Friday, June 26, 2015

Tabah didik anak autisma


Saya ni tak kisah pun jika sesiapa nak tanya pasal ke'Autisme'man anak saya. Taklah sensitip.takut nanti orang risau nak tanya takut saya kecil hati. Takdelah..mana ada.
Cuma bila dah bertahun hidup dalam pengertian Autisme yang sebenar ni, sebenarnya saya jadi tak tahu nak jawab bila orang tanya 'Apa punca dia dapat Autisme ya?' 
Katakanlah saya kelentong, oh sebab kelapa parut, sebab KFC dan lauk raya. Habislaaaa semua taubat nak makan semua tu.lebih parah lagi bila kita hilang kebergantungan dan percaya apa-apa yang jadi adalah atas kehendak Allah.
Saya pernah tidur sebelah hamba Allah yang kena chicken pox tahun 2001 but kuasa Allah saya kena sedas tapi tahun 2010.
Ya, saya bertanggungjawab memperkenalkan A to Z pada anak saya... all the numbers with calculation and bla bla bla. Besok Allah tak tanya saya anak saya dah hafal sampai sifir berapa.
Allah kirim dia untuk ajar saya berusaha ubah diri, keyakinan, kekuatan dan banyak lagi yang mana hanya saya dan Dia saja yang tahu. Saya dan Allah saja yang tahu buruk baik saya, terang gelapnya jalan saya. Saya tak larat hidup dengan cakap-cakap orang. 
Percayalah doa itu senjata kita. Jika kita tak doa mintak tolong Allah untuk tolong kita....macamana?cakap dengan saya macamana? Kita la kena doa mintak Allah petunjuk dan hidayah.
Saya belajar. Saya belajar bagaimana berhadapan dengan situasi yang saya hanya ada diri saya dan anak yang tengah loose control..tak pasal-pasal aku menapak pukul 10 malam 11 malam 12malam.Tapi sepanjang jalan dia berzikir. Saya dongak ke langit dengan airmata bergenang. Saya lupa balai polis berdekatan.. yang saya tahu Allah nampak aku dengan anak aku. Allah yang tentukan sama ada aku selamat atau tak sampai rumah. Ya memang aku basah kuyup kena hujan, tapi Allah yang tentukan esok aku demam ke tak. Allah nak aku kuat. Aku bersyukur aku atasi banyak kelemahan aku melalui teguran Dia.
Saya fikir...ujian demi ujian buat saya tak lagi menangis sebab mengenang nasib kecuali bila 'berbicara'dengan Allah sebab sebak bila Allah pilih kita..dahla banyak dosa..tapi Allah dengar doa kita...tolong kita....ujian buat saya gigih terpacak tengah kilat ke petir..macamana nak lari masuk rumah?no.saya akan tetap bersama anak saya 
walauapapun jadi.walaupun langit berdentam dentum. Saya ikut dia sampai bukit dia main tanah,selipar putus...kahkahkah kitorang balik rumah kaki ayam..muka toya je bimbit selipar penuh tanah,kaki dah macam pakai kasut kena salut tanah lumpur..orang amik anak sekolah agama tengok je.sorilah saya memang bukan spesis control cun. Aqil dah macam balik dari keje kontrak je. Ahhhhh apeadehal.
Harap-harap tak ke laut la apa yang saya nak sampaikan ni. Maksud saya, serius saya memang tak tahu nak jawab orang tanya Autisme punca apa. Tapi yang saya tahu dia ni memang Allah kirim untuk betulkan jalan saya. Entah-entah jika saya tak di ajar dan 'belasah' dengan ujian-ujian sebegini entah-entah saya tengah joli katak kat mana-mana ke kan..kat kelab ke..eh Nauzubillah.so lebih baik Allah ikat saya dengan tumpukan perhatian kat anak syurga saya. Kalo dah diajak baca Yasin sampai empat lima kali sehari tak terasa jugak tengah datangnya hidayah, ai parah laaaaa....
Allah tak bagi kita ujian sia-sia. Hikmah tu satu perkara santun yang mendatangi kita bersama mesej yang baik. Setiap ujian ada hikmahnya.

Sumber - FB

1 comment:

  1. thx for shaing admin. mmg bermanfaat. Semoga kita dapat mendidik anak kita menjadi insan yg soleh. Anyway, free2 jemput ke blog saya untuk info2 kekal fit and slim.

    >>>Tips Slim & Fit Semula Jadi!<<<

    ReplyDelete