Wednesday, June 10, 2015

Kerjaya atau anak autisma?

Working-mum-with-child
Mengimbangi pekerjaan dan menjagai anak yang ada autisme boleh menjadi suatu cabaran. Berikut adalah tips yang diambil daripada artikel menarik yang ditulis oleh Amy Baskin untuk membantu anda mengimbangi kedua-duanya.

Anda berada dalam mesyuarat di tempat kerja apabila anda mendapat suatu panggilan. Anak anda mempunyai satu lagi “melt-down” di sekolah dan perlu mengambil seketika.

Jika anda menghadapi masalah untuk mengimbangi kerja dan menjagai anak-anak berpendidikan khas, kajian telah menunjukkan bahawa anda tidak bersendirian. Alice Utama, Profesor Emeritus dari jabatan Kerja Sosial di Universiti Ottawa menyelidik 197 ibu bekerja yang mempunyai kanak-kanak dengan ADHD. Beliau mendapati bahawa 40 peratus daripada ibu-ibu tersebut sering bertukar pekerjaan, mengurangkan jam bekerja atau enggan menerima promosi kerana tanggungjawab yang sengit sebagai ibu kanak-kana berpendidikan khas.

Sering kali, mempunyai kerjaya sama sekali adalah mustahil. Baru-baru ini, 326 ibu kanak-kanak dengan autisme ditinjau dalam kajian di Washington State University. Hampir tiga daripada lima ibu-ibu ini tidak bekerja kerana keperluan khas anak-anak autisme mereka.

Cara-cara ibu kanak-kanak dengan keperluan khas boleh kekal bekerja:

  • Mempunyai seseorang untuk membantu anda dalam situasi krisis: Keluarga yang menghadapi krisis dengan bagus biasanya mempunyai ahli keluara (ataupun kawan-kawan) sebagai sokongan.
  • Pusat penjagaan kanak-kanak, dan penjagaan selepas sekolah  yang akan bekerjasama keluarga dan akan menghubungi anda jika ada sebarang masalah.
  • Mencari pekerjaan yang fleksibel seperti telekomunikasi,  atau mempunyai waktu kerja yang dikurangkan.
  • Bekerja sambilan dengan manfaat dan pilihan untuk bekerja sepenuh masa di kemudian hari.
  • Mempunyai pilihan untuk  meninggalkan kerja dan menampung jam-jam bekerja jika berlaku sebarang krisis dengan anak anda.
  • Mampu berterus-terang mengenai anak anda di tempat kerja.
  • Mempunyai penyelia dan rakan-rakan sejawat yang mampu bekerjasama dengan anda.

Cara ibu boleh menguruskan kerjayanya dan menjaga anak bekerperluan khas mereka:


  • Menyesuaikan jangkaan anda.
Bergantung kepada autisme anak-anak anda, anda berkemungkinan besar tidak akan dapat untuk maju ke tahap yang dijangka dengan anak anda. Sebagai ibu bapa, kami kerap berasa seperti kami perlu melakukan lebih. Daripada memikirkan bahawa anda sentiasa perlu melakukan lebih, anda boleh melihat kerjaya anda sebagai satu cara untuk mencapai keseimbangan hidup.

  • Anda tidak perlu menjadi “Supermum”.
Gunakan semua sumber yang sedia-ada untuk anda. Jika anda mempunyai pilihan untuk mengurangkan beban, gunakannya.

Tips untuk ibu-ibu yang kini tidak bekerja tetapi mahu kekal dalam pekerjaan:


  • Hadiri bengkel-bengkel kerjaya untuk kekal berkaitan dan bersemasa dengan kerjaya anda.
  • Mengambil kursus – banyak kursus sekarang boleh dilakukan sebahagiannya atau sepenuhnya atas internet jika anda tidak boleh meninggalkan anak anda.
  • Terus belajar – ketepikan masa setiap hari untuk pembangunan peribadi dan profesional anda.
  • Jika anda bersukarela dengan sebuah organisasi, hadkan jumlah masa anda di organisasi tersebut.
  • Fikirkan kerja sukarela anda sebagai pekerjaan – dapatkan surat yang menyokong dan mensahkan keraja sukarela anda. Dokumenkan kerja sukarela yang anda lakukan. (Sesetengah wanita selepas membina kredibiliti mereka sebagai sukarelawan, dapat bekerja sambilan di tempat kerja yang dibayar dengan organisasi).

Nasihat untuk ibu beralih balik semula kepada pekerjaan:


  • Dengan pasangan atau suami anda, adakan perbincangan yang jelas tentang pembahagian kerja-kerja rumah. Wanita kerap membawa muatan yang besar, sama ada mempunyai anak keperluan khas atau tidak.
  • Tulis tanggungjawab rumah dan jejaki apa yang telah dilakukan – dengan cara itu, jika sesuatu tanggungjawab tidak dapat diselesaikan, ia menjadi tugas pasangan anda.

Mengapa ibu kanak-kanak berkeperluan khas  bermanfaat daripada bekerja:

Suatu kerjaya menghalang wanita daripada menghilangi diri mereka dan harga diri mereka. Ia membantu mereka menyedari identiti mereka selain daripada menjadi “ibu anak berkeperluan khas”. Banyak wanita bermanfaat daripada mempunyai kerjaya tersendiri atas sebab-sebab kesihatan mental – untuk sedikit sebanyank mempunyai keseimbangan dalam kehidupan mereka.

Sumber -  http://www.autismmalaysia.com

No comments:

Post a Comment