Faqihah ketika diketahui autisma + hiperaktif |
Telah dinyatakan dalam post sebelum ini beberapa perkara berkaitan dengan hiperaktif iaitu:
1. Kategori kelakuan hiperaktif.
2. Cara - cara rawatan untuk hiperaktif.
3. Tips menangani anak hiperaktif:
2. Cara - cara rawatan untuk hiperaktif.
3. Tips menangani anak hiperaktif:
Dari penyelidikan yang telah dijalankan , didapati ramai kanak -kanak yang mengalami sindrom hiperaktif ini akan kurang berkelakuan sedemikian bila usia mereka meningkat . Bagaimanapun sifat kurang yakin kepada diri sendiri , sifat mudah gentar dan resah mungkin akan ada pada mereka yang pada masa mudanya berkelakuan hiperaktif ini .
Rumusan Hyperaktif
DEFINISI
Banyak terjadi pd kanak-kanak lelaki. Ia melibatkan 3 jenis kepayahan :
• Kurang tumpuan
• Hiperaktif
• Menurut kata hati (Impulsiviti)
CIRI-CIRI
a) Tidak memberi tumpuan
i- gagal menyiapkan tugasan
ii- tidak mengikut arahan
iii- sukar menumpukan perhatian pada satu-satu aktiviti
b) Impulsif
i- bertindak tanpa berfikir
ii- sukar mengendali satu-satu aktiviti
iii- perlu beri perhatian yang lebih
iv- sukar menunggu giliran
c) hiperaktif
i- berlari ataupun memanjat sebarang objek
ii- sukar duduk di suatu tempat dengan tenang
iii- sentiasa aktif sepanjang masa
Kanak -kanak yang mengalami sindrom
hiperaktif menunjukkan tiga cara kelakuan yang akan membawa masalah
pembelajaran . Dengan itu rawatan perlu dimulakan seawal -awal yang
boleh . Bagaimanapun , kelakuan ini biasanya berkurangan apabila mereka
dewasa .
CATATAN MENGENAI FAQIHAH
Faqihah yang mengalami autisma + hiperaktif telah mengalami semua yang dinyatakan diatas. Setakat ini telah banyak perubahan berlaku setelah umurnya mencapai 10 tahun.
Semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran di sekolah telah tiada masalah di mana Faqihah telah sentiasa berada dikerusinya. Faqihah mengikuti sesi pembelajaran dengan baik jika dibandingkan ketika umurnya 7 - 8 tahun. Sentiasa hilang dari kelas. Sukar mencarinya semasa hendak mengambilnya apabila tamat sesi persekolahan.
Jika membawa Faqihah ke pasaraya, juga tiada masalah. malah lebih mudah membawa Faqihah jika dibandingkan dengan adik-adiknya yang lain.
Semuanya tidak berlaku dengan sendiri atau semulajadi. Rawatan amat diperlukan.
CATATAN MENGENAI FAQIHAH
Faqihah yang mengalami autisma + hiperaktif telah mengalami semua yang dinyatakan diatas. Setakat ini telah banyak perubahan berlaku setelah umurnya mencapai 10 tahun.
Semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran di sekolah telah tiada masalah di mana Faqihah telah sentiasa berada dikerusinya. Faqihah mengikuti sesi pembelajaran dengan baik jika dibandingkan ketika umurnya 7 - 8 tahun. Sentiasa hilang dari kelas. Sukar mencarinya semasa hendak mengambilnya apabila tamat sesi persekolahan.
Jika membawa Faqihah ke pasaraya, juga tiada masalah. malah lebih mudah membawa Faqihah jika dibandingkan dengan adik-adiknya yang lain.
No comments:
Post a Comment