Sunday, December 28, 2014

Anak syurgakah - Autisma

Takrif ANAK-ANAK SYURGA....sesuai ke tidak?

Al fadhil ustaz Akyairee MRaus: Berkaitan isu yang dilontarkan oleh Safiah Suleiman dan pencerahan Nor Hayati Mohamad Sulaiman, perbahasan ulama tertumpu kepada perbahasan 'al-Qalam' atau 'Taklif'. Ia merujuk kepada pertanggungjawaban melaksanakan segala hukum syarak. 

Perbahasan yang agak panjang, tetapi bolehlah saya simpulkan di sini bahawa dari sudut saintifiknya anak Autisme merupakan individu yang mempunyai kecelaruan neurologi yang membataskan mereka untuk memahami segala perintah (al-Khitab), pemilihan (al-Takhyir) dan ketentuan sebab (al-Wad'ie) yang terkandung dalam hukum syarak. 

Tambahan drp pak yoep - anak autisma tidak dapat membezakan baik dan buruk. Benar ataupun salah. Maka mereka berada dalam keadaan.

Justeru, dari sudut feqah, mereka yang terdiri daripada golongan ini secara tidak langsung akan terlepas daripada 'hukum taklifi' dan bolehlah kita gelarkan mereka sebagai 'anak-anak syurga' dalam istilah kita. 

Namun, perlu diambil perhatian berkaitan dengan pendapat Imam al-Shafi`ie di mana anak-anak ini perlu didik dan diajar berkaitan ajaran Islam dan dari sudut pengamalannya juga perlulah diamalkan mengikut tahap kemampuan mereka bersandarkan fiman Allah swt
yang bermaksud: "Allah tidak akan membebani seseorang itu melainkan mengikut kadar kemampuan mereka.."

Tambahan drp pak yoep - Status anak autisma sebagai anak syurga akan gugur apabila mereka telah mencapai tahap kematangan tertentu yang mewajibkan mereka melaksanakan perkara di atas. Kewajipan mendidik atas tanggungjawab ibubapa.

Wallahu A`lam

Sumber - AM

No comments:

Post a Comment