Bila Masuk DARJAH 4 (Jadi pelajar Lemah) =======================================
Adakah anak anda termasuk dalam kelompok ini? ** Masa darjah 3 ok.
Masuk darjah 4 tiba-tiba drop.
Sebab :
Perkara ini akan berlaku sekalii lagi pada peringkat SPM bagi pelajar
yang ambil Matematik tambahan.Ada pelajar gagal memahami bab tersebut untuk
apa.contohnya bab differentition guna unutk apa,integration guna untuk apa dalam
dunia yang sebenar.
Mereka mentafsif matematik on paper dan semata-maa untuk
peperiksaan sahaja. ** Sesuatu harus dilakukan dan diperbaiki.Konsep Matematik
harus diterjemahkan dalam konsep bayangan yang sebenar dan nampak jelas
kepentingganya.
2) SIFIR adalah perkara asas dan paling utama pada peringkat
tahun 3.Ianya gagal dikuasai dengan baik.
Dalam matematik ,Sifir Umpama senjata
perang yang canggih.gagal menguasai bererti lemah.Cepat atau lambat sepatutnya
tidak emnajdi persoalan.
Bagi pelajar yang lemah lambat lebih baik dari tak
tahu langsung.
Konsep penghafalam sifir wajar diubah seiring dengan zaman
...Kaitkan dengan dunia yang sebenar adalah kaedah yang terbaik untuk
menunjukkan kepentingganya.
Contohnya : Anda naik kereta.dan nampak nombor plat
kereta dihadapan kereta anda. WBE3461 ..Lakukan secara santai minta anak anda
Buat
a) Penambahan 3+4+6+1 jadi berapa?
b) Nombor Paling besar tolak paling
Kecil : 6 - 1 = Berapa ?
c) Cara lain : Pendaraban 3 x 4 x 4 x 1 = berapa?
d)
cara lain : pembahagian 6 bahagi 3 = berapa?
Jika pergi dipasar raya. ada
senarai barangan yang anda beli..
a Minta anak anda secara santai untuk
kirakan 2-3 barangan sama ada betul atau tidak resit yang diberikan tadi. Ini
hanya sekadar contoh... Maths perlu digambar dalam bentuk Creative
thinking,real situation... bukan lagi dalam bantuk kertas dan peperiksaan.
Problem slving adalah satu kemahiran yang perlu dipelajari dan dibayangkan didalam kepala..kadang kala pelajar perlu baca 2-3 kali untuk memahami ayat tersebut...ianya berbeza pada peringkat awal dimana pelajar boleh mengira secara congakan sahaja..
Sumber - Math Catch
No comments:
Post a Comment