Friday, December 20, 2019

PT3 - 4 F to SIFAR F

Tanggal 19 Dis 2019 rsult PT3 diumumkan. Tiada harapan tinggi bakal dicapaikan oleh Haziq dalam peperiksaan tersebut setelah 1 tahun 6 bulan terabai semasa belajar di asrama SMK Sultan Yusof (SYS). Result sepanjang berada di sana amat teruk. Kemuncaknya result paling teruk hanya 1C manakala yang lain D, E dan F paling banyak. Langkah seterusnya dikeluarkan daripada asrama semasa pertengahan tingkatan 2.

Semasa di sekolah baru dibawah kawal selia kami, prestasi akademiknya meningkat ketara sehingga mampu berada ranking pertama dalam kelas dan ranking ke-11 dalam tingkatan. Walaubagaimanapun resultnya tidaklah cemerlang sekadar tiada gred F.

Sukar sangat merutinkannya untuk belajar pada peringkat awalnya. Alhamdulillah dalam tempoh 6 bulan, Haziq dah boleh fokus untuk belajar dengan pemantauan ummi dan abah. 

Semasa di tingkatan 3, Haziq dah boleh belajar tanpa pemantauan. Belajar tanpa disuruh sehinggalah peperiksaan pertengahan tahun. Resultnya semakin baik.

Momentum belajar tanpa pemantauan berlaku sehingga menduduki PT3. Tiada tuisyen... hanya belajar dirumah sahaja. Sekadar menghadiri kelas tambahan yang diadakan oleh pihak sekolah.

Daripada Result yang hanya dapat maksimum gred 1C ada 4F berjaya dapat gred 2A tiada gagal (F) dalam peperiksaan PT3. Matematik yang amat sukar untuk lulus dah berjaya dapat gred C hasil daripada program MATH 30 minit sehari dirumah selepas peperiksaan pertengahan tahun tingkatan 3 membuahkan hasil.

BM gred A
BM (Lisan) gred A
BI gred B
Matematik gred C
Sains gred E

Sejarah - C
Geografi - D
Pendidikan Islam - C
Asas Sains Komputer - E

Tahniah Haziq. Walaupun tidak cemerlang tapi tiada yang gagal. Ikut sejarahnya sepanjang berada dalam tingkatan 1-3, result peperiksaannya amat teruk terutama semasa di asrama SYS sehingga terpaksa dikeluarkan daripada asrama SYS agar pemantauan akademik secara langsung dapat dilakukan oleh kami.

Pengajaran amat berharga untuk tingkatkan prestasi Haziq menghadapi SPM nanti. Penentu kerjayanya di masa depan.

Pengajarannya - KERAP berleter dan TANPA handphone pencetus peningkatan akademik Haziq.


No comments:

Post a Comment