Kanak-kanak berkeperluan khas merupakan kanak-kanak yang
mempunyai pelbagai kekuatan dan kelemahan yang ada bersama mereka. Sebagai pendidik,
guru-guru seharusnya memikirkan bahawa mereka perlu melengkapkan diri
dengan pelbagai strategi dan seterusnya kreatif dalam pengajaran bagi
membantu kanak-kanak ini melalui pembelajaran mereka serta menjalani
kehidupan secara optimum.
Pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak ini perlu
menggunakan kepelbagaian teknik yang bersesuaian berserta penggunaan
sumber dengan mengambil kira kemahiran yang ada dan perlu mereka capai (Yasmin,
2000;Khatijah & Yasmin 2006). Ini bertujuan mendidik dan membantu kanak-kanak
ini melalui perkembangan mental, kestabilan emosi, integrasi sosial dan kemahiran
motor mereka.
Kanak-kanak berkeperluan khas yang datang ke sekolah
kadang-kadang mempunyai masalah tingkah laku, masalah pengamatan, masalah
motor, sosialisasi dan masalah emosi. Bagi membantu kanak-kanak ini mencapai
potensi yang maksimum sesuai dengan keupayaan mereka, antara yang boleh
dijalankan oleh guru-guru ialah terapi.
Keperluan Terapi
Terapi merupakan kaedah untuk membantu seseorang pelajar
untuk bergerak balas terhadap aktiviti atau kemahiran.
“Rawatan pemulihan ke atas pesakit yang pernah menghadapi
sebarang penyakit atau mengalami sesuatu kecederaan bertujuan menyebabkankefungsian
badan secara normal”
(Kamus Perubatan Mosley, 2001)
Dalam konteks Pendidikan Khas, terapi merupakan kaedah
bagi membantu individu yang mempunyai pelbagai keperluan khas yang
melibatkan kognitif, emosi, sosial dan psikomotor mencapai perkembangan
secara maksimum dan digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran.
Antara kepentingan terapi ialah bagi meningkatkan daya
pengamatan murid-murid, meransang murid untuk bergerak balas secara
positif terhadap sesuatu kemahiran serta meningkatkan perkembangan fungsi
kognitif, emosi, sosial dan psikomotor mereka. Di samping itu, melalui terapi
juga guru-guru dapat melatih murid-murid menguasai kemahiran tertentu yang
bersesuaian danberkaitan dengan kehidupan seharian serta mewujudkan
suasanapembelajaran yang kondusif lagi menyeronokkan. ( G.
Eliana, 2008, S. Pengilly, 2008; Z. Ibrahim, 2009).
Terapi-terapi yang boleh dilaksanakan ialah:
i) terapi fisio
ii) terapi kuda
iii) terapi cara kerja
iv) terapi pertuturan
v) terapi muzik dan pergerakan kreatif
vi) terapi seni
vii) terapi air/hidro
viii) terapi pasir
ix) terapi main
x) terapi alternative
Contoh
Seorang kanak-kanak sindrom down yang mempunyai masalah pergerakanserta mempunyai masalah pertuturan dan pengamatan.
Aktiviti terapi:
Terapi motor kasar – berjalan, berlari, gallop dan lompat di
garisan lurus, di garisan bengkok dan menggunakan alatan seperti bangku.
Terapi pengamatan (visual, auditori dan tactile) – melihat gambar
bertindih, mencari benda tersembunyi dalam gambar, membeza bunyi-bunyian
dan menyentuh/merasa jenis permukaan
Terapi motor halus – memegang pensel dan menconteng atas
kertas
Terapi kuda – menunggang kuda serta membetul postur badan
dan perkembangan emosi.
Terapi pasir – meramas pasir, menconteng atas pasir, bermain
dengan pasir untuk kemahiran motor halus.
Terapi air – bermain dengan bola dalam air bagi pengukuhan
pergerakan dan perkembangan otot.
Pada kesimpulannya, guru-guru perlu didedahkan kepada aktiviti
terapi bagi memantapkan penyampaian pengajaran dan pembelajaran murid-murid
berkeperluan khas. Aktiviti-aktiviti terapi boleh dijalankan di sekolah
atau di luar premis sekolah secara kumpulan atau individu bagi meningkatkan
keupayaan kognitif, efektif, psikomotor dan sosial kanak-kanak
berkeperluan khas.
Sumber - DR. HAJJAH YASMIN BINTI HUSSAIN
Dr Yasmin - Pensyarah Pak Yoep di IPPM Melaka 2008 |
No comments:
Post a Comment