Monday, November 10, 2014

Warkah Autisma dari Brunei


walaikumsalam nak tumpang sx tentang pengalaman saya ... saya dri Brunei .. 2 orng anak autisma dan dua2 lelaki .. tuan /puan kena banyak bersabar allah tidak akan menduga umatnya melelbihi kempampuanya ... n beruntung lh kita menjadi insan2 yg terpilih untuk menjaga amanat allah kita telah dkurniakn ..anak syurga yg maha indah .. anak saya umur 17 dan 14 sekarang ni allhamdulilah ... semua dh boleh buat ..sekolah mengikuti kelas biasa .. kalau masa kecik pun memang hyper active ... bnyk teknik kna guna salah satunya kita amalkn surah2 dri alquran seperti ya latiff tiup dubun ubun semasa anak kita sedang tidur ... toilet tarining plk saja lakukn setiap hari dgn mbawa anak msuk kdlm bilik air .. dudukn dmangkuk tandas saya selalu join sx dlm tu tunggu dia 30mini - 1hour dia tk berak atau kencing pun saya train buat mcm tu stiap hari ..alhamdulillah 1 jam saya duduk dlm tandas teman kn dia hasilnya berbaloii dlm masa 1 - 2 bulan dh buang pampers.permakan pun kena jaga kurangkn pengambilan makanan yg memgandungi gula .. dari segi pelajaran anak autisma ini lebih cendurng belajar melalui visual .. tentang percakapan plk puan kena mbuat pergerakan bibir secara perlaha atau percakapan yg perlahan dgn memengang muka anak kita supaya dapat dia buat eye contak dgn kita semasa mbuat percakapan .... kita sebagai ibu bapa memainkn peranan besar dlm mendidik anak autisma ni dan perlu pengorban yg besar ..anak2 autisma ini memerlukn lebih perhatian dri kita sebagai ibu bapanya

Sumber = FB KAA pak yoep

1 comment:

  1. Alhamdulillah...panduan yang baik untuk ibu yang ada anak autism seperti saya..masih mencuba untuk toilet training Amsyar... :)

    ReplyDelete