Tuesday, September 16, 2014

DEFINISI DAN KONSEP PENGURUSAN TINGKAH LAKU


Pengurusan tingkah laku merupakan satu rancangan untuk memodifikasikan tingkah laku bermasalah ke satu matlamat yang telah ditetapkan dengan teknik-teknik atau kaedah-kaedah yang sesuai. Dalam melaksanakan pengurusan tingkah laku, guru perlu memberitahu murid-murid tentang tingkah laku yang harus diamalkan di sekolah dan peraturan-peraturan sosial yang harus ditunjukkan di dalam bilik darjah.

Pengurusan tingkah laku juga adalah tindakan yang dilakukan oleh guru, ibubapa atau pihak-pihak tertentu untuk membentuk perlakuan luaran atau dalaman individu atau kumpulan supaya mempunyai tingkah laku yang bermanfaat, produktif dan diterima oleh masyarakat

Menurut Stone (2007), kalau tingkah laku boleh dipelajari maka sudah tentu ia juga boleh diubah atau diubahsuai. Kebanyakan tingkah laku berbentuk operan dan bukannya responden . Oleh itu tingkah laku berubah apabila persekitaran berubah dan menyediakan konsekuens yang berbeza.
Dalam menjayakan pengurusan tingkah laku, guru mesti selalu memodelkan tingkah laku yang positif. Guru juga harus menggunakan contoh-contoh visual dan konkrit untuk menunjukkan interaksi yang positif dalam sistem persekolahan. Disamping itu, guru juga harus membetulkan tingkah laku murid yang salah dengan menunjukkan mereka tingkah laku yang betul.

No comments:

Post a Comment