Bengkel ini berteraskan 4 modul iaitu ‘play’, praise &reward, setting limit dan problem solving.
Objektif daripada program ini adalah memberi pendedahan tentang kemahiran skil keibubapaan dalam membentuk personaliti dan tingkahlaku anak-anak tidak kira austisme atau normal.
Selain itu , program ini juga untuk meningkatkan kesedaran di kalangan ibu bapa tentang teknik yang sesuai di dalam membentuk keperibadian dan kendiri anak-anak yang mempunyai masalah tingkahlaku.
MODUL 1 ~ PLAY
GARIS PANDUAN KETIKA BERMAIN
- menjadi pendengar yang baik kepada anak, menunjukkan perhatian dan penghargaan yang penuh kepada sesuatu yang dilakukan anak.
- Memuji dan mendorong idea-idea dan kreativiti anak. JANGAN MENGKRITIK.
- Memberi pujian atau ganjaran apabila anak bermain dengan baik dan senyap.
- memberi ganjaran dalam bentuk perhatian kepada anak.
- menggalakkan anak menyelesaikan masalah semasa bermain.
- memberi anak masa dalam aktiviti bermain , jangan menaruh harapan yang tidak realistik
- Gunakan komen yang membina secara kerap contoh : ''wah kemasnya rambut anak patung yang adik sikat'' dan elak daripada bertanya-tanya soalan.
- Menggunakan teknik permainan - ' Role Play' dan ' Make Belief' dengan anak
- Sentiasa berseronok dan bergelak ketawa ketika bermain dengan anak.
ALAT PERMAINAN
- Alat permainan adalah penting dalam menggalakkan permainan yang bermanfaat pada kanak-kanak tetapi tidak seharusnya membeli alat mainan yang mahal
- Kanak-kanak akan mempunyai minda yang kreatif jikalau mereka dibenarkan untuk berimaginasi, sebarang alat yang biasa contohnya periuk dan sudu akan dijadikan sesuatu alat permainan yang berpelbagai makna.
- Contoh ciri-ciri bahan dan alat mainan yang selamat dan memanfaatkan
*Selamat~ tiada berpenjuru tajam dan tiada cat berkandungan lead
* Tiada struktur yang tetap ~seperti blok-blok, 'play doh' dan krayon menggalakkan permainan imaginative.
* Alat mainan yang responsif dan pelbagai kegunaan.
*Permainan yang menggalakkan kerjasama~ alat permainan yang dapat mendorong interaksi sosial , kerjasama dan berkongsi dengan orang lain.
Sumber drp : Osnake Lim
No comments:
Post a Comment