Setiap yang kita lakukan adalah untuk mencari
keseimbangan. Keseimbangan terjadi melalui empat peringkat dan ia mesti berlaku
mengikut tahap-tahap yang telah tetap. Dalam segala aspek kehidupan dan setiap
proses kejadian, kita tidak boleh mengetepikan daripada mengambil kira empat
level atau demensi ini iaitu Spiritual, Emosi, Mental dan Fizikal kerana alam
ilusi mempunyai empat dimensi sahaja.
Proses ini amat ringkas dan berlaku dengan pantas.
Kepantasannya melebihi daripada kelajuan tindak balas refleks. Setiap perbuatan
atau percakapan yang dilafazkan walaupun dengan hanya pergerakan satu milimeter
sahaja atau walaupun dengan percakapan satu fonem sahaja, sebenarnya ia tetap
akan terjadi setelam melalui keempat-empat peringkat ini.
Sel dan mikroorganisma juga tidak terlepas daripada
bergerak kerana mematuhi Hukum Keseimbangan. Pergerakannya adalah lebih kecil
daripada satu nanometer. Oleh itu, Hukum Keseimbangan boleh menjelaskan
aktiviti sel dan bagaimana proses penyembuhan berlaku melalui aktiviti sel.
Gelombang cahaya, warna dan bunyi berlaku kerana
wujud getaran yang amat halus. Getaran adalah pergerakan. Setiap gerakan yang
berlaku adalah kerana mematuhi Hukum Keseimbangan. Oleh itu, cahaya, warna dan
bunyi terjadi kerana mematuhi Hukum Keseimbangan.
Hukum Keseimbangan ialah satu pengaliran tenaga dan
terjadi setelah melalui proses peralihan tenaga. Tenaga ini lahir daripada satu
kuasa kemudian berkembang sehingga mewujudkan keseimbangan. Proses ini amat
tepat dan berlaku dengan kadar ketetapan. Proses untuk mencapai keseimbangan
ini dipanggil Hukum Keseimbangan. Berikut ialah proses bagaimana Hukum
Keseimbangan terjadi yang diterangkan secara ringkas.
SPIRITUAL
EMOSI
MENTAL
FIZIKAL
Tahap Pertama: Peringkat Spiritual
Disebabkan manusia diberi akal fikiran untuk
bertindak sendirian, sedangkan manusia tidak memahami atau mengetahui akan
Hukum Keseimbangan, maka Hukum Keseimbangan akan bertindak menyeimbangkan
keinginan manusia dengan mewujudkan instinct. Atau untuk lebih difahami,
disebabkan adanya manusia yang berfikir, maka Hukum Keseimbangan mewujudkam
instinct.
Pada peringkat pertama, instinct atau gerak rasa
yang pertama akan tercetus. Instinct hanya datang sekali dan mesti dihormati.
Menghormatinya bermaksud mempercayainya atau menerimanya. Kegagalan menghormati
atau menolak instinct menyebabkan ia lenyap dan tidak akan dating lagi. Instinc
datang daripada Maha Pencipta. Mempercayai instinct bermaksud kita telah
mengikut ketetapan. Ketetapan ini dipanggil syariat.
Instinct yang baik mesti datang pada waktu yang
hening di tempat yang bersih. Waktu yang paling hening ialah pada waktu subuh
(iaiti mulai dari terbit fajar hingga terbit matahari) kerana waktu itu
gelombang atmosfera amat menenangkan. Sebenarnya instinct boleh datang pada
sebarang waktu tetapi elakkan daripada mengambil kira instinct peda waktu
maghrib (iaitu waktu terbenam matahari hingga hilang cahaya matahari) atau
ketika berada di tempat kotor atau dalam tandas.
Instinct akan memberi persepsi pertama. Persepsi
yang membawa satu perkataan contohnya tiba-tiba kita akan berkata ‘cantiknya’
atau ‘hebatnya’ atau ‘menyampahnya’ atau ‘teruknya’ dan lain –lain lagi.
Persepsi terbahagi kepada dua jenis iaitu ke arah yang positif atau ke arah
negatif . Positif atau negatifnya instinct ini bergantung kepada pengaruh
kesihatan dalam tahap level diri individu. Sekiranya seseorang itu sihat maka
instinct yang datang akan diterima dalambentuk yang positif. Contohnya jika
instinct datang yang menyatakan ‘hodohnya’ maka sifat positif akan
mentafsirkannya sebagai ‘uniknya’.
