Wednesday, June 21, 2017

Anak autisme perlu dilatih.


Kongsi pengalaman....

Kesukaran mendidik anak autisme mmg tidak dpt digambarkan. 

Saya terpisah dgn anak autisme sy selama 4 tahun sejak lahir dan hanya dpt jenguk paling lama 2 minggu untuk tempoh selang beberapa bulan akibat tugas sbg pjawat awam yg sukar utk mdpt kelulusan ptukaran tempat tugas. 

Spanjang anak berumur 4 tahun, hidupnya langsung tak ubah seperti kanak2 berumur 7-8 bulan, kencing, berak, berbogel sana sini dan sbg nya, (langsung tak terkawal), 

Namun selepas sy dpt bertukar dan tgl bersama mereka, skrg anak berumur 5 tahun lebih, telah pandai kencing di tandas dan pump,telah pandai simpan kasut d rak kasut, telah pandai tlg ambilkan remote tv dan simpan pinggan d dapur, dan bnyk lg semuanya saya latih dlm tempoh setahun sbg pcubaan n hasil positif. 

Kanak2 autisme ini yg sy sedar mmg tak boleh di ajar langsung, tetapi boleh di latih, 

Cara melatih tpaksa memerlukan kreativiti tersendiri sehingga kadang2 kelihatan spt saya melakukan perbuatan2 yg bodoh bg pandangan kanak2 normal.

Contohnya anak sy suka dengan api dan itu sgt membahayakan dirinya, sy tpaksa membuat contoh yg real spt membakar tangan sendiri bagi menunjukan bahawa api itu bahaya dan berlakon sperti mgalami ksakitan yg melampau kemudian memaksa anak pula memegang api itu untuk memberi rasa sakit itu kepadanya namun sy dapati respon anak selepas megenal api, bila2 masa nampk api, sy cuba tarik tangan dia dekat dgn api, dia akan berkeras sekuat yg boleh. slps itu dia tahu api itu hot n bahaya dan bgitu la seterusnya, 

Latihan tanpa henti sepanjang hari utk membantu dia mgenali bahaya yg terutamanya..

Sy ada cuba mhantar ke sekolah2 khas namun respon perubahanya masih lambat.

No comments:

Post a Comment