdulillah..semua drpd kita ni mempunyai nasib yg sama. Kita nk sgt2 ank kita dpt belajar seperti kanak2 normal yg lain. tp ank kita yg istimewa ni jgk perlukn sekolah yg mempunyai suasana dn guru2 yg memahami anak2 autism kita ni..ksian sgt bl tgk ank sy ni..dh 5 tp x dpt pn skolah lg..bl dgr kwn2 lain duk bercerita psl ank dorg dh pndai bc abc pandai menulis pndai mengaji..hati kecil rs trsentuh sgt2..rs simpati pd ank kita. hnya org yg mcm kita ni je yg tau dh faham perasaan masing2. masyarakat sekeliling yg xde ank mcm ni xkn fhm..kalo btul akn ada sekolah tadika utk ank2 autism ni kita xkan rs terpinggir begitu jg ank2 autism kita yg comel2 pn akn gmbira..sy harap sgt agar sekolah ni ade dekat2 dgn tmpt tggl maksudnya diadakn scara menyeluruh..x mcm pdk yg hya kawasan trtntu sj yg ade pdk. kat tmpat sy ni plak xde lgsung...dn sy stuju sgt2 dgn Hartini.
Bottom of Form

No comments:

Post a Comment