Jenis instinct juga datang berdasarkan kehendak
seseorang. Iaitu sesuatu matlamat yang ingin dicapai. Cuma caranya tidak dapat
atau tidak pernah difikirkan. Oleh itu, kita hendaklah apabila berkeinginan,
pastikan kita setkan atau tetapkan dalam minda supaya sentiasa memiliki akhlak
yang baik atau mematuhi etika yang baik.
Kesihatan yang baik memberi rasa hening pada tubuh.
Menyedari keheningan mendatangkan instinct yang membawa manfaat, maka amat
penting untuk kita memastikan kesihatan diri berada dalam keadaan yang baik dan
terbaik.
Tahap Kedua: Peringkat Emosi
Setelah instinct dihormati atau diterima, maka gema
instinct akan mewujudkan getaran dalam hati. Ia dipanggil magnitude. Magnitude
ini dapat dirasai dalam bentuk debaran. Apabila berlaku debaran, hati akan
teruja. Pada waktu yang sama enzim daripada kalenjar tertentu akan dirembeskan.
Jantung pula akan bergerak kencang sedikit. Perubahan mengejut dalam sistem
bendalir dalam badan akan menguja hati untuk berfikir . Berfikir adalah
peringkat mental yang akan diterangkan di bawah.
Fenomena ini tidak dapat dielakkan terutama sekali
sekiranya ia berkaitan dengan kemahuan kita sebelum ini. Debaran akan kuat
berlaku sekiranya kita telah lama bersabar dengan kemahuan kita. Semakin kuat
kita bersabar dalam menunggu tercapainya sesuatu hajat maka semakin kuat pula
debaran yang dialami. Maksudnya magnitudnya semakin tinggi. Sebenarnya hajat
atau kehendak itu sendiri datang daripada ketentuan Maha Pencipta. Kita diberi
rasa debaran supaya berfikir untuk menilai dan memilih.
Sewaktu debaran berlaku, kita tidak akan sedar sama
sekali apakah tujuan instinct atau tidak dapat mengaitkan instinct dengan
kehendak kita yang pernah kita impikan dahulu. Walaubagaimanapun, setelah
memahami proses Hukum Keseimbangan, kemungkinan anda akan menyiasat debaran
yang berlaku pada diri anda. Pada waktu itu anda akan dapat mengawal atau
menguasai keadaan. Kebolehan untuk mengawal situasi yang lahir dari pemahaman
dan kesedaran yang mendalam dipanggil tariqat. Tesis yang sedang anda baca ini
sebahagian daripada ilmu tariqat.
Manusia suka bertindak berdasarkan kemahuan
sendiri. Tetapi pada masa yang sama Hukum Keseimbangan yang diaturkan oleh Maha
Pencipta harus dipatuhi. Itulah sebabnya instinct membawa kepada debaran.
Debaran tersebut tidak dapat dikaitkan dengan perancangan seseorang. Maha
Pencipta adalah juga Maha Bijaksana, maka tujuan debaran terjadi kerana ingin
menyeimbangkan antara keinginian manusia yang jahil dengan Hukum Keseimbangan
yang suci dan sempurna.
Tahap Ketiga: Peringkat Mental
Debaran yang lahir akan amplitude iaitu menguja
atau menyentak kita sehingga ia membawa diri kita untuk berfikir. Pada waktu
ini kita akan menilai instinct dengan lebih nyata. Semakin kuat kita mampu
menilainya maka semakin kuat imaginasi kita. Imaginasi terjadi kerana instinct
tadi tidak mampu dinilai atau dikaitkan dengan kemahuan kita sebelum ini.
Menghormati instinct akan memaksa diri berimaginasi. Semakin hebat imaginasi
maka semakin tinggi amplitude.
Sekiranya pada peringkat awal instinct gagal
dihormati, segalanya akan berakhir sekadar di peringkat debaran (emosi) atau
paling jauh di peringkat imaginasi (mental). Pada peringkat imaginasi,
seseorang yang enggan menghormati instinct yang telah membawanya untuk
mengimaginasi akan kebiasaannya mengeluarkan perkataan ‘merepeklah’ atau ‘tidak
mungkin’ atau ‘payah’ iaitu perkataan lemah semangat atau menggagalkan. Oleh
itu, instinct hendaklah sentiasa dihormati supaya debaran akan mewujudkan
imaginasi
Imaginasi akan membuat kita lebih menghayati.
Penghayatan akan mewujudkan rasa hormat dan rasa ikhlas. Ikhlas tidak boleh
dibuat-buat atau dipaksa. Ikhlas akan lahir disebabkan keinginan yang
dipengaruhi imaginasi. Imaginasi yang membawa kepada penghayatan hanya boleh
terjadi daripada rasa hormat terhadap instinct. Menghormati instinct dengan
sendirinya akan membawa kepada rasa ikhlas. Hukum Keseimbangan menjelaskan
bahawa ikhlas itu dikesan setelah seseorang itu telah mencapai kesempurnaan di
tahap mental.
