Saturday, January 5, 2013

Strategi BELAJAR berkesan

Pelajar menjadi cemerlang bukan kerana mereka 'PINTAR. Manakala pelajar yang lemah atau gagal bukan kerana mereka mereka 'BODOH'.. nanti pak yoep akan cuba bercerita strategi belajar yang berkesan
Rahsia terbesar untuk kejayaan di sekolah ialah FAHAM apa yang diajar oleh guru.

Faham apa yg diajar guru penting untuk cemerlang... apakah yang perlu dilakukan untuk mencapai matlamat tersebut? Mudah saja iaitu mengamalkan strategi SATU sebagaimana yang telah diamalkan oleh pelajar cemerlang (walaupun tanpa mereka sedari) seperti Nur Amalina 17A1 spm Yap Swee Lin 15A1 1A2 spm Ahmad Afiq 14A1 1A2 dan Anushree Lalita 14A1. Apakah strategi SATU...nanti pak yoep ceritakan.

Telah dimaklumkan di atas untuk mencapai kejayaan CEMERLANG dalam pelajar ialah FAHAM sepenuhnya terhadap apa yang diajar oleh guru tapi bagaimana? 

Amalkan strategi SATU di mana pelajar boleh memahami apa yang diajar oleh guru. 

Strategi SATU dibahagikan kepada 4 segman..

Segmen pertama  

Dalam strategi SATU iaitu 'SA'. Apakah yang dimaksudkan 'SA' ialah 'Sedia Awal sebelum ke kelas'..

Strategi belajar PERTAMA untuk FAHAM ialah mengamalkan segmen pertama dalam strategi SATU iaitu 'SA'. Apakah yang dimaksudkan 'SA' ialah 'Sedia Awal sebelum ke kelas'. 

Fokus strategi SATU ini ialah untuk membolehkan pelajar memahami sepenuhnya apa yang diajar oleh guru di kelas. Strategi ini dapat dilakukan dengan membaca terlebih dahulu apa yang akan diajar oleh guru pada keesokan harinya....apakah kemungkinan akan berlaku dalam melaksanakan strategi ini?


Segmen ke-2 

Dalam strategi SATU ke-2  ialah 'T' iaitu Tumpuan 100% dalam kelas. Tumpuan 100% bermaksud mata dan fikiran anda tertumpu kepada pengajaran guru. Mata anda hanya terarah kepada guru yang sedang mengajar di hadapan kelas manakala otaknya berusaha untuk memamhami apa yang sedang diajar oleh guru. 

Persediaan awal sebelum ke kelas (Segmen pertama) akan membantu segmen ke-2 dilaksanakan dengan baik.

Segmen seterusnya akan dinyataka kemudian.


Sumber: Dr Mohd Shukri Abdullah, Pakar Motivasi @
Klinik Math Pak Yoep alkindi5919@yahoo.com  

No comments:

Post a Comment