Friday, December 29, 2023

Kongsi Pengalaman Cikgu Anas


1. Kita bukanya berdosa sebab itu kita dikurniakan dengan anak Istimewa. Kita dikurniakan dengan anak Istimewa sebab Allah /Tuhan sayang kita dan tahu kemampuan kita.

2. Tidak larat dan putus asa menjaga anak istimewa? Cuba sehari tanpa dengar jeritan, pergerakan, suara, ketawa dia, percaya la kita akan rasa sunyi.

3. Terima la hakikat yang kita memiliki anak istimewa. Jangan malu. Kita bukannya melahirkan seorang perompak, pengkhianat, penculik,perogol atau pembunuh. Bukan semua memiliki anak istimewa. Dan itu yang menjadikan kita sebagai ibubapa SUPER SPECIAL. Saat kita terima hakikat yang kita memiliki anak istimewa, segala urusan kita akan dipermudahkan dan rezeki kita akan bertambah.

4. Mendidik anak istimewa susah? Ye tetapi  kena mendidik agar dia dapat memahami mengenai dunia luar.. Tidak perlu manjakan dia   dan bertegas dan menegur kesalahan dan kesilapan dia

5. Tidak siapa berkawan dengan anak kita yang Istimewa? Tidak masalah. Kita sebagai ibubapa dan adik beradik jadikan dia sebagai kawan baik kita. Kita luahkan dan kongsi segala kegembiraan dan kesedihan kita walaupun mungkin dia tidak memahami.

6. PDK atau PPKI? Kita letakkan diri kita sebagai orang tengah dan buat keputusan yang mana sesuai untuk anak kita. Jangan buat keputusan sebab nasihat orang lain. Kita tahu kemampuan dan keupayaan anak kita.  Jangan paksa dia ke tahap yang dia memang tidak mampu capai. PDK dan PPKI mempunyai kelebihan masing- masing.

7. Saya pernah ditegur agar jangan garang dan  jangan marah dengan anak murid Istimewa. Jawapan saya biar cikgunya garang dan marah  bila mereka buat kesalahan agar di masa depan mereka tidak didera, dihina atau diasingkan oleh masyarakat luar.
 
📸 by Ammar Niyaz

No comments:

Post a Comment