Wednesday, December 4, 2019

Simptom dan Tanda Autisme

Laman web TheAsianParent menyenaraikan beberapa simptom dan tanda-tanda autisme.

Antaranya ialah:


1. Perkembangan motor yang lambat Adakah perkembangan motor anak anda sedikit lambat? Contohnya seperti berguling, merangkak, berjalan atau bercakap?


Antara perkembangan motor yang lambat seperti:


Bayi umur 6 bulan: Tidak boleh senyum atau menunjukkan reaksi riang


Bayi umur 9 bulan: Tidak mengeluarkan bunyi dan ekpresi muka


Bayi umur 12 bulan: Lambat bercakap dan tidak mahu melambai


2. Mahu perhatian daripada penjaga secara berlebihan Anak akan seakan-akan tidak selesa dengan orang lain. Mereka hanya mahu memeluk dan mendapatkan perhatian anda. Ini bermakna mereka sukar untuk berhubung dengan individu lain. Malah, anak juga mungkin tidak sedar dan tidak berminat dengan persekitarannya. Biasanya, bayi kecil mungkin tidak mahu dengan orang. Namun jika anak yang sudah semakin besar pun menunjukkan sikap yang sama, penjaga kena berhati-hati. Anak autistik juga lazimnya sukar berkawan dan bermain.


3. Kurang pergerakan Anak autisme akan kurang menunjukkan pergerakan seperti menunjuk. Mereka seakan-akan keras seperti 'robot'. Mereka juga tidak akan melambai, menunjukkan sesuatu atau cuba mencapai benda yang diingini mereka. Biasanya, perkembangan ini akan dicapai oleh bayi ketika mereka berusia sembilan hingga 10 bulan.


4. Perbuatan berulang Anak sering melakukan perbuatan berulang seperti mengibas-ngibas tangannya atau melakukan pergerakan abnormal seperti memusing tangan. Anak autistik amat gemar dengan perbuatan atau aktiviti berulang seperti menepuk tangan, mencampak barang, memusingkan barang, memetik jari, memandang siling dan sebagainya. Malah mereka juga mungkin akan meniru bunyi dan perkataan yang didengar mereka berulang-ulang kali.


5. Tiada baby talk Baby talk atau babbling adalah perbuatan bercakap yang biasa dilakukan oleh bayi apabila mereka mencapai umur 12 bulan. Walaupun ibu bapa tidak akan faham apa yang anak 'bebelkan', anak autistik lebih cenderung untuk tidak melakukannya. Malah, jika mereka sudah semakin besar, mereka mungkin akan menghadapi beberapa kesukaran untuk bercakap seperti tidak mampu menjawab soalan, sering mengulangi perkataan sama, tidak memahami arahan dan sukar menyatakan kehendak mereka.


6. Tidak respons jika dipanggil Walaupun bayi sudah masuk usia enam hingga 12 bulan, namun, mereka masih tidak memberi respons jika namanya dipanggil? Itu mungkin satu lagi tanda autisme. Ini kerana kebiasaannya, anak autistik memang sukar untuk membina hubungan sosial dengan orang lain. Atas faktot itu juga, mereka sukar untuk disentuh, tidak mahu bermain permainan 'olok-olok' dan suka meniru orang lain. Ciri-ciri autisme yang paling utama adalah rasa untuk menyendiri. Mereka seakan tidak mendengar apa yang orang lain cakap pada mereka. Malah, mereka tidak mahu terlibat dengan aktiviti yang disertai ramai orang!


7. Tiada eye contact Tiada eye contact adalah salah satu tanda awal autisme yang anda boleh kenal pasti. Jika anda mahukan kepastian, ketika tengah beri bayi makan, cuba senyum dan pandang matanya. Lihat bagaimana respons si kecil itu.


8. Kurang senyum Pada usia enam bulan ke atas, bayi biasanya akan mula memberikan senyuman gusi pertama pada ibu bapa dan orang di sekelilingnya. Namun, jika anak anda tidak mahu senyum atau jarang senyum, hati-hati. Lihat dengan lebih peka tentang perkembangannya. Malah, perhati juga jika anak sukar untuk menunjukkan ekpresi muka yang sepatutnya. Ini merupakan antara kesukaran yang sentiasa dihadapi anak autistik.


9. Anak tidak fleksibel Ciri autisme ringan yang paling biasa boleh dilihat adalah anak tidak mampu menerima perubahan. Contohnya, mereka ada jadual yang ketat untuk diikut. Kalau anda melakukan sedikit perubahan, mereka mungkin mampu mengamuk. Malah, anak autistik juga sukar untuk melepaskan barang kesayangannya. Mereka mempunyai postur badan yang kurang normal dan lebih bersikap cuai. Mereka juga cenderung untuk menyusun barangan kesayangan mereka berulang-ulang kali.


Jika anda dapat mengesan beberapa tanda di antara 9 tanda-tanda ini, segera dapatkan pandangan pakar.


Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/article/22687/LIFESTYLE/Sinar-Aktif/Tiada-kaedah-elak-autisme

No comments:

Post a Comment