Wednesday, March 28, 2012

Shaqera (autisma) dalam dunia tersendiri


TIDAK MAMPU URUS DIRI...walaupun sudah berusia 15 tahun, Shaqera hanya mampu mengharapkan bantuan ibunya.

DIA memegang tangan anaknya lalu dipimpin duduk di meja. Mencapai pinggan lalu sesuap demi sesuap nasi ditujukan ke mulut comel itu.
Begitulah dilakukan berulang kali sehingga habis sepinggan nasi. Berselera sekali dia makan. Sekali-sekala anak itu melakukan perbuatan seperti menguap sambil menepuk-nepuk perutnya yang buncit. Pandangan matanya tidak beralih, dia tidak boleh bercakap, hanya mengeluarkan bunyi suara apabila inginkan sesuatu. Apabila keinginannya tidak dipenuhi bunyi suara itu akan menjadi semakin jelas dan kuat.

Bagi Rasidah Rahman, 43, itu perkara biasa yang dilaluinya setiap hari sejak 15 tahun lalu. Malah, dia semakin 'lali' dengan perangai anak gadis kesayangannya, Shaqera Ramlan yang menghidap autisme.
Ia sejenis penyakit gangguan perkembangan otak yang menyebabkan masalah dalam hubungan sosial, komunikasi, emosi, kurang kebolehan imaginasi dan bermain serta menunjukkan tingkah laku terhad dan berulang.
Malah, dalam hal tertentu, anak-anak autisme sering dilabel sebagai bodoh, degil, berkelakuan pelik, mementingkan diri dan berkemungkinan besar tercicir dalam pelajaran.

Malah, dunia kanak-kanak autisme masih menjadi misteri kerana tiada siapa tahu apa yang bermain dalam fikiran mereka, khususnya apabila mereka mula 'buat perangai' sama ada tidak mengendahkan orang lain, asyik mengulangi perkara sama atau melakukan perkara yang boleh mencederakan diri.
Walaupun diberi label dengan pelbagai perkataan, sebagai ibu Rasidah tetap memberikan yang terbaik kepada Shaqera kerana anak yang dikandung itu adalah anugerah yang sangat bernilai dan tiada tukar gantinya.
Justeru, walaupun terpaksa berkorban masa, tenaga dan wang ringgit hampir 15 tahun, itu tanggungjawab yang harus dilakukan kerana Rasidah yakin anaknya mampu menunjukkan perkembangan positif sekiranya diajar dengan cara yang betul, cuma memerlukan kesabaran dan keyakinan saja.
Menurut Rasidah, selepas dilahirkan Shaqera sudah menunjukkan tanda menghidap autisme. Sering tidur serta menunjukkan pergerakan yang lambat tidak seperti kanak-kanak lain.
Malah, sejak dalam kandungan pergerakannya tidak aktif seperti mana hamil anak pertama. Namun Rasidah tidak menyangka apa-apa kerana menganggap perkara biasa bagi ibu mengandung. Tambahan pula doktor juga tidak dapat mengesannya.
"Selepas dilahirkan Shaqera suka tidur dan tidak aktif seperti bayi lain. Walaupun perkembangan tubuh badan sama seperti kanak-kanak lain, dia tidak boleh berjalan dan hanya mampu merangkak saja walaupun usia mencecah dua tahun.
"Saya membawa Shaqera ke hospital dan doktor memberitahu apa yang dialami Shaqera berkaitan dengan penyakit autisme," katanya yang melahirkan Shaqera secara normal dengans berat 3.5 kilogram.
Hati ibu mana yang tidak sedih apabila mendengar kata-kata doktor namun Rasidah tidak mahu menyerah kalah dan yakin anaknya akan menunjukkan perkembangan positif. Bermula daripada situ, Rasidah tidak putus-putus memberikan semangat kepada Shaqera.

