Tuesday, December 26, 2023

Memori zaman kanak-kanak Faqihah


 


- Info drp Page Blog yg telah gagal berfungsi -


Assalamualaiku dan Slm Sejahtera.

Dikesempatan ini, aku coretkan serba ringkas ttg pengalamanku dlm mendidik Faqihah. Semoga, pengalaman ini akan dpt dikongsi bersama terutama yang baru mengetahui anak masing2 adalah autisma. Banyak dugaan dan cabaran yg bakal ditempuhi. Berilah komitmen yg tinggi dlm mendidik anak2 autisma masing2.

Faqihah, anakku yang mengalami autisma dan hiperaktif sejak lahir. Gambar di atas Wajah Faqihah semasa berumur 4 tahun. Kini (2011) beliau sudah berumur 10 tahun. Bersekolah di SK Seri Mutiara Ipoh. Pada tahun pertama di SK Seri Mutiara, Faqihah berada dalam kelas pertama (PK Dinamik) ditempatkan bersama pelajar-pelajar berumur sehingga 14 tahun disebabkan keupayaannya dalam akademik. Banyak perubahan yang telah berlaku sehingga kini berbanding 10 tahun yang lepas. Faqihah berjaya menerima anugerah setiap tahun sempena Hari Anugerah Gemilang peringkat sekolah.

Dalam memberi pendidikan terbaik untuk Faqihah, cabaran bermula apabila pihak tadika yg sepatutnya Faqihah melapor diri selepas tamat tempoh taska, tidak mahu menerima kehadiran Faqihah kerana tingkahlakunya yg hiperaktif disamping ciri2 autismanya. Mereka mencdgkan kami mencari tadika lain. Banyak tadika yg kami tanya, setelah menceritakan keadaan Faqihah, mereka enggan menerima. Malah ada yg memberi tempoh pemerhatian sementara diterima. Ada juga tadika yg menerima, sanggup terima Faqihah tp sehari shj kami tempatkan Faqihah, lebam2 Faqihah dibuat mereka. Alasan menggangu kanak2 lain tidur tengahari. Bayaran telah dibuat RM220.00, tapi mereka tidak mahu pulangkan wang semula kami walaupun sehari sj kami letakkan Faqihah di situ. Akhirnya, kami membuat keputusan untuk melakukan suatu pengorbanan. Isteriku mengambil cuti tanpa gaji selam 6 bulan untuk uruskan Faqihah.

Dalam tempoh isteriku bercuti, kami hantar Faqihah ke Sekolah Semangat Maju, Tasek Ipoh tp tak lama krn memikirkan aktiviti yg diajar di sana tidak sesuai untuk Faqihah. Sekolah tsbt fokus kepada kemahiran. Selepas itu, kami hantar ke Nasom, juga tak mampu bertahan lama kerana tiada perubahan berlaku kepada Faqihah sebaliknya, Faqihah takut nak datang ke Nasom. Akhirnya, kami diperkenalkan Brighter Future yg dikendalikan oleh Pn Ruby Lee. Alhamdulillah, banyak perubahan yang berlaku. kami terus tempatkan Faqihah di situ sehingga kini, walaupun Brighter Future telah berpindah sebanyak 3 kali. Mula2 dekat, kini dah jauh. Demi Faqihah, kami terus kekalka Faqihah di situ.

Dari segi kewangan, banyak wang telah dibelanjakan. Kadang2, mencecah ribuan juga untuk rawatan Attitude Therapy, Terapi Pertuturan, Nasom dan Brighter Future. Mujurkan Terapi cara kerja percuma sbb anjuran Yayasan Sultan Idris.Kesusahan, kepayahan amat dirasai dalam mendidik faqihah termasuk aspek kewangan untuk pendidikan dan rawatan Faqihah.

Faqihah mendapat rawatan utama di Pusat Rawatan Alternatif ATTITUDE THERAPHY sejak berumur 4 tahun sehingga kini. Alhamdulillah, setelah menjalani rawatan yg berterusan, Faqihah telah hampir pulih sepenuhnya walaupun masih terdapat ciri2 autisma. Sebelum itu, rawatan tradisional (bomoh) juga telah dilakukan untuk menjaga hati ibubapa/mertua tapi tiada sebarang perubahan.

Kami amat bersyukur, Allah beri kekuatan kepada kami sekeluarga menunaikan amanah menjaga Faqihah yang dikategorikan sebagai anak istimewa. Sehingga isteriku terpaksa bercuti tanpa gaji selama 6 bulan untuk mempastikan Faqihah mendapatkan pendidikan dan rawatan sewajarnya. Banyak perbelanjaan telah dikeluarkan untuk tujuan rawatan Faqihah. Aku berkursus selama satu tahun di IPPM, Melaka dalam pendidikan khas bagi meningkatkan pengetahuan mengenai pendidikan khas. Bayangkan suatu pengorbanan isteriku membenarkan aku menimba ilmu pendidikan khas di mana beliau terpaksa menguruskan keluarga seorang diri selama setahun. Aku setiap mggu berulang-alik Ipoh-Melaka bagi memberi sokongan kepada keluargaku setelah seminggu tiada bersama mereka. Manakala, Aku dipaksa menukar kerjayaku drp guru biasa kepada guru pendidikan khas.

Demi Faqihah kami kena berkorban untuk masa depannya. Jika kami telah tiada...bagaimana kehidupan Faqihah. Maka kami perlu membuat pengorbanan. Terima kasih kepada ahli keluarga dan jiran-jiran yang terus memberi sokongan dan dorongan.

Berkat usaha yang berterusan, suatu yang amat mengembirakan kami, dipanjatkan kesyukuran kepada Ilahi, mulai tahun 2012. Faqihah akan ditempatkan bersama2 dgn murid normal untuk mengikuti pelajaran seperti kanak2 normal yang lain.

Kunci Utama dlm usaha kami mendidik Faqihah ialah:
1. KERJASAMA AHLI KELUARGA
2. KETEGASAN IBUBAPA
3. KASIH-SAYANG
4. SOKONGAN MASYARAKAT (Pusat Jagaan, Pusat OT/Terapi, Brighter Future, SK Seri Mutiara.

Alhamdulillah...Segala Puji bagiMU Allah


Di antara senarai barangan yang telah dimusnahkan Faqihah

1. TV - Pecah berderai.
2. Kabinet TV - Cermin pecah
3. Wall paper - Ditarik, musnah semuanya
4. Kereta - Tempat duduk digigit
5. Peti ais - Tak berfungsi sbb dibuka kerapkali
6. Peti ais - Tempat letak brg2 musnah
7. Katil besi - Bengkok
8. Katil kayu - Patah
9. Komputer - Tidak berfungsi
10. Misen basuh - Musnah
11. Basikal - Rosak
12. Tangga rumah - Pemegang
13. Buaian bayi - Patah
14. Kipas - Rosak
15. Sofa - Rosak
16. Kerusi makan - patah
17. Pagar rumah - Hampir patah
18. Handphone - Musnah (masuk akuarium)

Penceritaan pengalaman dalam blog terhenti pada tahun 2012. Umur Faqihah ketika itu 11 tahun. Boleh dapatkan pengalaman mendidik anak autisme dalam post-post yang Pak Yoep hantar secara berkala.

No comments:

Post a Comment