Sunday, October 30, 2016

Anugerah Program NILAM buat Faqihah


Alhamdulillah. Buat julung kalinya.

Faqihah telah dianugerahkan sijil Program NILAM pengiktirafan EMAS dalam program jamuan akhir tahun yang dianjurkan oleh pihak sekolah hari ini. 

Faqihah memang minat membaca, menulis dan melukis. 

Terima kasih cikgu-cikgu yang telah membimbing Faqihah sejak kecil bermula daripada Teacher Ruby, Brighter Future, cikgu-cikgu sksk, sksm, smksi..... 

Terima kasih cikgu.






‘NILAM’ atau Nadi Ilmu Amalan Membaca merupakan penggabungan atau adunan semua aktiviti galakan membaca yang pernah dijalankan di sekolah dengan memberi pengiktirafan yang sesuai. Pelaksanaan program ini meliputi penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun dan markah dikumpulkan secara kumulatif sehinggalah mereka tamat persekolahan.
Program ini ialah satu usaha Kementerian Pelajaran Malaysia dengan matlamat untuk membina tabiat membaca di kalangan murid. Bahagian Teknologi Pendidikan ialah urus setia di Kementerian Pelajaran yang ditugaskan untuk menyelaras program ini.
Program ini telah mula dilaksanakan dengan Tahun Satu di sekolah rendah dan Tingkatan Satu atau Peralihan di sekolah menengah dengan rasminya pada 1999, melalui Surat Pekeliling Ikhtisas Kementerian Pelajaran Malaysia Bil.13/1998: Program Membina Tabiat Membaca bertarikh 22 Mei 1998.

Tahap JAUHARI 
Murid pada peringkat ini wajib membaca banyak buku sebaik sahaja mereka tahu membaca dan mula belajar (Pertengahan Tahun dalam Tahun Satu). Mereka perlu berusaha untuk mencapai tahap pembacaan seperti berikut :
Jumlah Buku
Pengiktirafan
90 - 179
Gangsa
180 - 269
Perak
270 - 359
Emas
360 ke atas
NILAM

No comments:

Post a Comment