Latarbelakang.
Memberi kefahaman cara mentadbir program disleksia di sekolah.
Definisi dan Istilah.
1. Kesukaran untuk menguasai kemahiran membaca, mengeja dan menulis.
2. Kebiasaannya mempunyai aras kognitif setara dengan murid-murid biasa.
3. Tidak mengalami kerencatan akal atau kecerdasan mental rendah.
4. Perlu pendekatan khusus untuk menanganinya.
Falsafah Pendidikan Disleksia
Melahirkan murid disleksia berkemahiran, berhaluan, berupaya, beriman, berdikari, mampu merancang dan menguruskan kehidupan diri sendiri selari dengan falsafah Pendidikan Negara.
Matlamat
1. Mengetahui aspek keperluan semasa menangani masalah pembelajaran murid disleksia.
2. Memahami prosedur mentadbir dan mengurus program disleksia
Objektif
- ISD
- Instrumen
- Program Pemulihan
- Kurikulum
- Pedagogi
- Pencapaian
- Alatan
- Keadah Perlaksanaan
- Keberkesanan Penempatan
- Keberkesanan Organisasi
- Peruntukan
Rasional
- Pengesahan Disleksia
- Perkembangan Pendidikan Khas
- Kursus 14 minggu (Guru)
- Perkembangan Bidang Pendidikan Khas
Perlaksanaan
- Program Disleksia di Perak - SK Sultan Yusuf dan SK Seri Kepayang.
- Guru Disleksia melaksanakan Program Disleksia.
- Peranan guru disleksia - ISD, simpan dokumen dan PdP murid disleksia.
- Penempatan murid - diurus guru disleksia.
- Keadah kelas - satu kelas khas dan separa inklusif.
Strategi Perlaksanaan.
- Pengoperasian ISD.
- Ujian Diagnostik Disleksia.
- Penempatan murid - Kelas Khas Disleksia/Separa Inklusif Disleksia.
- PdP Pemulihan Disleksia.
- Peralatan dan kemudahan.
- ISD
Carta Ilustrasi A
- Pencalonan Guru
- ISD Guru BM
- Rumusan Guru Disleksia
- GB
- Ibubapa
- Pengamal Perubatan
- Program Disleksia
Carta Ilustrasi B
- Pencalonan Ibubapa
- Guru Besar
- ISD Guru BM
- Rumusan Guru Disleksia
- Pengamal Perubatan
- Program Disleksia
Perjawatan Guru/Nisbah Murid
Nisbah perjawatan ialah 1 : 5-8 murid
No comments:
Post a Comment