Tuesday, June 12, 2012

Tabiat pelik anak autisma

Pertanyaan: Fauziah Deen

"Anak saya Aiman, menumbuk2 pipi,(pelipis) sampai timbul urat..w/pun dimarah tetap jua menumbuk...Apa yang perlu saya lakukan..."
· ·

  • 2 people like this.

    • Shikin Taib anak saya pula suka kopek kulit keliling kuku atau kuku sekali.mengikut pengalaman kalau ditegah makin dibuat.cuba cara lembut atau psycology.anak saya takut kalau saya letak myk gamat sbb lukanya.so saya kata kat dia kalau dia buat lg saya akan letak myk itu.ataupun alihkan tumpuan kepada benda yg dia suka.anak saya dah 10 thn.namanya Atif Irfan.dia disahkan global developmental delay masa baby.tapi cuma beberapa thn ni saya realize dia juga termasuk category autistik. byk perangai yg ditulis di facebook ini ada padanya.
      21 hours ago via mobile · · 1

    • Salmi Mat Razi ermm susah gak ni tp klu masa ank sy dulu(suka main jari...mcm guna bhs isyarat) so bile p terapi kt bercham ipoh...depa soh kita btegas...klu kita larang dok bt...pukul dgn mggunakan 2 jari kita...mcm ank sy kt jari lh...kena bg sakit gak lah kan...alhamdulillah..menjadi..skrg klu dia bt pn jrg sgt dh n klu kita tegur cepat dia minta maaf...xsalah try n yg penting mesti tegas bile kita tegur depa bt salah
      21 hours ago · · 1

    • Syarila Bahari Saya ada pi satu course. Derang ajar supaya jgn marah tapi cuba hadang pipi dia dgn tangan kita. Bermakna dia akan pukul/tumbuk tangan kita bukan pipi dia. Ini dpt meransang deria sentuh dia. Insya Allah.
      20 hours ago via mobile · · 1

    • Nur Aza ‎~ hati dan perasaan mereka mudah tersentuh .. mungkin ada sesuatu perkara yang tidak menyenangkan mereka .. keinginan mereka tidak dapat di penuhi .. jadi mereka mengambil tindakan demikian ~
      18 hours ago · · 1

    • Shikin Taib Saya lihat anak sangat sensitif.kadang2 kalau tertinggi suara dia ingat kita marah dia.
      17 hours ago via mobile · · 2

    • Nor Hamzani Md Yunus ada kes anak2 autisme tak boleh dimarah...silap2 ayat yg kita gunakan untuk marah dia akan gunakan kembali dan ulang ayat tersebut pada waktu yang lain...kalau boleh alih perhatian dia pada benda2 lain ...tapi 'bersedialah'...kerana kadang2 kita akan gagal juga untuk alih perhatian dia pada bernda yang lain....
      17 hours ago · · 1

    • Rabeah Ibrahim Kaau anak suka tumbuk2 pipi, cuba cepat2 peluk dia & cium pipi dia sblm dia sempat nak buat begitu. Dulu masa anak saya 2 thn, dia suka hentak kepala ke dinding. Jadi saya sentiasa pastikn dia tidak jauh dari saya. Kadang2 sya lilitkn kain di kepalanya supaya kalau saya terlambat bertindak, kepala dia x rasa sakit. Bila saya nmpak dia menuju ke dinding, saya cepat2 peluk & cium dia sambil ckp ' Sayang anak ibu. Ibu sayang Raffiq. Raffiq jgn buat mcm ni.' Saya sebut berulang2 kali. Alhamdulillah selepas beberapa bln., dia terus x buat lagi. Skrg anak saya dah 15 thn & byk simtom autisme dah x ada/ beransur kurang . Syukur kpd Allah.
      15 hours ago · · 1

    • Salmi Mat Razi alhamdulillah byk komen yg mmbina n mmbntu pn fauziah....xkisah cara mane yg pn fauziah pilih...yg pasti cuba hingga mmbuahk' hasil.lain org lain cara pendekatannye lgpn ank2 autisme kita ni de pelbagai jenis n mood.klu yg jenis mmberontak rasanye pn syarila n pn rabeah gtau 2 mgkin lebih mmbantu...yg pnting jgn putus asa....
      8 hours ago · · 1

    • Elydiana Abu Nawi sgt membantu..
      5 hours ago ·

    • KELAB ANAK AUTISME Ketegasan perlu dan usaha tanpa jemu...

No comments:

Post a Comment