Saturday, December 27, 2014

Punca Banjir 2014


Bala bencana datang dari Allah S.W.T namun jangan lupa kepada asbab (punca) bencana itu datang. Apa punca banjir besar paling teruk yang berlaku sekarang ni ?
1. Musim tengkujuh @ angin monsun yg membawa hujan setiap hari.
2. Fenomena new moon yang menyebabkan air pasang di laut, jadi air sungai tak dapat sepenuhnya mengalir terus ke laut.
3. Deforestation (penggondolan hutan) menyebabkan jumlah air yang masuk terus ke sungai meningkat tinggi. Jika ada banyak kawasan hutan, air akan diserap ke tanah dibantu oleh pokok-pokok. Ini juga menyebabkan tanah runtuh. Kawasan rendah juga bertakung air sebab tak ada pokok-pokok untuk membantu air mudah menyerap ke tanah.
4. Peningkatan jumlah penduduk dan perumahan di bandar dan kampung menyebabkan sistem saliran sedia ada tidak dapat menampung air atau mungkin banyak yang tersumbat.
5. Climate Change atau perubahan iklim dimana musim hujan dan musim kemarau menjadi panjang atau jumlah air dan suhu yang meningkat mendadak. Sebelum ini kita juga telah dilanda musim kemarau yang panjang. Climate Change berpunca daripada pelepasa gas-gas rumah hujau dari kilang-kilang, asap kenderaan dan pembakaran yang menyebabkan pemanasan global.

No comments:

Post a Comment