Imaginasi yang bermain di minda akan mengajak kita
berfikir. Kita akan berfikir untuk menolak atau menerimanya. Imaginasi yang
sempurna akan mengajak kita berfikir mengenai langkah untuk menyempurnakannya.
Imaginasi yang sempurna terjadi jika kita menghormati instinct. Kegagalan
menghormati instinct akan menjadikan kita gagal untuk mencari jalan untuk melaksanakannya.
Dengan memahami Hukum Keseimbangan, kita akan mengetahui bahawa imaginasi yang
membawa kepada memikirkan langkah atau jalan untuk melaksanakannya. Langkah ini
adalah satu hakikat yang sebenar. Ilmu berfikir ialah ilmu hakikat
Dengan memikirkan jalan untuk menyempurnakannya,
maka akan lahir satu perancangan yang tersendiri. Maksudnya ia tidak
dipengaruhi oleh masa orang lain. Maksud tidak dipengaruhi oleh masa orang lain
ialah tidak mengikut peraturan atau suruhan orang lain. Ia terjadi dengan kerelaan
diri sendiri. Perancangan yang tersendiri yang tidak difikirkan oleh orang lain
ini apabila ia dilaksanakan nanti, ia akan menjadi satu perancangan yang
dinamakan ikhlas. Kegagalan untuk berimaginasi akan menyebabkan kita tidak
mampu berfikir dngan baik. Ketika itu pengaruh pemikiran luar yang menjurus
kepada pemikiran logik akan menggaggu keupayaan berfikir sendiri secara matang.
Ketika itu pengaruh logik menggganggu atau menghilangkan keikhlasan.
Tahap Keempat : Peringkat Fizikal
Alam ilusi ini ialah sesuatu yang membolehkan kita
melihat objek, dapat merasa,menghidu dan mendengar semua perkara yang ada di
dalamnya. Setiap kejadian di alam ilusi ini wujud daripada daya pemikiran yang
berlaku secara berulang-ulang. Oleh itu, setiap yang difikirkan secara
berulang-ulang maka ia pasti akan berlaku.
Daripada apa yang telah difikirkan, maka akan lahir
kecenderungan yang amat kuat untuk melakukannya, atau menzahirkannya. Sesuatu
kejadian yang dapat kita lihat hari ini sama ada dalam bentuk objek, peristiwa,
sikap, rezeki, bencana, kemalangan atau penyakit semuanya adalah telah
disempurnakan kejadiannya. Kesempurnaan kejadian yang dapat dilihat dalam alam
ilusi disebut makrifat. Setiap yang telah berlaku tidak boleh berulang kembali.
Oleh itu, kita mesti menerimanya. Kemampuan untuk menerimanya disebut redha.
Setiap yang telah makrifat adalah kemuncak bagi
Hukum Keseimbangan. Lahirnya tindakan untuk mewujudkan sesuatu berdasarkan apa
yang telah difikirkan akan melengkapkan Hukum Keseimbangan. Oleh itu, setiap
yang bergerak adalah kerana ingin mematuhi Hukum Keseimbangan.
Bencana, kemalangan dan penyakit, iaitu yang kita
dakwa sebagai perkara yang ingin dijauhi sebenarnya lahir daripada tindakan
akibat apa yang telah kita fikirkan. Kerosakan yang telah kelihatan semuanya
disebabkan oleh perbuatan manusia itu sendiri. Walaupun kita tidak bertindak
secara langsung, namun kita tetap akan mengalaminya melalui tindakan tidak
langsung. Contohnya seseorang itu sentiasa terlihat orang yang hidup susah. Dia
memikirkan keadaan hidup seharian orang yang miskin itu. Dia berkata dia tidak
mahu menjadi orang mikin, tetapi pemikirannya masih memikirkan tentang
kemiskinan itu kerana ia rasa tertarik dengan perkara itu tanpa menyedarinya.
Apabila dia memikirkan tentang keadaan si miskin, maka si miskin juga akan
memikikirkan tentangnya. Akhirnya dia akan melakukan perbuatan atau sikap yang
akan membawa kepada kemiskinan dirinya. Misalnya sifat suka tertunggu-tunggu,
berehat berlebih-lebihan, tidak ada ketetepan dan sebagainya.
Oleh
PROF. DR. ARIFFAIZAL BIN MOHD NOR ARIFFIN
No comments:
Post a Comment