KAJIAN terhadap ibu bapa yang mempunyai anak-anak istimewa
atau dalam golongan orang kurang upaya (OKU), mendapati mereka mengalami tahap
stres yang lebih tinggi jika berbanding ibu bapa yang mempunyai anak-anak yang
normal perkembangannya.
Antara penyebab stres adalah berkaitan keperluan pengurusan
anak yang tinggi serta kekurangan perkhidmatan dan sokongan. Perkhidmatan dan
sokongan untuk kanak-kanak OKU di Malaysia dikatakan jauh ketinggalan
berbanding perkhidmatan dan sokongan di negara-negara maju.
Hal ini mendatangkan cabaran yang sangat hebat kepada ibu
bapa yang mempunyai anak OKU di negara ini.
Justeru itu, satu sesi perkongsian kajian kes yang dihadapi
oleh ibu bapa ini telah diadakan dalam sesi perbincangan Siri Wacana Tun
Fatimah Hashim bertajuk Evolusi Ibu Adi Wira: Cabaran Membesarkan Anak Kurang
Upaya yang dianjurkan oleh Pusat Kepimpinan Wanita Tun Fatimah Hashim (PKWTFH)
di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi, Selangor, baru-baru ini.
Pengarah PERMATA Kurnia, iaitu Pusat Autisme Kebangsaan di
bawah Jabatan Perdana Menteri, Prof. Madya Dr. Hasnah Toran berkata,
perkongsian ini menceritakan mengenai cabaran yang dihadapi oleh ibu bapa bagi
mendapatkan perkhidmatan untuk anak-anak mereka dan sokongan untuk diri
sendiri.
Katanya, sesi ini juga berkongsi beberapa kajian kes di mana
ibu bapa sendiri terpaksa membangunkan perkhidmatan-perkhidmatan yang tidak
tersedia untuk anak-anak mereka.
Menurut Dr. Hasnah, kajian yang dilakukan terhadap tiga ibu
yang mempunyai anak autisme, mereka terpaksa berusaha sendiri bagi memberikan
pendidikan supaya anak-anak mereka boleh berdikari dan menguruskan diri
sendiri.
Tambahnya, yang memberikan contoh Siti Khadijah Mohd Zamin,
seorang juru ukur yang meletakkan jawatan kerana mahu memberi tumpuan kepada
anaknya yang merupakan anak autisme boleh dianggap sebagai adiwira.
“Siti Khadijah menubuhkan Akademi Remaja Islam (Arisma)
kerana mahukan anak-anak kekurangan upaya ini atau autisme boleh berdikari dan
menguruskan diri sendiri.
“Dengan itu, ibu bapa tidak perlu lagi menyediakan pembantu
rumah untuk memandikan mereka, menyuapkan makanan dan sebagainya.
Sekurang-kurangnya perbelanjaan sebanyak RM800 untuk menggaji pembantu rumah
dapat dijimatkan.
“Pendidikan di Malaysia memberikan satu tekanan kepada ibu
dan anak-anak ini kerana sekolah lebih mementingkan ‘A’ dan anak-anak yang
tidak mencapai kecemerlangan dalam pendidikan akademik dianggap sebagai
ketinggalan.
“Sebenarnya kanak-kanak ini boleh diajar dengan kemahiran
lain seperti ilmu memasak, mendobi, berkebun, kerja seni dan sebagainya.
Bagaimanapun ilmu-ilmu ini tidak diajar di sekolah dan kanak-kanak ini akan
terus ketinggalan jika tiada pihak yang memikirkan mengenai masa depan mereka.
“Pendidikan adalah satu bidang yang besar. Memasak, dobi dan
sebagainya juga adalah satu ilmu. Kanak-kanak ini boleh juga berjaya jika
diberikan pendidikan dalam ilmu tertentu daripada peringkat awal lagi.
“Seorang lagi ibu, iaitu Noradilah Abdullah yang juga guru,
mempunyai seorang anak lelaki yang merupakan kanak-kanak autisme telah
menghantar anaknya ke sekolah pendidikan khas.
“Bagaimanapun dia berasakan pendidikan yang diberikan tidak
mencukupi dan memikirkan sesuatu perlu dilakukan bagi memberikan pendidikan
yang lebih daripada itu.
“Oleh itu dia mewujudkan kumpulan sokongan ibu bapa bagi
mereka yang mempunyai anak kekurangan upaya dengan mengadakan aktiviti-aktiviti
seperti belajar dan membawa mereka keluar bagi mengenali suasana sekeliling.
“Tugas dan tanggungjawabnya memang berat. Pagi menghantar
anak ke sekolah, tengah hari balik untuk memasak dan sebagainya. Namun siapa
yang boleh membuat semua ini jika bukan dia sendiri,” kata Dr. Hasnah yang juga
bekas Ketua Penyelidik Makmal Autisme di Fakulti Pendidikan UKM.
Tambahnya, bagi seorang lagi ibu, Zaharatul Sophia yang juga
mempunyai anak autisme, apa yang dibimbangkan ialah kurangnya didikan agama
kepada anak-anak ini.
Semasa anak-anak ini kecil, ibu bapa sentiasa sibuk dengan
pendidikan ilmiah. Malangnya kerohanian mereka kosong.
Ujarnya, Zaharatul bimbang jika anak-anak ini tidak diajar
dengan ilmu agama, mereka membesar tanpa mengetahui akan tanggungjawab mereka
sebagai seorang Islam.
Oleh itu kata Dr. Hasnah, ibu tersebut telah memulakan
kempen kesedaran dengan mengajar anak-anak autisme ini cara mengambil wuduk,
bersolat, berpuasa dan sebagainya.
Dalam pada itu Dr. Hasnah sendiri menceburkan diri dalam
bidang Pendidikan Khas selepas anak sulungnya didiagnos mengalami autisme.
Bidang penyelidikannya termasuklah kaedah berkesan mendidik
anak-anak yang mengalami autisme, penaksiran berasaskan kurikulum, saringan dan
sokongan keluarga.
Antara penerbitan beliau termasuklah modul-modul pengajaran
menulis, literasi, numerasi dan adaptif untuk anak-anak yang mengalami autisme.
Beliau kini giat melatih kakitangan yang akan berkhidmat di
Pusat PERMATA Kurnia yang akan beroperasi pada bulan Oktober ini di Sentul,
Kuala Lumpur.
Selain daripada menyediakan perkhidmatan kepada 300 orang
kanak-kanak yang mengalami autisme, PERMATA Kurnia juga menyediakan latihan dan
pendidikan kepada guru-guru, ibu bapa dan komuniti mengenai autisme. -
Gambar SAIFUL BAHRI
- See more at:
http://m.utusan.com.my/gaya-hidup/keluarga/tekanan-urus-anak-kurang-upaya-1.91692#sthash
No comments:
Post a Comment