Saturday, December 23, 2023

Tips untuk ibu kepada anak autisme

Saya berikan juga bbrp tips utk memudahkan hidup dan mengurangkan stres bila ada anak berkeperluan khas...sementelah saya ada 2 org anak autisme.

1. Buat short cuts dalam hidup

- beli baju dan tudung yang tak perlu gosok, ringkaskan menu makanan setiap hari - di rumah kami setiap minggu ada menu ayam bakar, sambal beli yang botol sahaja, tak perlu tumis sayur...makan salad sahaja.

2. Minimize contact dgn individu2 yg toxic.

Eg kalau mereka dekati kita...dengan sopan bergerak ke tempat lain. Saya pernah, dengar bunyi tapak kasut manusia toxic pun saya pusing ikut jalan lain. Dengan manusia toxic ni tak perlu engage langsung. Kalau dia komen, dengar sahaja... tak perlu bangkang... tak perlu beri hujah kita. Jangan sekali-kali cuba buat dia faham akan keadaan kita. Mereka takkan faham. Lebih baik jaga kesihatan mental kita.

3. Jangan sekali-kali overthinking.

Komen tentang anak kita ni...ramai org yg fikir mereka terpaling arif. Belum kena hidung mereka kan. So komen mereka...sebaiknya masuk telinga kanan keluar telinga kiri. 

4. Jaga hubungan kita dengan Allah.

Kita mungkin takkan faham kenapa Allah kurniakan anak2 yg sihat kepada semua org di sekeliling kita TAPI anak istimewa kepada kita. Sentiasa bersangka baik dgn Allah dan percaya He is the best planner 


Bila fikir balik, ada 2 petua yg saya terlupa share:


5. Jaga hubungan dgn suami

Ini kerana nak besarkan anak istimewa...lebih mudah berdua drpd keseorangan.

6. Adakan Me Time bila perlu.

Jangan fikir kita boleh jadi superwoman 24/7. Me Time saya: urut badan 2 jam...sebulan sekali, lunch/breakfast dgn teman yg memahami.


Sumber - FB Dr Hasnah Toran



No comments:

Post a Comment