"Permulaannya saya menghantar Shaqera ke sekolah Pusat Pemulihan Dalam Komuniti di Selayang dan dia menunjukkan perkembangan positif apabila boleh berjalan ketika usia mencecah tiga tahun. Malah, dia boleh mengendalikan komputer apabila usia meningkat tujuh tahun.
"Namun lama-kelamaan keadaan Shaqera semakin teruk. Dia mula mengamuk dan tidak suka tidur. Dia boleh berjaga sepanjang malam dan tidur tiga atau empat jam saja sehari," jelas Rasidah.
Sebagai ibu, Rasidah hanya mampu menangis dan berdoa kepada Allah semoga semuanya dipermudahkan dan sekurang-kurangnya Shaqera mampu menguruskan diri sendiri seperti membuang air atau memahami arahan.
Sehinggalah usianya 13 tahun, Shaqera tidak menunjukkan perkembangan positif, bahkan semakin teruk.
Malah, dia membaling barang dan mengamuk apabila keinginannya tidak dipenuhi. Apabila berjumpa doktor dan menjalani ujian darah, ia menunjukkan Shaqera mengalami sindrom Aspergers sehinggakan dia tidak mampu melakukan apa-apa dan keadaannya sama seperti bayi.
"Memang saya sedih melihat keadaan Shaqera kerana apa yang saya lakukan untuknya termasuk menghantar ke sekolah tidak menunjukkan perkembangan positif. Puas saya berubat sama ada moden atau tradisional, malah menukarkannya ke sekolah lebih baik dengan bayaran yang mahal, keadaannya tetap sama, perlu diuruskan sendiri seperti dipakaikan lampin, dimandikan dan disuap makanan.
"Lebih membuatkan saya sedih dia sentiasa memerlukan saya di sisi terutama ketika tidur jika tidak, dia tidak akan tidur sehingga ke pagi," katanya.

Menurut Rasidah, Shaqera memang bergantung sepenuh dengannya berbanding lima saudara yang lain.
Malah, dia akan mengikut ke mana saja Rasidah pergi sama ada ketika memasak, di bilik tidur atau keluar rumah. Sebab itu dia tidak pernah meninggalkan Shaqera di rumah dan membawa Shaqera ke mana saja sama ada membeli-belah, ke majlis perkahwinan atau bercuti bersama keluarga.
Bagi Rasidah, untuk apa perlu rasa malu kerana Shaqera adalah sebahagian daripada keluarganya sama seperti lima anak yang lain, Shaqina, 17, Shaqella, 13, Shaqini, 11, Shaqirin, 8, dan Shaqweeza, 6.
"Memang ramai yang memandang apabila saya membawa Shaqera. Ada pula bertanya dengan pelbagai soalan dan pandangan simpati.
"Mulanya resah juga maklumlah tidak biasa namun sekarang alah bisa tegal biasa. Saya tidak malu memberitahu keadaan Shaqera kepada mereka," katanya yang gemar memasak makanan kegemaran Shaqera iaitu masak lemak kurang pedas.
Walaupun mempunyai anak kurang upaya, Rasidah tidak pernah menyesal malah bersyukur kepada Tuhan kerana mengurniakan seorang anak daripada kalangan ahli syurga. Semua ini memberikan keinsafan kepadanya apabila melihat keadaan Shaqera, ada lagi insan yang lebih malang. Sekurang-kurangnya Shaqera masih ada ibu dan keluarga di sisi.
"Saya akui mempunyai anak autisme cabarannya sangat besar. Selain kesabaran saya juga perlu kuat semangat supaya dapat terus menjaganya sehingga akhir hayat saya.
"Jika saya patah semangat, bagaimana keadaan dia nanti? Sebagai ibu saya tidak boleh berputus asa dan sentiasa berdoa untuk kebaikannya. Cuma satu saja yang membuatkan saya resah dan mengalirkan air mata apabila memikirkan keadaannya apabila saya sudah tiada lagi.

"Siapa yang akan menjaga Shaqera? Adakah orang lain boleh menjaga seperti mana saya menjaganya? Kadang-kadang saya berdoa biarlah Tuhan ambil nyawa saya dulu kerana saya tidak sanggup melihat Shaqera menderita," katanya sayu.
Kini Shaqera ditempatkan di sekolah Pusat Pemulihan Dalam Komuniti Taman Ehsan Kepong setiap hari bermula jam dua hingga lima petang. Di sana dia bergaul dengan rakan sebaya yang mengalami masalah sama.
Sekurang-kurangnya, Shaqera mampu berkomunikasi serta ditempatkan dalam persekitaran positif bersama rakan yang lain. Tiga bulan sekali dia perlu menjalani rawatan di hospital dan mengambil ubat-ubat tertentu bagi memulihkan ketenangan dan berehat sepenuhnya.
"Walaupun tidak nampak perubahan yang ketara pada diri Shaqera, sekurang-kurangnya saya sudah menunaikan tanggungjawab sebagai ibu untuk terus memberi pendidikan dan rawatan kepadanya, selebihnya saya berdoa dan bertawakal kepada Allah," katanya.
Sumber: Siti Zarinah Sahib
MEMBACA...walaupun tidak mampu berbuat apa-apa, Rasidah tidak berputus asa mengajar Shaqera membaca.
ANAK IBU...Shaqera dan ibunya tidak dapat dipisahkan, ke mana Rasidah pergi pasti ada Shaqera di sisi.

No comments:

Post a Comment